Kundige handen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Kundige handen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Kundige handen!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 Februari 2013 | Kenia, Kisumu

Allereerst gaat mijn medeleven uit naar Gerrie ter Telgte. Maandag overleed haar man en maatje Hans. Helaas kan ik vrijdag niet bij de begrafenis zijn, maar van hier wil ik Gerrie en de kinderen en alle vrienden erom heen Gods zegen en sterkte wensen. De gesprekjes en de wandeltochtjes die we vaak gedrieën deden zal ik niet licht vergeten.

“Hennie mag ik binnenkomen?” Het is maandagmorgen en nog vroeg. Mijn wasje hangt en ‘k ben net de mail aan het bekijken. “Yes, come in!” Ik verwacht Pamela of Zr. Ludovena, maar daar staat Christa vrolijk als altijd! Ze is één van de operatieassistenten van het Amref team. Vorig jaar heb ik haar voor het eerst ontmoet en hebben we erg veel plezier gehad, het weerzien is dan ook allerhartelijkst evenals even later met Patrick de anesthesist, leuk oude bekenden.!

Deze week is de orthopedische chirurg hier aan het werk. Het centrum is volgestroomd met moeders, vaders of oma’s met kinderen. Geduldig zit men te wachten op de dingen die gaan gebeuren. Na een eerste onderzoek wordt bloed geprikt en daarna kunnen ze hun intrek nemen in één van de slaapzalen.
De volgende morgen wordt er al vroeg een start gemaakt met de operaties.

‘k Wil graag kijken maar eerst de handwerkles. Een paar meisjes hebben hun nieuwe werkjes al klaar en dat moet, trots als ze zijn, toch echt op de foto.
Sinds vorig jaar zijn ze echt vooruit gegaan en zijn ze een stuk handiger geworden, alleen eigen initiatief ontbreekt nog weleens, ook dat kun je leren denk ik dan maar. Het mooiste vind ik nog dat Victor, Judy en Sabina met hun kromme handen en vingers prima werk leveren.
Dit jaar hebben we weer andere dingen gedaan dan vorig jaar, toen waren we hoofdzakelijk gericht op het maken van kaarten. In september gaan ze hiermee verder en maken ze weer kaarten voor de Kerst. Nu hebben we tafelkleedjes, schoudertasjes en dingetjes om op te hangen. Dankzij borduurspulletjes die we kregen en de rest is gekocht bij de Kringloop. Voor hier van onschatbare waarde! Met de hoeveelheid die ze hebben kunnen ze het hele jaar vooruit.

Daarna naar de operaties! Onder een grote lamp zijn de chirurg en z’n assistente druk bezig. Beentjes en voetjes worden recht gezet, een bloederig precisie werkje.
Kundige handen, kundige mensen die dit werk van harte doen zonder er een cent wijzer van te worden. Petje af voor AMREF, mooi werk!

• 28 Februari 2013 - 10:24

Jeanne Booy:

Cara sorella (= lieve zus),

Drie-dimensioneel is jouw leven: Kampen, Kenia, Koninkrijk der hemelen!
    Bijzonder, Hennie; echt de moeite en de vreugde waard, hè. Alle eer aan de Heer, die jou daar gebracht heeft en zo fantastisch gebruikt!
    Een gezegende dag toegebeden, Hennie en een omarming aan al die mooie mensen om je heen!
    Ciao, ciao, Jeanne

• 01 Maart 2013 - 17:43

Marian:

Kundig idd ...... respect! :)