Schrik en schik - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Schrik en schik - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Schrik en schik

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

11 Februari 2016 | Ghana, Hohoe


Maandagmorgen ben ik al vroeg uit de veren,‘k heb een vol programma vandaag. Ook vorige week maandag was ik vroeg op, maar om een andere reden. Sinds mijn komst had ik steeds wat rode pukkeltjes die soms wat jeukten. Tot mijn grote schrik realiseerde ik mij dat het weleens vlooienbeten konden zijn. Hup, de dekens in de zon, de lakens in een emmer sop met kokend water en de kussens van de bank naar buiten. Kamer uitgemest en ja hoor, we zijn ruim een week verder en ‘k heb gelukkig geen last meer van ongewenste bezoekers.

Vandaag de wandeling naar Sondu. Altijd goed voor leuke ontmoetingen! Bij de afdaling naar Sondu staat de kippenhandelaar mij breed grijnzend op te wachten. “Ik zag je al komen in de verte, I am happy to see you!” Hij pakt mijn hand met beide handen vast en blijft schudden. “ When did you come?” We praten even bij en ‘k beloof hem volgende keer de foto’s van vorig jaar mee te brengen.

Dan snel naar de bank en het postkantoor. Omdat ik per dag maar 1x Kenian shilling kan krijgen en straks de goten en de tank moet betalen, probeer ik regelmatig iets op te nemen. Het lukt, hoi hoi weer 40.000 Ksh (’n kleine 400 euro). Een briefje van duizend gaat in de portemonnee en nog voor ik de resterende 39.000 kan pakken worden ze tot mijn grote schrik ingeslikt door het apparaat. Weg money! Beduusd sta ik te kijken en druk nog eens op een knop, niets!
Gelukkig heb ik een bonnetje en snel de bank binnen waar het zwart ziet van de mensen. Wanneer ik mijn verhaal doe wordt er door de omstanders gegrinnikt . Het is ook lachwekkend maar ‘k zit er wel mee. Want… er is nu wel zo’n 400 euro van mijn rekening af die ik niet heb gekregen. Een formulier moet worden ingevuld met een verklaring waarom ik geld terug vraag. “Het komt goed!” verzekerd de dame mij. Dat hoop ik dan maar! Vlug naar het postkantoortje en op naar St. Maarten.

Eigenlijk is het mijn vrije morgen maar Christien een lerares vroeg zondag bij het zien van het reepjes knippen of ik haar wilde helpen om wat meisjes uit haar klas te leren haken. Naast de basisschool St. Martin en het voortgezet onderwijs St. George voor kinderen met een lichamelijke handicap zijn er twee klassen voor het Speciaal Onderwijs. Een klas kleintjes en een klas voor de groten de Pre-Vocational Training.

Een groep zwakbegaafde jongens en meisjes leren hier dagelijkse handelingen. Tandenpoetsen, hoe je netjes eet en drinkt. Helpen met het uitdelen van de pap en broodjes. Iedere morgen worden de schoenen gepoetst en soms gaat een groepje naar het bouwland om te spitten. ‘k Heb er schik in om hier te helpen en ‘k beloof Christien dikkere wol te kopen zodra we in Kisumu zijn. De dunne wol is niet handig en de reepjes van de plasticzakken werkt voor deze kinderen niet. Leerlingen uit deze klas komen mogelijk later op het centrum terecht voor breien of schoenmaker.
Een mooie uitbreiding van de werkzaamheden op maandag bovendien is het altijd erg gezellig is om met de leraren theepauze te hebben en te lunchen. Klokslag drie uur loop ik op een holletje naar de dancing road. Als tweede passagier klim ik een piki piki, geen comfortabele plek op een hobbelige weg, ‘k had liever gelopen maar Edwin wacht om afgelost te worden bij de computerlessen. Ook weer leuk! Dan ’s avonds nog met een aantal kinderbijbels naar de kleine jongens. Plaatjes kijken is prachtig en bij het zien van een soldaat zingen we steevast “I am a soldier in the Army of the Lord”. Ook bij de plaatjes van Jona zingen we uit volle borst “ Jona, Jona go to Nineve, and Jona he said nee”. Om acht uur ben ik ‘thuis’. Al met al een welbestede dag met schrik maar toch ook vooral met veel schik!


  • 11 Februari 2016 - 09:59

    Evelien:

    Hoi Hennie
    Wat een energieke dagen maak jij toch mee
    Mooi te lezen dat je met die invulling je zo op je plek voelt en bent

  • 11 Februari 2016 - 13:11

    Hilde Wubs:

    Hallo Hennie.
    Wat een volle dagen heb jij zeg. Van het ene naar het andere. Maar ik zie de kinderen genieten en dat is toch waar jij het allemaal voor doet.
    Nog een fijne tijd gewenst.
    Hartelijke groet, Hilde

  • 11 Februari 2016 - 19:04

    Riko:

    Hoi Hennie,

    Wat een variatie en hoe zinvol!
    Mooi dat jij geniet en door jou anderen.
    Dat met de geldautomaat gebeurt in Nederland net zo: te lang wachten en het wordt ingeslikt.

    Vr.gr. Riko

  • 11 Februari 2016 - 23:27

    Nellie Timmerman:

    Hoi Hennie

    Leuke verhalen hoor, en inderdaad je moet wel geduld hebben.
    Maar fijn dat ze iets kunnen leren.
    Hou je goed en een fijne tijd daar.
    Lieve groetjes van ons Ab en Nellie

  • 14 Februari 2016 - 11:01

    Adry Bouta:

    Hoi Hennie, is het goed gekomen?
    Jouw tijd wordt goed ingevuld, is het niet wat veel?
    Hier momenteel sneeuw i.p.v. zon, geniet ervan en tot het volg. verslag. Groet Adry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 312583

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: