Verkiezingskoorts - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Verkiezingskoorts - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Verkiezingskoorts

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 December 2012 | Ghana, Kledjo

Het afgelopen weekeind en de week daarvoor bevond Ghana zich in een verkiezingsroes. Terwijl ik boodschappen deed in Hohoe vond er een parade plaats. Soldaten met geweren voorop, daarachter aan grote groepen jongelui van bepaalde opleidingen in verschillende schooluniformen. Een indrukwekkend gezicht! Auto’s met wapperende vlaggen en sirenes reden af en aan en hadden ze geen sirene dan trokken ze wel aandacht door aan een stuk door te toeteren. Meestal aanhangers van de NDC partij. Al het personeel van House of Hope zou op deze partij van John Mahama stemmen. In deze omgeving erg geliefd. Dat niet iedereen er zo over dacht getuigden de snippers van een poster op de grond bij wat palen in Kledjo.
Jong en oud waren het weekeind aan de buis gekluisterd tot zondagavond eindelijk werd afgekondigd dat John Mahama had gewonnen. Iedereen blij en gelukkig maar vooral ook opgelucht dat alles vreedzaam was verlopen. Dat men ook hier bang is voor rellen bleek wel uit de vele tv spotjes. Parlementsleden, sporters, zangers alle vooraanstaande burgers deden een oproep voor PEACE !
Moeder Vivian liet zich weinig zien. Voor haar was dit een moeilijke periode. Haar man was lid van de NDC en dit alles riep veel herinneringen op. Nu gaat het weer beter maar zin in kerst heeft ze nog niet.

Wie het ook niet breed heeft is David. Vorig jaar schreef ik al dat de tweeling David en Daniël vaak het pispaaltje waren. Nu is het voornamelijk David. ‘k Geef hem zo af en toe maar eens een extra pakkerd en vertel hem dat ik van hem houd. Dan kijkt hij me aan met z’n trouwe ‘hondenogen’ alsof hij zeggen wil, “Meen je dat echt?” Hij blijft me dan aankijken en na een knuffel en een zoen is het even goed! Het lastige is dat hij niet zo slim is als de anderen. Die zien dingen aankomen en zijn weg voor de bui losbarst. Hij is net wat trager en vangt dan de klappen op en trekt nu een muurtje van onverschilligheid om zich heen, terwijl hij hunkert naar een beetje liefde. Een beetje wijsheid kan ik wel gebruiken.

Dit weekeind kimonoparade!!! Houd de site in de gaten want dit wordt echt leuk!!!

• 14 December 2012 - 08:46

Marian:

Ach ..... die David. Zo gaat het wel in het leven hè! Ga maar lekker door met dit joch aandacht geven Hennie. Je doet het goed!