Maandagmorgen - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Maandagmorgen - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Maandagmorgen

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

29 November 2013 | Ghana, Kledjo

Zes uur en ik lig nog wat na te soezen. De compound gonst al van de bedrijvigheid. De kinderen staan om vijf uur op zodra het een beetje licht wordt. Van hen wordt verwacht dat ze vóór ze naar school gaan de slaapzalen hebben schoongemaakt en rondom de gebouwen moet alles netjes zijn. De afwas van de vorige avond moet gedaan en bovendien moeten op maandag vaak de schooluniformen nog gestreken worden.
Een luid “Hennie” doet mij overeind schieten. Gifty staat voor de deur met een kapotte gymbroek, “We hebben gym vandaag!”
Even later zit ik in nachthemd met een nog slaperig hoofd achter de naaimachine. Dan snel in natte lap over mijn toet, kleren aan, op naar Gifty, zij kan meedoen met de gym.
In hun slaapzaal staat Esenam mij vragend aan te kijken met een kapot schooluniform. “Okay I can do!” Als die klus klaar is moet ik snel naar de grote jongens om een afspraak te maken met Jeff, Bless en Thomas voor de schoolbus arriveert. Als het niet onweert kom ik tegen 4 uur naar school, we nemen dan een taxi naar de markt om de felbegeerde stoffen te kopen. Hun van olie glimmende bruine toeten glunderen me toe, WOW ze verheugen er zich echt op!

Als de schoolbus is vertrokken staan Beth en ik nog wat te praten. Akpene één van de grote meisjes geeft zorgen. Vorig jaar deed ze het erg goed, was rustig en één van de besten met het naaiwerk. Nu schreeuwt ze naar de kleinen, weigert te praten als je haar iets vraagt en kijkt ze de andere kant op. Haar naaiwerk is ronduit slecht, ze doet maar wat. Gelukkig was ze gisteren wel bereid de kimono voor Gerda af te maken. Met veel persoonlijke begeleiding is het uiteindelijk gelukt.
‘k Vraag Beth hoe zij er tegen aan kijkt. Ook zij vindt dat het zorgelijk gaat. Akpene’s moeder is psychiatrisch patiënt en de vrees bestaat dat Akpene zich ook niet helemaal ontwikkeld zoals je zou wensen. Beth zal er met Pearl over praten, misschien is er in Accra medicatie voor haar vóór ze echt ontspoort. Haar zusje Akos doet het goed, een vrolijke Frans met erg veel energie en altijd in voor een grap of een grol. Een heerlijke meid waar je vrolijk van wordt. Hopelijk is er voor Akpene hulp te vinden, want naast haar gekke dingen kan ze ook heel lief en zorgzaam omgaan met de kleintjes hier!

• 29 November 2013 - 21:50

Sabine:

Inmiddels is het alweer vrijdag. Zijn de drie jongens goed geslaagd op de markt? Ik hoop voor ze dat er geen onweer was, zodat de stoffen gekocht konden worden. Wat een verschil tussen de beide zusjes.... Hopelijk wordt er een goede oplossing gevonden voor Akpene.
    Een fijn weekend met elkaar toegewenst met lekkere ijsjes! Veel groetjes uit Lemmer, waar het niet echt ijsjes-weer is.

• 30 November 2013 - 13:08

Marian Van Dijk:

Ach ........ wat naar voor Akpene maar wat goed dat jij en Beth het zien en proberen of er iets voor haar gedaan kan worden. Ik hoop het toch zo want dan kan ze weer zijn wie ze is .......

• 01 December 2013 - 20:43

Leneke:

Mooi foto van Abraham en jou. Wat zorgelijk voor Akpene, geef haar maar veel complimentjes, misschien vertelt ze dan wat haar dwars zit. Al het moois van vorig jaar kan toch niet zomaar verdwijnen. Hennie veel wijsheid en liefde toegewenst.

• 02 December 2013 - 12:47

Elly Aling:

Ha Hennie

Ook al weer heb je het andere leven opgepakt aan de andere kant van de wereld.
    Altijd weer anders natuurlijk en het gaat je goed af.
    Ook een prachtige stof hoor voor de kimono van Gerda. Vertel dat maar aan Akpene. Hoop dat het haar inmiddels weer wat beter gaat.
    Met je keel gaat het al weer goed?
    Zijn nu nog in Parijs; volgende week weer naar Den Haag.
    Dag hoor, veel groetjes

• 02 December 2013 - 18:24

Ineke Rop:

Hoi hennie,

Succes hoor met alles en heel goed wat je daar allemaal bij 'je' kinderen doet.
    Lieve gr. Ineke