In gesprek met... - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu In gesprek met... - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

In gesprek met...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

22 Januari 2015 | Ghana, Kledjo

Gehandicapte meisjes en soms ook jongens kunnen op het centrum een naaiopleIn gesprek metiding krijgen van Betty of leren omgaan met de breimachine onder vakkundige leiding van Salome en Perez. Sinds een paar jaar is ook een kapsalon tot stand gebracht, hier geeft Roos de meisjes die het kunnen les in hairdressing en manicuren. Als bijvakken zijn er sinds een paar jaar de computerlessen van Edwin en als ik er ben ook van mij. Daarbij het sieraden maken, borduren, haken en sinds vorig jaar het vlechten van mandjes die hier en in Nederland goed verkocht worden.
Een van de eerste dingen na mijn aankomst is praten met Betty. Uit Ghana heb ik stofjes, ritsen en koord mee genomen om tasjes te maken die je als portemonnee kunt gebruiken of voor je mobiel. Een mooi karweitje voor de naaisters in de dop.
De scholen zijn deze week weer van start gegaan na een staking van de leraren. Nelson mijn sponsorjoch is vanwege deze staking op het centrum. Hij kwam als jochie hier met een aangeboren halfzijdige verlamming en ging later naar de gehandicapten school St. Martin. Nu zit hij alweer in de examenklas van de Nyabondo Highschool. Op een middag praten we bij. Heb je nagedacht over wat je volgend jaar zou willen doen? Wat zijn de mogelijkheden voor je? Zr. Ludovena oppert dat accountancy wel eens iets voor hem kon zijn. Misschien zo gek nog niet, wie weet kan hij later een baantje krijgen bij een van de instellingen hier. De zusters mogen hem allemaal en als ze een van hun pupillen aan een baantje kunnen helpen zullen ze dat zeker doen. Zelf staat hij er ook positief tegenover, voorlopig heeft hij tot volgend jaar februari de tijd om erover na te denken en zich verder te oriënteren. Trots vertelt hij nog dat hij voor zijn oma een paar kipjes heeft gekocht van wat shillings die een van de zusters hem heeft toegestopt. Oma kan nu ook eieren verkopen in haar winkeltje, “n Geweldig idee Nelson!”
In het gesprek met Zr. Ludovena wordt duidelijk dat ze naast de watertank die vorig jaar bij St. Martin is geplaatst nog graag een tank zouden willen. Of deze bij de keuken wordt geplaatst of naast de andere wordt nog even bekeken. Pas als we weten wat de kosten voor dit project zijn, kunnen we gaan kijken wat we met de rest zullen doen. ‘k Houd jullie op de hoogte.

• 22 Januari 2015 - 18:56

Hannie Schippers:

Wat ziet dat er actief uit en wat goed dat er voor elk een vak is om te leren .Daar kan iedereen trots op zijn . groeten van mij. Hannie Schippers.