“Joy to the world…! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu “Joy to the world…! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

“Joy to the world…!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 December 2017 | Ghana, Kledjo

De Kerst is feestelijk verlopen, eerst de kerk met veel zang en dans, 's middags eerst de dans die mother Pricilla met drie meisjes heeft ingestudeerd, daarna water dragen op je hoofd en wie het eerst de fles vol heeft. Zelf doe ik ook een poging, 'k ben kledder! Voor de avondmaaltijd worden tafels en banken buiten neergezet. Eén keer per jaar gezamenlijk eten is wel heel bijzonder. Alle natte kleren uit en de zondagse weer aan, iedereen een soda en het is feest! “Kumbaya my Lord, kumbaya!” schalt het uit Ebeneazer's laptop. Tot verbazing van de kinderen kan ik het liedje meezingen. Een erfenis van mijn werk vroeger op het internaat voor schipperskinderen Prinses Margriet in Zwolle. Na de maaltijd opnieuw zang en dans, de kleinsten hebben de langste adem. Christy ligt met haar hoofd op mijn schoot en is in slaap gevallen.

Vol spanning zitten de kinderen op een avond in mijn 'kamer'. Ze hebben mogen stemmen welke kleurplaten ze het mooiste vonden, 3 jongens- en 2 meisjesgroepen. Eén groepje heeft twee winnaars, Ametepe en Emmanuël hebben hetzelfde aantal stemmen, zij krijgen een waterpistooltje en Abraham wint van de kleine jongens en is blij met een speeltje met snoepjes. Als extraatje maak ik later nog een kussen met een gezellig overtrekje voor ze. Vincent is de beste van de big boys en krijgt een pen met lichtjes. Peace is tot haar grote verbazing winnaar van de kleine meisjes en neemt beduusd een sieradendoosje in ontvangst. Bij de grote meisjes is Esenam de gelukkige met het proefmodel van de te maken tassen.
Wat het werken hier zo leuk maakt, is de blijdschap en dankbaarheid van de kinderen met iets kleins. Of het nu een snoepje is , het dicht stikken van een naadje, een nieuwe rits, een armbandje of wat dan ook, ze zijn overal blij mee. De meisjes die een nieuwe jurk kregen willen weleens weer een modeshow. Jaren geleden deden we dat ook eens en nu kwamen ze er weer mee op de proppen. Eerst een armbandje en/of een diadeem uitzoeken, daarna de verkleedpartij en dan de bühne op! Heerlijk hoe ze lopen te paraderen.

Heerlijk ook dat het meeste werk erop zit en 'k meer tijd voor de kinderen heb. Het ene moment heb ik een stelletje meisjes die borduren willen, het andere wat jochies. Zij kwamen mij een nieuw pak wc-rollen brengen van 10 stuks. We raken spelende wijs aan het tellen twee, vier, zes enz. Vijf, tien, vijftien… Even later zitten ze alles op te schrijven op blokjespapier en 'k heb geen kind aan ze. Forgive zit bijna dagelijks bij mij te borduren, voor mijn vertrek wil ze haar tasje klaar hebben. Als er altijd wordt gezegd dat je niets goed doet, (ook vaak door de grote meisjes) is het enorm belangrijk iets tastbaars te hebben, iets dat laat zien dat je best wat kunt. Akwepa is er ook klaar mee, met de andere meisjes gaan we volgend jaar verder.

Tweede kerstdag is hier een gewone dag. Iedereen gaat weer aan het werk. De kinderen hebben hun taak, de kleintjes spelen met schepjes en emmertjes in het 'zand' en dat is voor mij een mooie gelegenheid om een begin te maken met het op te ruimen. Senyo, broer van Vincent komt langs, een heerlijk joch! Victor de verpleegkundige moet werken en hier is meer gezelligheid dan alleen thuis.

Zoals altijd in Afrika zijn op het laatste nippertje de drie gootstenen en vijf fans geplaatst die ik kon kopen van wat giften. Veel nieuwe kleding is aangeschaft/gemaakt, nieuw vinyl op de grond, de kinderen hebben hun zondagse waterijsjes en de nodige traktaties gehad en van het restje wat over was heb ik voor vier grote meisjes die geen kussen hadden een kussen gekocht en van restantjes slopen gemaakt. Drie kleine kussentjes uit Nederland zijn ook voorzien van een gezellig overtrekje voor de jochies. Volgend jaar kijken we weer verder. De komende dagen opruimen en pakken. Zondagmorgen vertrek ik en op Nieuwjaarsdag zal ik bijna de hele familie zien bij zoon Roel thuis waar dit jaar de traditionele nieuwjaarsborrel is.
Lieve mensen, heel hartelijk dank voor alle lieve wensen en jullie meeleven. Het is mooi om te kunnen DOEN wat je hart en hand vindt om te DOEN! Joy to the world… joy to House of Hope!
'k Wens ook jullie een gezellige jaarwisseling en een gezegend, gezond en gelukkig 2018 waarin we iets van het Grote Licht uit mogen stralen naar onze naaste!

• 28 December 2017 - 10:06

Jose Nikkels:

Weer mooie verslagen Hennie.
    Geweldig wat je daar doet,
    En een tevredenheid onder de kinderen daar.
    Een goede vlucht naar Nederland.
    Geniet van de dagen hier.

• 28 December 2017 - 12:47

Adry Bouta:

wat een leuke jurken hebben ze gemaakt, hier moeten zij wel heel mooi in vinden.Ook de rest heeft van alles genoten .
    Je laat weer zaadjes achter en bidden dat het t.z.t. mag ontwikkelen.Sterkte met het afscheid nemen en een goede reis. het
    Tot ziens.

• 28 December 2017 - 13:25

Marleen Koens:

Geniet van de laatste dagen daar, goede vlucht en alvast een goede thuiskomst gewenst. Een liefdevol en gezond 2018!

• 28 December 2017 - 14:28

Tineke Koens:

Goede terugreis. En een goed 2018 met veel lichtpuntjes.

• 28 December 2017 - 18:00

Sabine:

Waarschijnlijk heb je wel dubbele gevoelens nu het afscheid van alles wat je lief is in Afrika dichterbij komt... Ik wens je daar sterkte mee. Maar je kijkt ook al vooruit: binnenkort het weerzien met je familie en later in het jaar.... terug naar Afrika! Ik wens je nog een paar mooie dagen deze week, een veilige thuisreis en een gezond en gezegend 2018!

• 28 December 2017 - 19:40

Ab En Nellie Timmerman:

Hoi Hennie geweldig hoor blijdschap bij alle kinders groot en klein, doe je goed !
    Kom veilig thuis voor een paar fijne weken in Nederland. Liefs van ons

• 28 December 2017 - 22:33

Christiana:

Lieve Hennie, hele goede thuis reis gewenst. Groetjes aan je geweldige nazaten en voor jezelf Gods liefde en genade, om die onuitputtelijke bron te kunnen blijven. Liefs

• 28 December 2017 - 22:33

Christiana:

• 29 December 2017 - 18:26

Jovanheerde:

Hallo hennie wij wensen je een hele goede terug reis en een goede jaarwisseling .