Oog voor... Kenia - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Oog voor... Kenia - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Oog voor... Kenia

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 December 2018 | Ghana, Hohoe

Tussen alle voorbereidingen voor kerst door (vlg wk verslag) iets over mijn volgend project, Kenia.
Ieder jaar is het voor Zr. Ludovena een hele opgave om het Nyabondo Rehabilitation Centre en de scholen voor gehandicapte kinderen draaiende te houden. Met hulp van buiten af lukt het maar net. Geld voor iets extra's is er niet. Vandaar mijn vraag aan haar; “Waar kunnen we u deze keer mee helpen?” Ze kwam met onderstaande items. (zie ook foto's)

1. Sportkleding voor St. Martin. ( ongev. 20 setjes,1 setje ongev. 15/20 euro)
In febr., maart en april zijn overal sportwedstrijden. De kinderen sporten al jaren in een allegaartje aan t-shirts, terwijl alle scholen speciale sporttenues hebben.

2. Bedkastjes voor de ziekenzalen. (1 kastje 100 euro)
Vorig jaar zijn er op mijn initiatief een aantal aangeschaft.
Na de operaties van AMREF liggen de ziekenzalen vol met tussen en onder de bedden de bezittingen van de mensen. Door de kastjes hebben ze ruimte voor hun privéspulletjes.

3. Nieuwe bedden ( 1 bed 120/150 euro)
De slaapzalen voor St. George (voortgezet onderwijs) zijn klaar en dat betekend meer slaapgelegenheid. Zowel op St. Martin als St. George kunnen nu meer kinderen gehuisvest én dus geholpen worden. Om te voorkomen dat er weer drie bij elkaar moeten slapen zoals in het verleden wel gebeurde, is aanvulling van de bedden zeer welkom!

4. Nieuwe gordijnen
Waar deze komen te hangen is mij nog niet duidelijk. Mogelijk in de nieuwe slaapzalen.

5. Materialen voor de opleiding van zwakbegaafde en lich. gehandicapte meisjes, oa voor het vlechten van mandjes, kleurplaten en een traktatie horen er ook bij.

Ter plekke zal ik bekijken, overleggen en beoordelen wat het meest urgent is.
Al jaren hebben we iets moois kunnen doen voor dit centrum, waar zoveel kinderen geholpen worden om ondanks hun handicap een menswaardig bestaan op te bouwen, al dan niet met protheses, krukken of rolstoelen. Mogen wij dit jaar opnieuw op uw steun en hulp rekenen?

Verder heeft dit najaar een vrijwilligster het initiatief genomen om actie te voeren voor een huisje voor Eunice. Met vereende krachten is men druk bezig met de bouw. Eunice was verpleegkundige op het centrum en heeft een hersenbloeding gehad. Ongehuwde moeder van een tweeling, geen inkomen meer, geen huis, niets. Nu na twee jaar is ze uitbehandeld en gezien de restverschijnselen zal ze nooit meer kunnen werken. Met een beetje geluk kan ze samen met haar twee jochies van vier in haar nieuwe onderkomen Kerst vieren. Mocht er specifiek nog iets nodig zijn, dan kunnen wij daar misschien ook een steentje aan bijdragen (plafond, zonnepaneeltjes, dakgoten en tank?) .
Een gift is welkom op ;

NL92 RABO 0397370830 tnv Bondo Kids te Zwolle (aftrekbaar)
of
NL37 SNSB 0909 9721 09 tnv H. Berends-Kok, IJsselmuiden

Voor alle duidelijkheid altijd wel bij Bondo Kids mijn naam vermelden. Ook zou je bijv. aan kunnen geven voor welk doel. Hoeft niet! We laten ons ook dit jaar weer graag verrassen!

Erg benieuwd zijn we natuurlijk ook naar Judy. Dankzij velen van jullie kreeg ze chemo's tegen borstkanker! De berichten zijn goed, maar wat fijn om haar straks zelf te zien en te spreken.

We wensen een ieder fijne en gezegende kerstdagen met oog voor elkaar én de ander!

Warme groet, Hennie

• 15 December 2018 - 06:43

Christiana:

Dank voor dit verslag, wat een effect een mens, met weer mensen in haar achterban, kan zoveel goed doen, daar word ik blij van. Ik doe mee. Gods zegen voor iedere dag en feestelijke kerstdagen gewenst.

• 15 December 2018 - 08:41

Christa:

Wat heerlijk dat je weer mag gaan. Mooi dat je je weer mag en kan inzetten. Judy kijkt naar je uit!
    We gaan je weer volgen. Groetjes vanuit koude (brrrr) Zwolle.

• 15 December 2018 - 10:31

Elly Aling:

Ha Hennie,
    Succes met alles. Bedrag overgemaakt. Jij ook goede kerstdagen toegewenst.
    Lieve groet, El

• 23 December 2018 - 07:43

Annie En Dik:

Hallo Henny.
    Met veel bewondering
    idee van hebben we je reisverslag en je foto’s gelezen en bekken.
    Erg mooi en interessant. Wij hadden er geen hoe jij daar leefde en werkte. We kunnen het ons nu voorstellen hoe blij die kinderen zijn als jij na een afwezigheid weet terug Komt. Zijn het trouwens altijd dezelfde kinderen? Prachtig ook die mooie vrolijk gekeurde jurkjes Henny we kunnen het ons dan ook best voorstellen dat je ondanks met weinig middelen en luxe zo naar je zin hebt. We willen je dan ook vanuit Zwaag hele fijne feestdagen wensen en een heel goed en vooral gezond 2019. We hopen elkaar met de neven en nichtendag weer te ontmoeten
    Lieve groeten van Annie en Dik.