Maranatha Beach Camp - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Maranatha Beach Camp - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Maranatha Beach Camp

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

18 December 2014 | Ghana, Kledjo

Nu onderweg naar Ada Foah. Twee trotro’s, een taxi, dan met een medereiziger op de brommertaxi en het laatste stuk door het primitieve vissersdorpje leg ik lopend af. Het windje van zee is heerlijk verkoelend en na een half uurtje zit ik met mijn e-reader en een cola in de schaduw van ‘mijn vaste palmboom’. Voor de rustzoekers die niet perse luxe verlangen is dit een fantastisch plekje. Stromend water vind je alleen in de rivier. Daar wordt dan ook alles gedaan! Elektriciteit is er (als je geluk hebt) alleen ’s avonds bij de eetgelegenheid. Hier kan ik dan ook wat werken op mijn laptopje.
Het Beach Camp met zijn primitieve hutjes ligt net even buiten het dorp op een landtong. Voor het ontbijt heb ik deze dagen al een hele wandeling naar het uiterste puntje opzitten. Daarna een verfrissend bad in de rivier de Volta. ’s Middags na vieren is de ergste hitte voorbij en maak ik mijn dagelijks wandelingetje door het dorp. De hutjes zijn grauw en armmoedig verscholen onder de palmbomen. De vissersbootjes daarentegen zijn met vrolijke kleuren beschildert en dragen de mooiste namen (zie foto’s). Een pas beschilderde boot ligt te glimmen in de zon. Een foto is snel gemaakt. Een paar mannen roepen mij “Kom!” Ze willen de foto zien. Dan komt de aap uit de mouw, ze willen geld zien. De meeste mensen zijn vriendelijk hier, deze mannen allesbehalve. Geld! No way! Uiteindelijk stel ik voor de foto te wissen. Dit wordt door een van hen nauwlettend gevolgd. Het duurt even! Dan is mijn schrik groot, in mijn ijver heb ik alles gewist. Foutje! De foto’s van Michael, Rebecca en haar kinderdagverblijf, de eerste foto’s van Ada Foah alles is weg.
Op een middag wordt mijn rust verstoord. Een boot met volwassenen komt vlakbij mij aan land en draagt de naam “Not Now!” ‘k Schiet inwendig in de lach. Twee dagen voor mijn vakantie was het een beetje hectisch in mijn kamer. Verschillende kinderen wilden iets doen en/of geholpen worden. Er werd het zoveelste beroep op mij gedaan en voor ik zelf kon antwoorden met “Not Now!” , hoor ik het een van de kinderen al zeggen “Not Now!”
Twee fietsers worden met de boot gebracht, de volgende morgen zitten ze met een kaart en de reisgids van Ghana te ontbijten. ‘k Kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en stap er op af. Leuk, ze komen uit Spanje en zijn vanuit Burkina Faso een paar maand door Ghana aan het fietsen. . Nu een paar dagen aan de kust en daarna weer naar het noorden. Dapper hoor! Ze hadden graag de tocht met de ferry gemaakt, maar ‘k moet ze helaas vertellen dat die stuk is. Zelf had ik dat plan ook, jammer ‘Not Now!’ Wie weet een ander jaartje.
Morgen eerst nog even Kpong naar het hotelletje met de warme douche, waar Corrie en ik ook zijn geweest. Zaterdag in de loop van de middag terug naar de kinderen voor de laatste twee weken. Het zullen nog drukke dagen worden, maar ‘k heb er zin in en ‘k verlang weer naar die heerlijke koppies.
De kerstwens komt eraan but ‘Not Now!”

  • 19 December 2014 - 11:09

    Duurt:

    Meid, wat neem jij mooie foto's! Maak je d'r weer kaarten van? En dan die namen van die bootjes, geweldig. Bedankt, goeie feestdagen. Hier wordt het niks. Wat een regen valt hier en dat noemen ze dan 'winter'. Afijn, tot horens/mails. Hartelijke groeten van Mariet en Duurt.



  • 19 December 2014 - 13:36

    Bea:

    Ik wil je ook een gezegend feestdagen toe wensen.

  • 20 December 2014 - 08:38

    Evelien :

    Hoi Hennie
    De eerste keer dat ik wat van.me laat horen. Het is
    hier een hectische en emotionele tijd (geweest ) na het overlijden van Miranda en dan zijn vissrbootjes even een Nog verdere ver van mijn bed show.
    Toch is het leuk om te lezen.
    Je krijgt de groeten ook vast van Mary ze mist je maar maakt het goed
    maar ik spreek je later not now
    sterkte en heerlijkom te lezen dat je onder de palmboom zit je schrijft heel beeldend

    Doei Doei en de groeten


  • 20 December 2014 - 10:41

    Ineke:

    Dag Hennie,

    Ook hier veel te doen in een regenachtig landje.
    Bij tijden lees ik je stukjes en voel dat je aan alle kanten geniet en druk bent met alles wat op je weg komt. Een Gezegend Kerstfeest met allen die je daar lief zijn toegewenst en nog heel veel plezier in de laatste twee weken.
    Hart Gr. ineke

  • 20 December 2014 - 12:57

    Mini:

    Hallo Hennie.
    Wij wensen je daar gezegende kerstdagen, met alle kinderen in hun nieuwe kleren, en veel gezondheid voor het nieuwe jaar. En kom gezond weer terug . Groetjes van ons

  • 20 December 2014 - 16:04

    Marjo:

    Ook van ons hele vreugdevolle dagen gewenst. Wat fijn dat je daar zo kunt genieten. We genieten mee als we die prachtige foto`s zien. liefs Henny en Marjo

  • 22 December 2014 - 00:10

    Sabine :

    Wat gaat de tijd alweer snel Hennie. Nog twee goede weken toegewenst in Ghana en een 'warm' Kerstfeest met elkaar! En een gelukkig, gezond en verwachtingsvol 2015! Groetjes van ons beiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 312361

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: