Creatieve ideeën - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Creatieve ideeën - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Creatieve ideeën

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

12 November 2015 | Ghana, Hohoe

Met een grote zak koekjes ben ik weer terug in House of Hope. Blije gezichten en van alle kanten “ Hennie you are welcome!” Zij blij, ik blij, ’t is fijn om weer thuis te zijn! De avondsluiting bestaat vanavond uit enkel zang vol overgave, mooi! Meer is niet nodig!

Nu het officiële naaiwerk af is, mogen de meisjes wat rommelen met de restjes stof. Akos komt op een goed idee! “Hennie kunnen we een schoudertas maken voor mijn boeken?” Ja, wat niet kan! De rugzakken hier hangen vaak in elkaar en het meegebrachte ijzergaren van thuis doet dan ook goede dienst. Maar nieuwe ritsen erin dat gaat echt niet. Zo hebben we er zo maar weer een nieuwe maar aardige klus bij, want dan staan er nog drie meisjes verlangend te trappelen om ook zo’n mooie tas.
Akos heeft trouwens meer ideetjes. “Hennie mag ik een rokje van deze lap, net zo een als die je vorig jaar voor Esenam maakte?” “Goed idee Akos!” Zelf brengt ze nog een versierseltje aan en ‘k heb nog wel een wit t-shirtje erbij. “Staat je mooi Akos!” Dol gelukkig showt ze hem aan de anderen en jullie!

Afgelopen zaterdag mochten alle meisjes een armband en een ketting uitzoeken. Ze zijn gek op sieraden. ’s Middags zit het hele stel bij mij op de grond met een enorme berg loombandjes. Een gezellig en vrolijk samenzijn waarbij naar hartenlust tot het avondeten zingend wordt gewerkt. Voor hen en mij een WOW-dag!

Zondagmorgen zit in mijn nette kleren voor mijn huisje te wachten tot de kinderen klaar zijn voor de kerk. Ze zijn laat vandaag, iedereen is nog in de weer. Amatepe komt bij mij, hij is er klaar voor, maar… vertelt hij; “ We have church here.”
Even later zit iedereen stilletjes en bedrukt in de dining. Beth neemt het woord. Ieder kind wordt aangesproken op zijn gedrag en krijgt een verhaal over de sponsor. Ze moeten blij en dankbaar zijn en vooral hun best doen want anders…. is Beth verdrietig! Ik zit een beetje met kromme tenen. Ieder jaar horen de kinderen zo’n preek. Daarna moet er nog gezongen worden. Van harte gaat het niet. Een Bijbelse preek volgt, maar het merendeel luistert nauwelijks en ligt verveeld op de tafel. In het kerkje hadden ze mooiere dienst gehad. Jammer!

De laatste zondag betekent ook ‘waterballonnen’. Een onweersbui trekt over, maar de felle regens blijven uit. Het spettert zo nu en dan wat. Soms zoeken we even beschutting maar we laten het feest gewoon doorgaan, want nat worden ze toch! Na de bedrukte morgen toch nog een leuk feestje!
Voor het laatst maak ik de wandeling naar Hohoe voor wat boodschapjes en bij mijn vaste adresjes neem ik afscheid. “Hopefully till next year!”
Eindelijk hebben we tijd voor wat poppenkleertjes en op een avond stroomt mijn kamer vol met jongens die heerlijk aan het puberen zijn. Ook zij willen een armband of ketting en we halen de voorraad maar eens tevoorschijn. Dol enthousiast vliegen ze erop af. Opmerkingen vliegen luidruchtig over en weer en er wordt wat afgelachen. ‘k Versta er vaak niets van maar dit is genieten… WOW! Om negen uur verdwijnen ze met hun creaties tevreden naar hun slaapzalen. “Hennie, thank you!”

  • 12 November 2015 - 09:59

    Riko:

    Mooi dat jij de kinderen zo blij maakt en er zelf van geniet, ook blij door wordt.
    Goeie terugreis. Welkom terug.

  • 12 November 2015 - 10:34

    Hannie S.:

    Wat heb je veel kunnen doen in een paar weken! Je tijd daar goed benut en straks ga je tevreden naar huis. Leuk idee die tasjes Hennie. Zelf heb ik ook nog restjes van jou en was van plan ook een paar tasjes voor muziekinstrumentjes te maken. Voor de kleinkinderen en de zangdienst in Biddinghuizen. Ik heb voor de volgende ronde nog wel kralen die je kan meenemen. Voor nu de hartelijke groeten. Hannie S.

  • 12 November 2015 - 11:14

    Ineke Rop:

    Goede terugreis Hennie.
    Ik heb je dit x wat minder kunnen volgen vanwege een lange vakantie in Namibie. Ook geweldig. Hier en daar nog wel stukjes gelezen. Top dat je zoveel hebt kunnen en mogen doen. Hopelijk hoor ik je verhalen nog een keer. Veel groetjes Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 312889

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: