De meisjes van de opleiding 1 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De meisjes van de opleiding 1 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De meisjes van de opleiding 1

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 Maart 2014 | Kenia, Nairobi

De groep meisjes voor de naaiopleiding was dit jaar klein. In mei wordt een nieuwe instroom verwacht. Om aan de vraag voor verkoopspulletjes van Bondo Kids te voldoen, was dit eerder een plus- dan een minpunt. Zo kon ik ontspannen het groepje begeleiden bij de verschillende werkzaamheden. Borduren, haken en het naaien van diverse spulletjes. Met als sluitstuk van de laatste weken het succesvolle vlechten van (opberg) mandjes.
Mijn koffer is volgepakt met opbergmandjes en andere handwerkjes. Wie weet wat voor nieuwe dingen we met de opbrengst ervan een volgende keer weer op touw kunnen zetten. Dit is in ieder geval een enorm succes en een prachtige aanvulling van de opleiding voor de meisjes hier!

In eerste instantie was ik twee morgens te vinden in het naailokaal. Dit ging al snel over naar twee á drie hele dagen en meer. Het contact met Betty en de meisjes is hierdoor behoorlijk hecht geworden. Veel werk is er vaak al zingend verzet! De tophit “I believe in the Father and the Son and the Holy Spirit, Yes I believe! “ zal bij tijd en wijle nog lang na “dreunen” in mijn hoofd.
Eén van de meisjes is hopeloos verliefd, vaak zocht ze mij even apart op. De omstandigheden doet je de vraag stellen “Heeft dit kans van slagen?” We zullen zien, ‘k hoop het van harte voor haar.
Om de dames die op het centrum werken te laten zien wat we alzo hebben gemaakt organiseren Betty en ik een tentoonstelling. Alle spulletjes worden uitgestald, als eerste komt Zr. Ludovena. “Mooi, mooi en nu dezelfde productiviteit als Hennie weg is!” is haar reactie. Voor mijn gevoel hadden de meisjes wel een extra pluim verdient, maar complimentjes geven is niet de sterkste kant van de Kenianen. Hoe dan ook, het was een gezellig uurtje. De dames en de meisjes genoten van de soda’s en Ann had voor de gelegenheid speciaal mandazi’s gebakken. Erg leuk! Daarna tot slot voor iedereen een aardigheidje uit Nederland en tevreden keert iedereen weer terug naar zijn werk! Betty heeft een lang weekeind vrij en donderdagmorgen namen we al afscheid. ‘k Bedank haar voor de prettige samenwerking. Beiden hebben we een brok in de keel en bijna tranen, het was GOED! En voor volgend jaar…? Nieuwe ideetjes borrelen al weer op!

De twee jaar geleden gestarte kapsalon is een succes. Haarverzorging is naast de vakken naaien en breien één van de belangrijkste bijvakken geworden, evenals de computerlessen.
Rose de lerares is van alle markten thuis. Om het Afrikaanse kappersvak te leren komt veel kijken en is een kunst apart. Zo wordt er veel gewerkt met kunsthaar waar je heel creatieve kapsels mee kunt maken. Het is dan ook erg leuk om eens een middagje te kijken wat er allemaal gebeurt.
Dit jaar wordt zelfs een aparte eenjarige cursus haarverzorging aangeboden. Een prachtige ontwikkeling!

• 28 Maart 2014 - 08:31

Leneke:

Hoi Hennie, mooi om de winkel te zien van vrolijke en zelfgemaakte spullen. Met goede aansturing zijn ze zelf in staat om hun creatieve kant te ontwikkelen. Zit mij al te verheugen op jou volle koffer vol spullen. Goede reis terug en welkom in een lenteachtig Nederland.