Extra aandacht - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Extra aandacht - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Extra aandacht

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 Oktober 2015 | Ghana, Hohoe


In de autorit vorige week met Pearl vroeg ik haar naar bijzonderheden in House of Hope. “Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? Hebben bepaalde kinderen extra aandacht nodig?”
“Esther” vertelt ze “ Het gaat op school niet goed, ze heeft problemen met leren, is liever lui dan moe en we krijgen geen vat op haar!” ‘k Begrijp het, vorig jaar was ze ook al erg ontoegankelijk.
“En de midden jongensgroep” gaat ze verder. “Dat is een losbandig stelletje wat gewoon doet waar ze zin in hebben”. Tja het zijn heerlijke knullen maar ze hebben in het verleden te weinig begeleiding gehad, te weinig regels of er waren regels waar dan de hand niet aan werd gehouden.

‘k Krijg van Pearl het advies om de kinderen niet in mijn kamer te laten. Dit om te voorkomen dat ze weer iets meenemen zoals vorig jaar. Dit is voor mij onmogelijk. In mijn afgescheiden hoekje mogen ze niet komen, maar verder is de “slaapzaal” (want dat is het)) ook voor en van hen. Hier worden de spelletjes gedaan en mogen ze naar hartenlust spelen, knutselen en handwerken. Ook al gebeurt er ieder jaar wel wat, ‘k wil de kinderen gewoon vertrouwen en hen dat ook laten voelen.
Toen we vrijdag ijsjes maakten moest er een zakje water uit mijn slaapkamer gehaald worden. Dan geef ik met opzet Esther de sleutel. Een risico? Ja, maar dat neem ik graag. ‘k Merk dat het haar goed doet dat ik vertrouwen in haar heb.

Op een avond komt ze binnenvallen, surprise! Eigenlijk was ik van plan om wat met de foto’s te doen, maar ‘k heb de handwerkspulletjes gepakt en even later waren we samen zwijgend bezig met onze handen. Ze is zo creatief, wat ze ziet kan ze maken! Dan maar geen studiebol, talenten heeft ze zeker. Ze moet het alleen zelf nog op waarde leren schatten. ’n Beetje extra aandacht kan het verschil maken.

Op zaterdagavond lijkt het wel instuif. Op een gegeven moment heb ik 25 van de 35 kinderen in ‘huis’.
Er wordt UNO en LUDO gespeeld, het knikkerspel is in gebruik, er wordt gepuzzeld en wat meisjes zijn aan het haken. Bij de kleintjes vallen de playmobiel poppetjes en de dieren erg in de smaak. Horen en zien vergaat me, ‘k laat de naaikarweitjes voor wat ze zijn en even later lig ik ook op de knieën een spelletje te doen. Gezelligheid kent geen tijd. Vanavond is er geen avondsluiting dus het hele spul blijft knus plakken. Tot slot een snoepje en met een “Slllaap lllekkelll Hennie” verdwijnen ze om half negen naar hun eigen slaapzalen.

Zondagmorgen zit ik al voor het ontbijt achter de naaimachine een rottig klusje te klaren. De broeken van de nieuwe schooluniformen zijn veel te wijd en daardoor niet te dragen. Fayxstine had dit nooit moeten accepteren van de ingehuurde kleermaker, het lijkt nergens op. Extra aandacht nu voor de jongens en ze genieten ervan. Het mooie is dat als je iets voor de kinderen hebt gedaan dan komen ze mij vaak later nog even weer extra bedanken met een “Hennie thank you!”
Na een ontbijt van chocolademelk en een handvol pinda’s, op naar de kerk. Na kerktijd weer aan de slag met het vermaak en verstelwerk, oef… wat een vervelend karwei. Vanmiddag (dinsdag) is de klus geklaard. Morgen het leuke werk!

  • 07 Oktober 2015 - 13:16

    Ab En Nellie:

    Hoi Hennie

    Leuk weer iets van je te horen en leuke foto's van de kids.
    Jullie hebben lekker weer zo te zien( zal meestal zo zijn )
    Bij ons begint het nu echt herfst te worden somber en grijs !
    Maar heeft ook weer zijn gezellige kanten.
    Bij ons is alles goed, geniet van de kids daar en we zijn trots op je.
    Liefs Ab en Nellie

  • 07 Oktober 2015 - 22:01

    Henk:

    prachtige foto's, wat ziet het er allemaal anders uit. De meesten kennen mij niet meer, maar doe ze toch maar de groeten van me.

    Liefs,

    Henk.

  • 09 Oktober 2015 - 11:58

    :

    Toch gek hoor dat Etornam, Bless, Jeff en Sebastian nu weg zijn.. Ik hoop dat het ze goed gaat.
    Met Bless heb ik nog wel eens contact via Facebook, wat ik overigens erg bijzonder vind! Wel fijn om zo af en toe iets te horen.
    Wat vervelend dat het met Esther nog steeds niet zo goed gaat.. hopelijk doet uw aanwezigheid haar goed.
    Mooie foto's weer! Geniet!

  • 11 Oktober 2015 - 21:43

    Christiana:

    Wat een prachtfoto, als je daar uit de kerk komt en dat jongetje in zijn blauwe shirt je zo aankijkt. Mijn zondag was heel wat rustiger, maar ook wel goed, na een hectische week. Ik ben heel benieuwd hoe het verder met Ester gaat, ik denk dat je voor haar "het verschil" kunt maken. Het was hier vanmorgen 3 graden, loop maar lekker in je zomerjurk, liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 312981

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: