IJsjes en kimono’s - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu IJsjes en kimono’s - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

IJsjes en kimono’s

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

06 December 2012 | Ghana, Kledjo

Sinds we de vriezer cadeau konden doen van het geld wat ooit bestemd was voor een waterput, maakten we waterijsjes in een plastic zakje. Dit jaar heb ik een partij vormpjes voor ijslolly’s uit Nederland meegenomen. Elke vrijdag zijn wat meisjes onder luid gekakel druk met het maken van limonade en het vullen van de vormpjes. Sunday! Icecreamday! Na afloop van de kerk zien ze reikhalzend uit naar hun ijsje. Eindelijk na de lunch is het dan zover, en… likken maar jongens!

Nu het naaiwerk voor de meisjes er op zit. Kunnen we met de acht kimono’s aan de slag die we in onze orderportefeuille hebben zitten haha… een geweldig idee van Gaatske. Vanuit hier Gaatske beterschap, had je nu je kimono maar gehad.
Mocht het volgende week allemaal voorspoedig verlopen dan kunnen het er ook nog meer worden. Enig hé?
Volgende week hebben de kinderen vakantie en dan moet het lukken om iedere dag 1 á 2 kimono’s te maken. Het stimuleert de meisjes enorm want dan zijn ze ervan verzekerd dat ze volgend jaar weer iets nieuws aan hun garderobe toe kunnen voegen.
Vooral de meisjes die in de groei zijn, zijn uit hun stelletjes van 2 jaar geleden gegroeid. Grace heeft het hare aan haar zusje Ivy gegeven. De anderen koesteren de te kleine kleding in hun kledingtas. Ze kunnen er nog geen afstand van doen en denken erover om van de stof een schoudertas of zo te maken. Het was indertijd voor het eerst en wel heel bijzonder dat ze zelf een stofje uit mochten kiezen en zeggen hoe ze het hebben wilden. Dat doe je niet zo maar van de hand, dat snap ik wel!

Volgende week laten we een modeshow zien van de kimono’s die klaar zijn, maar eerst vrijdag naar de markt om wat mooie stofjes op de kop te tikken. Daarna wordt iedere kimono die door één van de meisjes is gemaakt geshowd zodat iedere klant ook een foto kan krijgen van de naaister. Tot dan!

  • 06 December 2012 - 18:13

    Leneke:

    Hoi Hennie, wat geweldig leuk om te lezen wat de dametjes allemaal maken. Prachtige jurken en pakjes. Het is toch heerlijk als je eigen naaijuf helemaal uit Holland komt om met jou een jurk of kimono te maken. Zij genieten van jou en jij geniet van alle kinderen. Liefs Leneke

  • 06 December 2012 - 20:08

    Christiana:

    Hoi Hennie,
    Verbazingwekkend wat een mens kan doen. Ooit heb ik een rok genaaid, dat moest op school. Ik deed er een half jaar over en mijn juf was daarna overspannen. En jij maakt een hele garderobe voor een heel kinderhuis! Ik heb vast andere talenten, die rok was bijna een trauma en ik kan hem nog uittekenen. Sinterklaas is hier weer vertrokken en ja ik was weer een lopend gedichten bureau, op een dag produceerde ik er twaalf. Nu spelen de kerstliedjes alweer door ons hoofd. Veel liefs Christiana.

  • 06 December 2012 - 22:01

    Gaatske:

    Lieve Hennie en alle leuke meiden daar,

    Na een week ziekenhuis is het heerlijk om je bericht te lezen! Wat een succes, die kimono's. Wat zou ik graag even om het hoekje kijken. En meewerken natuurlijk. Nou, ik zal maar pas op de plaats maken, ben nu erg moe, maar ga weer stapjes vooruit maken.
    We blijven aan jullie denken en in gedachten bij je zijn,
    Groeten ook van Huib (heeft zijn knie operatie uitgesteld, tot nader order)
    Gaatske

  • 06 December 2012 - 23:08

    Duurt Sikkens En Mariet:

    Lieve Hennie, wat fijn om van die enthousiaste verhalen te lezen. Dit is de eerste keer dat ik reageer maar ik leef wel met je mee. Een betere naailerares dan jij kunnen de meisjes niet treffen Ze zijn echte bofkonten,maar wat gun je het die meisjes,die zo gelukkig hier mee zijn. Wat is het dan ook dankbaar werk voor jou.Ik hoop dat je ook aan je zelf denkt Be carefull please. Wij leven op dit moment erg mee met Hans en Gerrie Hans is 5 dec. geopereerd Vanmorgen hem even gezien en gesproken.Helaas hebben ze zijn blaas niet kunnen verwijderen,wat wel nodig was.We houden hen maar goed vast en doen wat we kunnen.Dit is geen reactie op je reis verslag maar je hoort bij ons,dus vandaar
    Vannacht gaat het hier flink sneeuwen,volgens het weerbericht,We gaan er maar van genieten,wat een tegen stelling met het klimaat bij jou. Hennie heel veel liefs van Duurt en Mariet Tot horens Mariet

  • 07 December 2012 - 16:59

    :

    Super! Heerlijk om die koppies te zien op de foto's!

  • 08 December 2012 - 09:44

    Marian:

    Geweldig hoor de order portofeuille hihihihi. En het enorme prezier van de waterijsje. Erg leuk om te horen en het genot te zien op de foto's. Ik kijk uit naar de volgende foto's van o.a. de modeshow .......

  • 08 December 2012 - 13:12

    Brunhild:

    Hallo Hennie,

    Via Marian kwam ik aan je waarbenjij.nu-adres. Wat leuk om te lezen hoe het je in Ghana vergaat en wat je daar allemaal doet! Prachtig!! Ik doe het je niet na denk ik. Naaien op de naaimachien is niet mijn talent, met de hand red ik me aardig. Omgaan met de kids daar moet vast geweldig zijn, die meiden zijn vast stapel met jou! Geniet ervan, ik geniet op afstand mee!
    Groetjes Brunhild de Roo

  • 11 December 2012 - 21:27

    Hannie Schippers:

    Ha, Hennie,Wat is het prachtig om te zien hoe je daar bezig bent. En wat zien de meiden er mooi en blij uit met hun zelfgemaakte jurken. Helemaal weg ben ik van de stoffen met mooie patronen en kleuren.Hoe fiks je dat allemaal in zo'n korte tijd?Wat is het goed voor de kinderen dat ze in jou een moeder/oma viguurin de buurt hebben .Ik kan me voorstellen dat het jou ook goed doet om bij ze te zijn.Neem je voldoende rust voor je hoofd?Die mooie jurken deden me denken aan m'n eigen eerste overgooier die ik maakte op m'n naailessen toen ik 9 jaar was.Ook op een handmachine en daarna opeen trapmachine.Wat is dat al weer lang geleden hé.Fijn voor de meiden dat ze dit ook leren. Klaas en ik groeten je met een warme groet uit een koud land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 312960

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: