Home alone… - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Home alone… - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Home alone…

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

02 Januari 2015 | Ghana, Kledjo

Na de gezellige kinderfilm ‘ Home alone’, liggen de kleintjes op bed. Het is oudejaarsavond, het restant van het vuurwerk afgeschoten en nu zijn de oudste kinderen, evenals moeder Foustine en Juliet vertrokken. De laatste uurtjes van het jaar breng je, als goed christen in Ghana, door in de kerk . In de bibliotheek zitten de middenmoters computerspelletjes te doen. Heerlijk even zonder de grote jongens die anders de dienst uitmaken. De volgende dag hoor ik dat ze ermee door zijn gegaan tot de anderen rond 1 uur thuis kwamen.
De meisjes zitten bij de tv te smullen van “Morena” een Engelstalige versie van “Goede tijden, slechte tijden.” Ik verdwijn naar mijn kamer. ‘Home alone’ heerlijke rust!
Na nog een paar drukke dagen met veel verstelwerk, rugzakken en schoenen repareren heb ik de ‘werkplaats’ gesloten en ‘k maak maar eens een beginnetje met het opruimen. Veel kan blijven voor een volgend jaar, dat gaat in twee grote tassen. Kleding die ik graag mee wil naar Kenia gaat schoon mee terug. Dat bespaart me thuis een bende werk.
Op Nieuwjaarsavond zitten we weer eens in het duister. Dat zijn wat mij betreft de gezelligste uurtjes. We proberen Corrie te bellen, wat jongens willen haar bedanken voor het vuurwerk en de soda’s en ja hoor, ze neemt op. Corrie “Happy New Year!” Leuk om ze zo vertrouwd met haar te horen kletsen. Daarna zitten we gezellig bij elkaar, verhalen vertellen, zingen en dansen. Als om kwart voor acht het licht onverwachts aanfloept, gaat er een gejuich op, het is gedaan met de gezelligheid, de meisjes hollen naar de tv, de jongens naar de computers. ‘k Breng wat kleintjes naar bed en ga weer aan het ruimen in mijn kamer.
Nieuwjaarsdag wordt hier gevierd op 2 januari, Second Day. In het dorp is een festival, veel muziek en dans. De oudsten vertrekken tegen de avond opgedoft met wat pocket money op zak. De kleintjes verwen ik met fluitjes en ballonnen. Morgen het laatste wasje, kamer schoonmaken en zo af en toe nog iets lekkers uitdelen. Tot slot krijgt iedereen nog een mooie balpen en een warme hug . Zondagmorgen reis ik af en ‘k hoop maandag in de loop van de middag weer heelhuids op Schiphol te arriveren. Even ‘ Home alone’ en genieten van de rust thuis en de goede herinneringen aan al die vertrouwde koppies.
Vanuit House of Hope wil ik iedereen nogmaals een heel voorspoedig Nieuwjaar toewensen. Hartelijk dank voor de bemoedigende reacties en de goede wensen op waarbenjij en de gezellige mailtjes. Een berichtje doet altijd veel goed. Liefs Hennie

  • 02 Januari 2015 - 20:25

    Alie Van Pijkeren.:

    Hennie een heel gelukkig en gezond nieuw jaar toegewenst,voor jou en al die lieve kinderen ,waar jij al die lieve ,en leuk. e verhalenmet ons deelt.kom veilig weer aan op zeegraven. Tot over een paar dagen

  • 02 Januari 2015 - 22:03

    Henk Visschers:

    Lieve Hennie,

    Bedankt voor de mooie en beeldende verhalen. Als ik mijn ogen dichtdoe is het net alsof ik er weer eventjes ben. Een heel gelukkig 2015 gewenst en voor maandag alvast een hele goede reis.

    Liefs,

    Henk.

  • 03 Januari 2015 - 11:09

    Bea:

    Bedankt voor de mooie verhalen en een behouden thuiskomst.
    groetjes mina en Bea.

  • 03 Januari 2015 - 16:03

    Greet:

    Heel goede reis gewenst en we zien uit naar je komst
    Liefs Greet

  • 04 Januari 2015 - 08:43

    Christiana:

    Hennie, wij wensen je ook een verwachtingsvol 2015 toe. Dat wat echt en waardevol is zal blijven en zal toenemen. Hele goede reis en welkom in Nederland, waar het ook vaak gezellig is. Liefs.

  • 05 Januari 2015 - 14:10

    Elly Aling:

    Ha Hennie,
    Jij nu op "pad" cq in vliegtuig vermoedelijk naar Nederland. Je bent weer een "bezige bij" hoor.
    Alles ook nog voor je vertrek te regelen en te repareren en natuurlijk vooral afscheid te nemen van "het volkje" dat je zo lief en dierbaar is. Daar zullen vast wat traantjes gevallen zijn.
    Je verslagen gelezen uiteraard en wat is er weer veel werk verricht. Zo met elkaar.
    Ontroerend vond ik in deze mail de gemaakte foto's. Allemaal kleurrijk in prachtige stoffen en mooie smoeltjes. En natuurlijk niet te vergeten de kledij van de barbypoppen. Mensen, mensen, wat moet dat ook een gepruts zijn.
    Jij nu een lange week weer in je huis-omgeving. Vast even wennen natuurlijk met je hoofd nog zo vol van hetgeen je hebt achtergelaten. Ik kan me dat behoorlijk voorstellen.
    In de andere mail doe je een oproep voor Bondokids - Kenia voor uitbreiding van het waterprojekt. Een nieuwe cq extra tank om de keuken van stromend water te kunnen voorzien. Vanzelfsprekend uiterst noodzakelijk. Ik heb het idee dat jij het inmiddels ontvangen bedrag van 600,00 euro ook voor dit doel gaat gebruiken?
    Met jouw instemming kan ik de gevers dit meedelen. Wij weten dan ook precies welk doel het uiteindelijk geworden is. Van Institût Pasteur ook inmiddels een aardig bericht ontvangen aan welk doel het overgemaakte bedrag besteed gaat worden.
    Jij naar huis en in Parijs zijn ook de koffers gepakt. Wij gaan morgen weer voor een periode van één maand naar Den Haag. Wens je alle goeds natuurlijk ook voor 2015, gezondheid, geluk en dat je nog maar een lange periode naar het jonge volkje in Afrika kan gaan.
    Lieve groet van ons, Henk en Elly

  • 05 Januari 2015 - 17:55

    Daniel Nugter:

    Tsjonge jonge, vuurwerk in Afrika.
    Geen last van bosbranden?

    Ik wens je vanaf hier de allerbeste wensen Hennie, dat je na de winter maar weer fijn hier mag zijn..

    groeten vanuit een koud Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 312546

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: