Ontwikkelings-samenwerking - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Ontwikkelings-samenwerking - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Ontwikkelings-samenwerking

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

19 Februari 2015 | Kenia, Kisumu

Het plaatsen van de tank is niet het enige wat hier gebeurd. Allerlei werkzaamheden zijn aan de gang. Zo werd er ‘beneden’ op het schoolterrein een nieuw onderkomen gemaakt voor de kleuterklas. Naast de drie lokaaltjes ‘boven’ is een vierde gebouwd, bestemd voor de Secondary school die een paar jaar geleden van start ging en steeds meer leerlingen trekt.
Het afgelopen jaar zijn bovendien twee nieuwe toiletgebouwtjes en drie handige waterbakken voor het wassen van de handen neergezet door UNICEF. Heel mooi ! Alleen… als er niet voldoende water is, staat er geen druk op de ketel en lijken ze van weinig nut te zijn. Tot… de regens komen. Naar verwachting in maart. Hopelijk zie ik alles nog in werking. Maar het kan ook best droog blijven tot april. Wat niet te hopen is want op het hele plateau dreigt nu al een water tekort.
Op het terrein van het centrum wordt ook hard gewerkt. Het guesthouse, onderkomen voor gasten en het team van Flying Doctors was in zeer slechte staat. Twee jaar geleden werd het afgebroken en nu staat er een nieuw gebouw. Met man en macht wordt gewerkt om het in juli af te hebben. Christa en Mark van Bondo Kids zullen hier met hun kinderen een aantal weken verblijven en dan mag Christa het gebouw officieel openen omdat de stichting hier het geld voor heeft ingezameld. Een hele klus voor hen, maar het resultaat mag er zijn. Mooi werk Christa! Al met al… prachtige ontwikkelingen .
Alhoewel…? Voor de aanleg van elektriciteit en het schilderwerk hebben ze nog wel een aanvulling nodig, hoorde ik deze week. ‘k Vind het altijd lastig om om geld te vragen, maar zouden bv. al mijn enthousiaste lezers een symbolisch bedrag van 10 euro storten voor een pot verf dan help je hen enorm. Warm aanbevolen dus;
Stichting Bondo Kids, te Zwolle (aftrekbaar) NL92 RABO 0397370830 ovm; pot verf
Mooie ontwikkelingen ook aan de wegen op het plateau. Overal worden weggetjes geëgaliseerd. De Dancing Road danst nog wel op sommige delen, maar hele stukken zijn ook redelijk vlak. Het grootste probleem nu is de stof die overal in doordringt. Een haarspoeling heb ik niet nodig. Na een paar dagen heeft mijn haar vanzelf een rossige tint.

• 20 Februari 2015 - 23:10

Christiana:

Wat een groot gebeuren daar en wat heerlijk om je steentje erbij te dragen. Steeds weer proef ik, dat je een van hen bent, alleen je huidskleur verschilt. Geniet ze