De waterhuishouding - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De waterhuishouding - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De waterhuishouding

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

06 Maart 2015 | Kenia, Kisumu

Nadat de tank op het plateau was geïnstalleerd is er een poosje niets gebeurd. Jim was druk met o.a. het guesthouse. Vorige week heeft Zr. Ludovena hem aangespoord om de werkzaamheden rond de tank af te ronden voordat de regens komen. Hij komt bij mij en vertelt dat er een kraan nodig is om aan de tank te bevestigen. Het is beter om een goede uit Engeland te kopen want de Chinese zijn niets waard. Dat ben ik helemaal met hem eens.

Een paar dagen later;
“Hennie, we gaan een aansluiting maken van de kleine tank naar de keuken zodat daar altijd water voorradig is. Een tank onder het dak van de keuken was daar met de bouw al geplaatst maar nooit gebruikt omdat de aansluiting miste” verteld Jim. Als ik hem vraag hoe alles in z’n werk gaat, neemt hij alle tijd om het mij uit te leggen en geeft hij een demonstratie. Een prima idee! De pomp zorgt dat de tank boven de keuken vol blijft en dreigt de kleine tank in de regenperiode over te lopen dan gaat de elektrische pomp automatisch aan en sluist het water door naar het grote ondergrondse bassin.
De nieuwe grote tank zal dienst doen als een extra watervoorraad voor droge periodes. Is de tank vol in de regenperiode dan kan er via de kraan water worden getapt.
Buizen moeten verplaatst en/of aangelegd. Toch nog weer een hele onderneming waar een behoorlijk prijskaartje aanhangt. Maar goed, dankzij wat extra onverwachte giften dit jaar lukt het allemaal.
De volgende wens die geuit wordt is een handmatige zwengelpomp op het ondergrondse bassin. Deze had ik vorig jaar al in mijn gedachten, maar heb hem toen moeten laten vervallen. Stilletjes hoopte ik erop dat een andere supporter dit kon doen. Helaas! Voor zo’n 125 kinderen moet dagelijks was- en badwater emmertje voor emmertje naar boven worden geëmmerd.

We gaan bijna wekelijks een dag naar Kisumu voor boodschappen, geld halen en dingen te regelen. Vorige week hebben Jim en ik maar eens prijsopgaaf gevraagd van de zwengelpomp. Het valt niet tegen, dit moet lukken en dan is het geëmmer op St. Martin voorgoed verleden tijd.
Nog een voetbal voor de school, twee oefenpoppen en wat nieuwe handdoeken voor de hairsalon en dan is de pot echt leeg. Voor lakens, dekens of andere dingen blijft er niets over. Misschien doen we dat volgend jaar, dat bekijken we dan wel weer. Voor nu zijn ze zo enorm blij met dit watermanagement dat de rest allemaal even minder urgent is.
Wel urgent is de regen, die mag nu met bakken vallen. Maar helaas… voorlopig blijft het nog droog en stoffig !

• 06 Maart 2015 - 17:43

Jo Vann Heerde :

Nou ik krijg steeds meer bewondering voor jullie daar ,wij worden zo gelukkig nog wel eens op onze luxe gewezen .en hoe dankbaar je moet zijn dat je hier geboren bent ,wij draaien de kraan open denken nergens over na .diepe bewondering .groetjes jo tot gauw .

• 06 Maart 2015 - 19:18

Duurt:

Mooi! Goed werk! Groet'n.

• 06 Maart 2015 - 20:12

Gaatske:

Hai Hennie, die piki piki was wel wat voor Huib, hoor. En wat heerlijk dat frisse water uit de pomp!!!
    Liefs van ons
    Gaatske

• 07 Maart 2015 - 09:47

Christiana:

Wat heerlijk dat je daar toch nog zoveel hebt kunnen doen. Wat een wereld van verschil en toch op het vlak van " mens" zijn zoveel
    Herkenning en vertrouwds.
    Ik denk aan het Uno spelen van je vorige verhaal. WE WILL WIN.

• 08 Maart 2015 - 14:42

Ineke Rop:

Hoi Hennie,

Daar ben ik dan weer.
    Als familie hadden we een drukke tijd.
    Maar zoals het is, is het goed.
    Ben blij dat het goed met je gaat. Mooi al het bekende te zien en te lezen. Alle lieve kids op de foto. Rita, ook met down Syndroom. Altijd een speciaal plekje bij mij ivm onze Paul.
    Fijn dat het je goed gaat en je zoveel mag en kan doen. Ik ben blij voor Sr.Ludovina en het centrum, dat er zoveel gerealiseerd mag worden.
    Ik weet niet wanneer je weer thuis komt. Dat is me door alles geheel ontgaan. Maar ik zal het wel ergens een keer lezen.
    Heel veel plezier nog .
    Lieve groet Ineke

• 08 Maart 2015 - 19:40

Hilde Wubs:

Hallo Hennie.
    Wat gebeuren er veel dingen daar bij jou, hele fijne en nuttige dingen. Het moet een genot zijn om daar aan mee te werken en te zien wat er allemaal tot stand wordt gebracht. Heel fijn, geniet nog maar even.
    Groet, Hilde