Eindelijk Judy!!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Eindelijk Judy!!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Eindelijk Judy!!!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 September 2018 | Kenia, Kisumu

De afgelopen maanden kreeg ik vaak de vraag; “Hoe gaat het met Judy?” Het enige dat ik kon vertellen was dat ze nog bezig was met de chemo’s, maar desondanks was ze altijd geweldig positief! En…? Heel wonderbaarlijk nagenoeg geen last van de meestal zo beruchte bijwerkingen. Dankzij dit ging ze gewoon naar de klas om de naailessen te volgen. Wanneer ik haar sprak was ze altijd vol vertrouwen op de goede afloop en dankte ze God en allen die de behandeling van de borstkanker mogelijk hebben gemaakt.

Inmiddels heeft zij 7 chemo’s gehad en is een CT-scan gemaakt. Van zuster Ludovena kreeg ik de hele rapportage van het ziekenhuis toegestuurd, maar begreep niet alles wat erin stond. ‘k Heb alles doorgestuurd aan een bevriende arts en hij vertaalde het als volgt;

In de inwendige organen geen uitzaaiingen gevonden zijn, mogelijk wel in de wervelkolom en de heupbeenderen, maar met de kanttekening dat het ook om een stofwisselingsafwijking/-ziekte kan gaan, daar lijken zij over te twijfelen. Temeer daar in de beide koppen van de bovenarmen (humerus) ook botafwijkingen (te weinig botmassa = osteopenie) voorkomen die niet lijken te passen bij uitzaaiingen maar meer bij een stofwisselingsziekte. Omdat Judy geïnvalideerd is kan ik me voorstellen dat haar botstatus daarom afwijkend is, wat dus voor diagnostische "problemen" zorgt. Daarom is ze waarschijnlijk verwezen naar het ziekenhuis in Eldoret.
Al met al wordt je hier niet echt veel "wijzer" van, al is positief dat er geen evidente uitzaaiingen gevonden zijn.

Hoe nu verder? Vooralsnog lijkt het mij dat ze in Nyabondo er niet erg happig op zijn om met haar naar Eldoret af te reizen voor nader onderzoek. In welke mate dit dringend is, is mij ook onduidelijk. Wel heb ik aangegeven dat de kosten van vervoer en onderzoek geen probleem hoeft te zijn, er zit nog een mooi bedrag in ‘Judy’s potje’ !

Opnieuw maar even afwachten, maar wat is het fijn dat er geen uitzaaiingen zijn gevonden en dat ze die akelige periode van chemo’s zo bijzonder goed is doorgekomen! Dank aan Hem die haar HOOP en VERTROUWEN heeft gegeven!

Nogmaals Judy’s hartelijke dank voor alle gebeden en ondersteuning!

Mocht ik meer weten dan zal ik het melden, nu eerst even op wandelvakantie in Oostenrijk komende week. Daarna de voorbereidingen op mijn Afrika-periode. Mijn ticket voor 23 oktober naar Ghana is geboekt, maar vóór die tijd laat ik nog wel even van mij horen.

Goed weekeind allemaal,
Liefs Hennie

• 02 September 2018 - 18:29

Gaatske:

Toch goede berichten lijkt het. Moed houden en zo te lezen is Judy daarin een voorbeeld voor ons allemaal.

• 09 September 2018 - 14:05

Christiana:

Dit klinkt toch heel positief, vooral de hoopvolle houding van Judy zelf is hartverwarmend. Heb je lekker gelopen in Oostenrijk? Je bent dus zelf ook weer in topconditie, fijn !