VRIJDAG (1) : Elke dag anders! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu VRIJDAG (1) : Elke dag anders! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

VRIJDAG (1) : Elke dag anders!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

04 Februari 2017 | Kenia, Kisumu

De afgelopen dagen is er op het centrum heel wat gezaagd, geboord en gebeiteld. Nee niet in de workshop maar in “the theatre” de operatiekamer! Vandaag worden de operaties afgerond. Het centrum heeft een klein ziekenhuisje. Op de begane grond een mannen- en vrouwenzaal en op de 1e verdieping het operatiegedeelte. Bijna iedere maand komen Amref Flying Doctors hier een weekje voor complexe orthopedische of plastische ingrepen die in de gewone ziekenhuizen meestal niet worden gedaan bij gebrek aan gespecialiseerde chirurgen. Naast het ziekenhuisje staat een gloednieuw gastenverblijf, gerealiseerd door Bondo Kids, waar het team kan verblijven.

Eind vorig jaar werd het outreach-team in een aantal uithoeken van west Kenia geconfronteerd met tal van vergroeiingen zoals kromme benen en vreemde stand van voeten of klompvoetjes. Vanwege de grote toestroom voor de operaties in december is nu een extra week ingelast. Zondag al liep het centrum vol met (groot)moeders en hun kinderen. Maandagmorgen inschrijven en daarna bloedprikken, ze wachten geduldig af op de dingen die komen gaan.

Op dinsdagmorgen begonnen de operaties en wanneer ik even een kijkje neem, wordt ik hartelijk begroet met een “Ha Hennie…” Op een enkeling na ken ik hele team. Vitalis werkte in het verleden hier op de fysio, nu in een ziekenhuis in Nakuru maar bij dit soort operaties is hij altijd nog aanwezig. Een aantal jaren geleden werd hij uitgeroepen tot de beste fysiotherapeut van Kenia. Erg leuk om hem weer te zien! De middagen houd ik vrij om bij deze operaties te kijken en een handje te helpen. Omkleden, een doek om mijn hoofd, speciale schoenen aan, handschoenen en een mondkapje voor. Onherkenbaar! ‘k Kijk mijn ogen uit en maak mij nuttig door het dicht- en losknopen van de steriele jassen van de artsen, een been hoog te houden terwijl het wordt gedesinfecteerd,na afloop de rommel te opruimen en de instrumententafel te desinfecteren voor de volgende operatie, gemiddeld tien op een dag.
Vreemde standen van benen, voeten, ellebogen en heupen? Dit team chirurg Charles en Vitalis hebben altijd een oplossing. Een jongeman van 16 jaar komt op z’n tenen binnen lopen . Nog nooit werd er iets gedaan om hem normaal te kunnen laten lopen. De ingreep is een fluitje van een cent, twee pezen worden doorgesneden, de voet wordt met enig gekraak in de juiste stand gebracht, een paar hechtingen en dan in het gips. Over zes weekjes zal hij voor het eerst op beide voeten staan, prachtig! Om een been recht te zetten krijgt een joch vier pinnen ingeboord. Bij een meisje met wel heel kromme benen wordt links recht gezet, in april of augustus volgt rechts. Een jongetje heeft een half volgroeid been, wat te doen? Het ‘voetje’ amputeren? Er wordt besloten om het recht te zetten zodat de aanwezige voetzool hem later van pas kan komen als hij een prothese moet hebben, minder kwetsbaar! Zo mag ik getuige zijn van een aantal ingrepen. Heel indrukwekkend!

Aan Christa de operatieassistente vraag ik hoe het komt dat er vaak zo laat om hulp wordt gevraagd. “Armoede en onwetendheid” vertelt ze. Een medische post kan soms ver weg zijn en geld voor vervoer een probleem. Ook accepteren mensen gemakkelijk een handicap en weten vaak niet dat met een eenvoudige ingreep veel verbetert kan worden. Meer medische posten en betere voorlichting zou enorm helpen. Ook door zwangerschappen op erg jonge leeftijd zonder begeleiding en bevallingen onder primitieve omstandigheden is een oorzaak van zowel lichamelijke als geestelijke beperkingen. Ook malaria tijdens een zwangerschap kan funest zijn.

Veel valt nog te verbeteren, maar dankzij het outreach-team wordt deze week het leven van 38 mensen, waarvan de meesten kinderen onder de achttien jaar ingrijpend verandert en verbetert. Na een aantal weken kunnen ze met fatsoen schoenen of slippers dragen en na verloop van tijd lopen en rennen als ieder ander kind.
Mooi om mee te maken.
Mooi werk van Amref Flying Doctors!
Mooi ook dat het centrum de deuren openzet voor deze ouders met kinderen. Ze kunnen hier blijven zo lang als nodig is en ondanks dat het financieel passen en meten is voor het centrum, krijgt iedereen drie maaltijden per dag! Je helpt elkaar vooruit!

• 04 Februari 2017 - 10:45

Christa:

Geweldig om de strijkerboor machine te zien. Die hebben we afgelopen november meegenomen! Het team doet inderdaad goed werk. Mooi om te zien de vertrouwde gezichten! Prachtig 38 kinderen die weer een toekomst perspectief hebben.

Je hebt het mooi omschreven. Ik mail je even om er dieper op in te gaan.

• 04 Februari 2017 - 11:34

Annelie:

Hoi Henny,
    Geweldig om te zien wat hen in deze omstandigheden lukt! Ook wel moedig, vind ik, van je, om standby te zijn. Ik zou wellicht zelf tegen de vlakte gaan.. Good luck, voor allen bij je in de buurt en alle goeds voor jezelf.

• 04 Februari 2017 - 14:02

Mini:

Wat goed dat je kan assisteren. Ik vind het al naar om de foto's te zien. Fijn dat er zoveel mensen/ kinderen geholpen kunnen worden. Pas goed op jezelf en groetjes van sally en mini

• 04 Februari 2017 - 14:13

Ab En Nellie Timmerman:

Hoi Hennie

Jeetje heftig zeg lijkt een beetje op een timmerwerkplaats. Mooi dat ze de kinderen helpen.
    Geweldig goed werk, en tof dat jij kan assisteren. Je bent superrrrrrr
    Lieve groetjes van ons

• 04 Februari 2017 - 17:22

Jo Van Heerde :

Hi hennie nou ik vind het super van je dat je je zo inzet in alles wat maar op je pad komt .en dat het zo mooi is dat er zoveel mensen zich inzetten voor arme mensen en vooral kinderen .pas goed op je zelf daar .gr van ons

• 04 Februari 2017 - 18:23

Jose Nikkels:

Hallo Hennie,
    Geweldig om dit mee te maken, en vooral het eind resultaat,
    Mee te maken.
    Je bent ook van alle marken thuis. Mooi.
    Gr vanuit een nat Terwolde

• 05 Februari 2017 - 19:59

Hannie S.:

Dag Hennie. Petje af voor jullie allemaal ! Hartelijke groeten van Hannie S.

• 08 Februari 2017 - 21:51

Klazien Wierbos:

Hennie,
    ik heb een traan weggepinkt bij je ontroerende en dappere verslag van de behandelingen. Zulke praktische oplossingen en met uitzicht op een beter leven. Veel respect voor alle betrokkenen.

Wij hebben een kleinzoon in Kampen die vorig jaar geboren is met 2 klompvoetjes. Als we bedenken dat voor hem kosten noch moeite gespaard zijn om het te verhelpen, dat hij nu kruipt en gewoon zal kunnen lopen zijn we heel dankbaar dat hij in Nederland geboren is.

Een heel goede tijd nog toegewenst in Kenia.
    Hartelijke groet, Klazien Wierbos.