De naaiklus - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De naaiklus - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De naaiklus

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 November 2013 | Ghana, Kledjo

Lieve mensen, even het volgende. Sommigen van jullie proberen mij via “waarbenjij” te beantwoorden, die mailtjes komen niet over helaas. Je kunt wel op de waarbenjijsite een reactie plaatsen of anders gewoon via mijn gmail. Mocht je een mail gestuurd hebben en geen antwoord hebben gekregen dan is dit de oorzaak. In de regel probeer ik mailtjes binnen drie dagen te beantwoorden, een beetje afhankelijk van de verbinding die weleens te wensen over laat. Wel doet ieder berichtje hoe klein ook altijd heel erg goed en ik kijk daar ook iedere dag naar uit. Nu mijn wederwaardigheden, warme groet Hennie

Elke week ga ik twee keer naar Hohoe om boodschappen te doen. Een uurtje lopen vroeg in de morgen is altijd heerlijk. Vandaag neem ik halverwege de taxi, deels om tijd te winnen en deels omdat ik niet erg fit ben.(dikke keel)
We zijn bijna bij het postkantoor waar ik altijd uitstap. Aan de kant staan mensen te zwaaien om een taxi. Een man met over zijn schouder bungelend een bewusteloze vrouw. Zij wordt op de achterbank gelegd, haar man sjort haar overeind anders kan hij er niet bij en voorin maak ik plaats voor de moeder. Al snel komt de taxi in beweging, in vliegende vaart op naar het ziekenhuis.

Op de markt en in het naaiwinkeltje zien ze me graag komen voor stofjes, garen, spelden, elastiek en naaimachinenaalden.
Inmiddels is het naaiwerk voor de jongens afgerond.
Voor de twee kleinsten Jonathan en Abraham een shirt en een broek. De elf kleine jongens allemaal een African shirt en van de acht groten koos Sebastiaan voor een shirt en een broek van Afrikaanse stof, heel hip! De zeven anderen wilden het liefst een heuse zwarte mannen broek. Eerst wilde ik deze gaan naaien maar zeven stuks was me toch een beetje teveel. Op de markt zag ik bovendien broeken voor een redelijke prijs, dan ben je mal als jezelf gaat prutsen.
Het kostte enig zoekwerk in de balen van de marktkoopman maar na veel gezoek en meetwerk slaag ik voor allemaal.
En de jongens? ’s Avonds zijn ze allemaal in hun nopjes met de nieuwe aanwinst voor de Kerst. Een van de jongens maakt de opmerking; “good quality”. En… gelijk heeft hij! Daar zijn ze op uitgezocht! Extra leuk als dat dan opgemerkt wordt.
Zondagmiddag houden we van alle nieuwe spullen voor de jongens een modeshow, dat wordt lachen! Hier alvast een paar foto's de rest volgt volgende week.


  • 15 November 2013 - 09:52

    Marian Van Dijk:

    Idd wat ziet Sebastiaan er hip uit ....... echt een stuk hahaha. Vet leuk om weer te zien en te lezen. Ook je vorige berichtje van de kerk. Ik geniet en zie het een beetje voor mij. Blij dat jij ook geniet en dit genieten van hen aan ze kunt "geven". Ze zijn het zeker waard ..... !!

  • 15 November 2013 - 10:58

    Corrie:

    Volgens mij worden al die kerels steeds mooier! En Sebastian kan zo in een modeblad!
    Leuk om ze allemaal te zien.
    Corrie

  • 15 November 2013 - 11:48

    :

    Wow Sebastian, al echt een jonge man zo.
    Heerlijk om al die koppies te zien!

  • 15 November 2013 - 15:50

    Henk:

    Hoi Hennie,

    Ik wil alleen maar even laten weten dat ik je verhalen weer met veel plezier lees. Een nieuw, op maat gemaakt shirt voor een kind dat waarschijnlijk nog nooit in zijn leven een nieuw kledingstuk heeft gekregen..... Ik denk dat we ons geen voorstelling kunnen maken van het gevoel dat die kinderen in Kledjo daarbij zullen hebben.

    Geweldig.

    Veel plezier.

    Hug, Henk.

  • 15 November 2013 - 23:50

    Duurt:

    misschien heb je m'n vorige reactie niet gelezen maar hier is-t-ie dan nog een keer: Je zou d'r moeten gaan wonen... You're a beam of light in their darkness. Goed van jou! Hoi! Mariet en Duurt

  • 17 November 2013 - 11:37

    Menno:

    Hoi Hennie,

    Het is zondagochtend en heb je verslagen met plezier nog eens doorgenomen.
    Wat me opvalt is dat die handjes van jou bijna altijd wel iets nuttigs vinden. Je jeugdige speelsheid komt duidelijk in de kerkdienst naar voren; ik zie het helemaal voor me: een swingende witte rijpe vrouw! Mocht ik maar mee doen!!!! Weet je Hennie, ik ga nu steeds meer begrijpen waarom je oogjes beginnen te glinsteren wanneer je terug in Holland over je Afrikaanse familie begint te vertellen.
    Hopelijk gaat het met je keel snel weer de goede kant op.
    Vannacht tot diep in de nacht naar record schaatswedstrijden in Salt Lake City gekeken. Heb na een paar Nederlandse overwinningen met een virtuele Hennie de wijnfles aangebroken.
    Gisteren in Amsterdam het rijksmuseum bezichtigd en een pianoconcert in het concertgebouw beluisterd.
    Tot "mail-gauw" en geniet ze!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dikke knuffel,
    Menno

  • 17 November 2013 - 19:55

    Ineke Rop:

    Ha Hennie,

    Hou je taai hé.
    Niet echt ziek worden hoor.
    Ja, en dat schaatsen was leuk. Ik keek er ook naar met een glaasje rode wijn.
    Doei Ineke

  • 22 November 2013 - 18:15

    Mariet:

    Lieve Hennie ,
    Wat een heerlijke verha,en van je. W
    Ikkan geen blijde kopjes bij je vertellingen voorstellen ,maar wel de grijnzende wotte tanden.
    Wat heerlijk dat je ze zo veel liefde geeft en dat de kinderen je zo veel vertrouwen geven.
    Ik weet eigenlijk niet of dit allemaal weeskinderen zijn. Wat vervelend dat je last van je keel had en fijn dat je antibiotica bij je had Hopelijk ben je weer helemaal opgeknapt. Het is erg leuk om je bezigheden zo te volgen,wat een activiteiten .Is er om de gebouwen altijd blubber? Je zal wel eens verlangen naar een warme douche i.p.v. een emmer koud water Ik hoor net dat de green[peace gevangenen weer vrij zijn op borgtocht.Het is hier koud een beetje nachtvorst,maar wel gezond saai weer
    Lieve Hennie we blijven je met interesse volgen Liefs Mariet


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 312440

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: