Echte mannequins - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Echte mannequins - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Echte mannequins

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

29 November 2013 | Ghana, Kledjo

Inmiddels zijn ook alle meisjes voorzien van een nieuwe outfit voor de Kerst. De dochter van Lucie, Etornam was bereid om voor de vier oudste meisjes te naaien. Kleding voor volwassenen dient te worden gevoerd met een dun katoen. Deze vaardigheid zoals ze dat hier doen, heb ik niet. ‘k Ben blij met haar hulp en… zij verdient iets extra’s!

Omdat ik in eerste instantie dit jaar voor de jongens wilde naaien, had ik verschillende spullen meegenomen uit Nederland. Bij de Kringloop kun je soms verrassend slagen. Zodoende heeft de helft van de kleine meisjes plus Grace en Millicent iets uit Nederland.
Voor zes kleine meisjes moest nog iets gemaakt. Myrna kwam met vier stofjes aan, er was iets over van de kimono voor Corrie en ik had een stofje gekregen op de markt van de vrouw waar ik vaak heen ga als ik iets nodig heb. Omdat ik Myrna, die dinsdag weer terug ging naar de VS, wilde laten zien wat het geworden was, had ik een stok achter de deur om alles af te maken. Dankzij de goed werkende naaimachines liep alles gesmeerd.

Zo hebben we dan opnieuw een modeshow nu van de meisjes voor de jongens.
Een groot succes! Peace (1jr) kreeg van de kleinsten de meeste stemmen, ze was ook echt schattig in haar jurkje van de markt.
Van de groten won Nadija, de dochter van moeder Vivian. Goed geïnstrueerd door moeders zelf nam ze heel wat jongens voor haar in, een goede tweede was Etornam. Van mij kregen ze allemaal een pluim, het was prachtig hen te zien rondzwieren met een big smile!

Na afloop had ik lootjes voor de grote jongens. Voor één, twee of misschien zelfs drie heb ik nu tijd om zo’n mooi pak te maken als Sebastiaan kreeg. ‘k Heb niets beloofd ‘k zie wel hoe ver ik kom. De drie gelukkigen, Jeff, Bless en Thomas konden hun geluk niet op. De vreugdekreten klinken nog in mijn oren toen ze een nummertje trokken. Vreugde om zelf een stofje uit te kunnen kiezen, zelf bepalen hoe je het hebben wil. Lange mouw, korte mouw, wijd of juist nauw. Hier ligt volgens mij het grote succes van dit naaiproject; je eigen persoonlijke keuze mogen maken.
Moeder Vivian stelt nog voor dat ik zelf de stoffen ga kopen. Geen denken aan! Ze mogen mee naar de markt om dit keer helemaal zelf te beslissen wat ze willen!

  • 29 November 2013 - 15:30

    Leen Guijt:

    Nou Hennie , de meisjes kunnen zo op de catwalk in Parijs !

  • 29 November 2013 - 21:12

    :

    Prachtig!

  • 30 November 2013 - 13:03

    Marian Van Dijk:

    Heerlijk heerlijk heerlijk. Wat een geschenk voor deze meiden en meisje en voor de 3 boys. Ik geniet .......

  • 30 November 2013 - 18:46

    Menno:

    Wat een droppie die Peace. Ik begin denk ik jaloers te worden op dat heerlijk bruine kleurtje van jouw kinderen daar. De felste kleuren komen prachtig uit op die bruine huidskleur. Mijn humeur in het ietwat druilerige Holland wordt bij het bekijken van deze modeshow zienderogen beter!

  • 01 December 2013 - 15:58

    Christiana:

    Wat een super vrolijk, kleurrijk feest. Ik keek eens naar mezelf en zag een zwarte outfit met een prachtig roze jasje. Maar als ik dit zie, wil ik weer helemaal kleur, waar de vrolijkheid vanaf springt. geniet ze. liefs.

  • 01 December 2013 - 20:36

    Leneke:

    Hoi Hennie, de meisjes voelen zich echte dames met prachtige jurken, fijn dat je zoveel moois naar boven haalt. Bij de jongens ben je echt een vertrouwenspersoon, uit het vorige verhaal te lezen. Ik moest nog even wat verhalen inhalen (nederlandse drukte). Lieve groet Leneke

  • 02 December 2013 - 21:58

    Greet:

    Prachtige kinderen en schitterende stofjes. Die van de kringloopwinkel mogen er trouwens ook zijn. Goed gevonden in Zwolle toen we je tegenkwamen op de fiets op zo'n mooie zomerdag. Voorlopig bijten we nog even door deze donkere dagen voor kerst heen maar dan gaan we weer de goede kamt op.
    Liefs van Frans en mij.

  • 03 December 2013 - 00:06

    Henny En Marjo:

    Wat zijn ze prachtig !!! We genieten mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 312417

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: