Kisumu, Kiberigo en… ’n klompvoet! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Kisumu, Kiberigo en… ’n klompvoet! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Kisumu, Kiberigo en… ’n klompvoet!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

22 Februari 2017 | Kenia, Kisumu


De komende weken zal het druk zijn met het afronden van een aantal dingen, zoals het waterproject, de keuken en nog wat aanschaf van spulletjes voor de kapsalon. Dankzij een donatie voor het computerproject hebben we deze week een nieuw screen en een nieuw UPS kunnen kopen. Bovendien zijn alle computers nagekeken en kon Edwin, dankzij de printer die hij van mij in bruikleen heeft, alle computers van nieuwe batterijen voorzien.

Deze week is vrij rustig omdat sister Ludovena voor een meeting naar Nairobi is en hebben Edwin en ik mooi tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Kisumu, wat inkopen doen voor zijn zaakje en daarna ergens lekker eten! Leuk is dat Nelson ook van de partij zal zijn. Er is een staking op de universiteit en vorige week is hij deze kant op gekomen met een prima cijferlijst en een enthousiast verhaal dat hij kans maakt om in september gekozen te worden tot ‘leader’ van de vereniging voor gehandicapten op de campus. Gedrieën zullen we ook naar de bank. ‘k Heb voorgesteld Edwin te machtigen om in een noodgeval (als ik niet zou kunnen) Nelson’s zaken te behartigen. De realiteit is dat ik dit jaar 72 jr. hoop te worden. Hopelijk kan ik nog jaren dit prachtige werk doen, maar garanties heb je niet en een breuk zoals vorig jaar kan zomaar roet in het eten gooien. Vandaar!

Zodra ik in Nyabondo ben wordt ik wekelijks gebeld door Dennis, hij was één van mijn eerste computerleerlingen. Hij heeft vorig jaar een huisje gebouwd op de compound van zijn ouders.‘k Moet echt komen kijken en het liefst blijven tot maandag. Gezien alle werkzaamheden hier houden we het op zondag. In het lemen hutje van Naomi en Samwell voorbij Kiberigo met rondom theeplantages ben ik altijd hartelijk welkom. Geen elektra hier, geen stromend water, het toilet is een gat op een heuveltje en de douche is een hokje van één bij één met rondom takken. Primitiever kan bijna niet, maar een warm gezinnetje waar ik me thuis voel en graag terugkom.

De afgelopen twee weken liep hier een jongeman met een zwakbegaafd broertje rond die een verlamming aan zijn hand heeft en waar een speciale spalk voor is gemaakt. Zelf heeft hij een ongelukkige voet en mijn eerste gedachte was dat hij hier voor een speciale schoen was. ‘k Maak een praatje en ‘k vraag of hij niet geopereerd kan worden. “Zou dat kunnen?” vraagt hij. ‘k Verwijs hem naar Amos de fysiotherapeut en even later staat hij voor mijn deur. “Het kan wel maar ‘k heb geen verzekering en omdat ik volwassen ben moet ik het zelf betalen, zou u mij kunnen helpen?” Begin twintig is hij, een verwaarloosde klompvoet en de afgelopen weken heel wat afgesjouwd met en voor het broertje. Wat gun ik zo’n kerel twee gezonde voeten!

Vorig jaar was de reactie op het abces in Rose haar keel zo geweldig, dat ze wel twee keer geopereerd had kunnen worden. Dat geld staat nog steeds apart voor bijzondere gevallen. Dit is ( naar mijn mening) zo’n bijzonder geval en ‘k besluit hem voor een 2/3 deel te helpen, als hij zelf 1/3 deel bij kan dragen zou hij al in april geopereerd kunnen worden. ‘k Had ook aan kunnen bieden om hem volledig te helpen, toch leek me dit voorstel het beste. Zelf iets bijdragen, er iets voor over hebben, is niet verkeerd. Lukt het absoluut niet dan kan ik altijd nog overwegen om alles te betalen. Voor eind maart zal hij laten weten of het lukt, Amos houdt contact met hem. Hij vraagt wel bezorgd of hij in juli hersteld zal zijn want dan start hij een opleiding. Volgens Amos lukt dat normaal gesproken. Wie weet gaat ook hij een nieuwe episode in zijn leven tegemoet, een opleiding mét als het meezit twee ‘normale’ voeten. Dat zou toch geweldig zijn? Ook dit is, denk ik “Doen wat je hand vindt om te doen!”.


  • 22 Februari 2017 - 18:25

    Menno:

    Jij komt zo te zien heel veel leed en tegelijkertijd heel veel ontroerend mooie dingen tegen daar in Afrika.
    Hopelijk kun je dit nog een paar jaar volhouden! Volgens mij ben jij daar heus een rust-liefdesbaken voor veel kinderen. Het doet mij in ieder geval goed de manier waarop je daar bezig bent.
    Dikke knuffel!!!

  • 26 Februari 2017 - 11:40

    Leen Keur:

    Dag lieverd.Laat je even weten hoeveel je nodig hebt voor de klompvoet operatie,anders geef ik het misschien aan andere dingen uit,want er is nogal wat vraag met al die ellende in de wereld.Lieve groeten van ons beiden,met in dit geval twee knuffels.

  • 28 Februari 2017 - 18:57

    Christa:

    Mooi om te lezen wat God allemaal op je pad brengt!

    en je de wijsheid geeft om vooruit te denken! Fijn dat Edwin daarin mee wilt helpen! Mooie vriendschap hebben jullie! Waardevol!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 312515

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: