Kerstviering - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Kerstviering - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Kerstviering

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

05 December 2014 | Ghana, Kledjo

Amen, halleluja…Aamen haalleeluujaa… AAAMEN HAAALLEEELUUUJAAA…
Tja zo gaat dat hier hard, harder, hardst. Eerst de voorganger daarna een paar honderd kinderen. ‘k Heb een plekje dicht bij een kolossale microfoon. Mijn gehoorapparaten heb ik niet nodig, opgeruimd in mijn tas. De kinderen hebben een geweldige avond. Er is veel zang en dans met tussendoor een schriftlezing en een preek met veel amen en halleluja geroep maar ook met een mooie gedachte; De pastor laat zijn hand zien met daarop mangozaad. “Wat heb ik hier?” “Mangozaad!” is het antwoord. “ Nee” zegt hij “een mangoboom met nog meer zaad en nog meer bomen”.
Het sluitstuk is een prachtig toneelspel van een stel leerlingen over de ‘verloren zoon’ . Eind goed, al goed en met een massaal Hiep Hiep Hoera voor de ‘ verloren zoon’ komt niet alleen een einde aan het stuk, ook aan de avond en keren we terug naar House of Hope. Echt donker is het niet, onder toeziend oog van een volle maan en met behulp hier en daar van mijn zaklantaarn zijn we ruim elf uur weer terug en duiken snel ons bed in.
De volgende morgen staan de groten met nog dikke ogen van de slaap bij het ochtendritueel. Een paar meter verderop schreeuwt Gideon “Devotion, devotiontime!” Moeder Foustine heeft zijn wondjes, die maar langzaam herstellen, onder handen. Die zijn nu voor haar even belangrijker dan het ochtendgebed van Mensah die door het geschreeuw van Gideon “Devotiontime, devotiontime!” onverstaanbaar is. Alle aandacht gaat uit naar de kleine schreeuwer, medelijden hebben ze niet . Er wordt smakelijk om gelachen!
Nu ik meer tijd heb, zitten ’s middags een aantal meisjes poppenkleren te naaien. De poppen van Mina hebben beiden een naam gekregen; Mina en Bowien. Van restantjes worden de poppen voorzien van feestkleding. Heerlijk hoe ze aan het frunniken zijn!
Met de Kerst in het zicht zijn de jongens druk in de weer met stukken hout om een knalpijp te maken. Wat kruit van een aantal lucifers in een klein buisje, een spijker en… knallen maar. Vorig jaar verbood moeder Vivian het geknal, de pakken lucifers die ik toen had gekocht komen nu mooi van pas. Kerstavond is het hoogtepunt, dan wordt het Kerstfeest ingeluid met rotjes en wat vuurpijlen van de markt. Een jaarlijks festijn waar groot en klein reikhalzend naar uitkijkt.

• 07 December 2014 - 20:31

Ineke Rop:

Hoi Hennie,

Dan eindelijk weer een berichtje van mij. Heb je verhalen gelezen en...wat ben je druk met alle goede zaken die je bij en met de kinderen in House of Hope doet. Geweldig. Mijn respect hoor. Denk ook aan jezelf he. Veel groetjes van mij, Ineke