Leuk om te horen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Leuk om te horen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Leuk om te horen!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 Februari 2014 | Kenia, Nairobi

De grootste verandering hier op het centrum is dat de kinderen die hier zijn niet meer op St. Martin naar school gaan. Zij die nog wel wat leren kunnen zijn verhuisd naar de school en de kinderen die achtergebleven zijn, zitten nu in Margareth’s klasje. Vier grotere meisjes waarvan er drie enorm spastisch zijn gaan naar de brei-opleiding, met heel veel moeite en geduld wordt hier geprobeerd die meisjes het breien met de machine eigen te maken. Ook de grote jongens Maurice, Habbat, Vincent en Benedict zitten hier. Met hen speel ik ook regelmatig een avondje UNO. En fanatiek hoor!

Een paar keer per week probeer ik tijd vrij te maken voor het klasje van Margareth. Deze keer neem ik sleutelhangers mee met een muziekje. Ooit kregen mijn kleinkinderen die in de periode van de World Cup. Nu mogen deze kinderen ervan genieten en dat doen ze volop! Even knijpen in dat oranje ding en ze horen; Hup Holland Hup of We are the champions enz! Prachtig die verbaasde koppies! Je ziet ze denken; wat hoor ik nu? Apollo lacht zich slap! Niet veel later zingen ze mee. Af en toe wisselen we. Een morgen vol vermaak!

Veel oranje zal ook te zien zijn bij de Olympische winterspelen. Leuk te horen dat de Nederlanders het zo goed doen. Hier hebben ze er geen idee van. Gelukkig zijn er mensen die me op de hoogte houden, want ja… het was altijd mijn sport!
Wat ook leuk is om te horen hier, is wanneer je vertelt dat je uit Nederland komt je gelijk de naam van VON PERSIE hoort! Die kennen ze hier allemaal! Gevolgd door Snijder en Robben. Ook Den Haag is hier bekend. Wat ze in dit deel van Kenia niet leuk vinden om te horen is, dat men het onderzoek van de ICC naar de moorden bij de verkiezingen van 2007 waar de huidige President bij betrokken zou zijn geweest proberen te dwarsbomen. Groot kans dat dit onderzoek nu niet doorgaat! Tot grote frustratie van de mensen in dit deel van Kenia.

Op een middag telefoon! Die gaat nooit. ‘k Hoor dus vreemd op als tie gaat! Het is Corrie! Wat geweldig leuk om haar stem te horen en even Nederlands te kunnen praten. Een echte verrassing!

Dit weekeind was ik weer op St. Martin voor de computerlessen. De kinderen verdringen zich buiten achter de open ramen met de “tralies”. De muziek uit de computers vinden ze leuk om te horen en vrolijk wordt er buiten meegedeind op het ritme. Eén van de moeders Rispa komt even kijken en samen maken we even een dansje. Zo doe je dat hier haha…!
Als Edwin komt en de lessen overneemt, ga ik met een stapel kleurplaten en zak vol kleurpotloden naar de eetzaal en even later zit een deel van de inmiddels bijna honderd kinderen naar hartenlust te kleuren! Een lolly erbij en ze hebben een geweldige middag!

• 16 Februari 2014 - 12:46

Ineke Rop:

hoi Hennie,
    Wat mooi allemaal die foto's. En herkenbaar.
    En ik zie Rebecca.
    Vanmiddag schaatsen. 1500 meter. Irene Wust gaat er voor.
    doei Ineke