'n Slot met nieuwe vooruitzichten... - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu 'n Slot met nieuwe vooruitzichten... - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

'n Slot met nieuwe vooruitzichten...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

31 December 2018 | Ghana, Hohoe


Tweede kerstdag is iedereen weer gewoon aan het werk. 'k Neem mijn laatste vrije dag om nog een kimono te naaien. Belangstelling? Laat het me even weten, ze zijn 29,95. Real African Print! De opbrengst gaat in het potje HoH. Het vooruitzicht dat ik volgend jaar bij leven en wel zijn weer kom, doet ze goed, al vinden ze het wel héél lang duren. Op m'n gemakje kon ik met hulp van de kinderen alles uitzoeken en opbergen. Ieder jaar een druk maar mooi afscheidsritueel. Auto's een wasbeurt, playmobielpoppetjes gedoucht en de dominosteentjes krijgen een waterbad. Ze zijn niet te stuiten en alles ligt op vrijdagavond al schoon en fris te drogen. Achteraf heel mooi want op zaterdag waren er nog wat klusjes. Eindelijk kwam na een week wachten de vrachtwagen met zand voor de nieuwbouw van House of Hope. De 1000 blokken hadden Eben en ik al eerder gekocht van donatiegeld. Eind goed, al goed…zand en blokken, de bouw kan beginnen. Het ligt in de bedoeling dat het volgend jaar klaar is. Een mooi vooruitzicht! Vanmiddag zijn we even bij de bouwlocatie wezen kijken. Nog één grote wildernis. Het wachtershuisje is al wel klaar, maar willen we daar volgend jaar wonen dan moet er nog wel heel erg veel gebeuren.

Van harte hoop ik dat Belinda er dan nog zal zijn. Ze doet het goed, heeft hart voor de kinderen én ze kan naaien... Menzah 19 jr. komt langs en valt me om de nek. Wat leuk toch al die oude bekenden. 'k Vroeg hem of hij zich de busrit met Henk naar Accra nog kon herinneren,hij straalde van oor tot oor. Een onuitwisbare ervaring voor de 19 kinderen van elf jaar geleden! Ook Senyo de broer van Vincent kwam langs. Op mijn vraag hoe het is op de boardingschool vertelt hij “Good and difficult!” “Wat is goed?” vraag ik. “The good thing is the school.” “Wat is moeilijk?” “It is like a prison!” Ja op die kostscholen zitten honderden jongeren en gaat alles heel gedisciplineerd. Door de 'vrijheid' die hij hier had, komen de strakke regels wel heel hard aan. Corrie voor jou, zijn speciale groetjes!!!

Een heerlijk vooruitzicht is ook dat ik morgenavond mijn bed niet hoeft te inspecteren op minuscule miertjes of ander ongedierte. Ook een lekker vooruitzicht is een bruine boterham met kaas, een bak yoghurt en een maaltijd met een heerlijk stukje vlees. Mmm... Vrijdag was ik nog even naar Hohoe om ritsen te kopen zodat de meisjes in Kenia een nieuwe serie pennenetuitjes kunnen naaien. Een vrouw met sweet balls passeerde me.Ze was helemaal verbaasd en gelukkig toen ik er twintig kocht. In HoH had ik nog een bus poedersuiker van thuis en ja hoor… een heuse oliebollen-party! Feest!

Zondag voor het laatst waterballonnen. We maken er weer een familiespel van. Het toeval wil dat van alle vier gezinnen drie kinderen hier zijn en de oudsten meisjes zijn. Zij moederen dan ook regelmatig over hun jongere broertje of zusje. Mooi om te zien en zo'n familiespel versterkt de band hopelijk extra. Akwepa, Amatepe en Christy zijn vandaag de gelukkige winnaars!Hun moeder Juliët was ooit hulp in de keuken hier. Ze is er met het jongste meisje Peace vandoor gegaan en sindsdien hebben de kinderen niets meer van haar gehoord. Dit jaar viel mij op dat Akwepa goed in haar vel zit, dat was weleens anders. Ze kan goed met Belinda overweg en dat scheelt ook stukken denk ik.

Mijn (groot)moeder rol is hier voorlopig weer ten einde. Twee maanden lang was het een zoete inval in mijn 'kamer' waar heerlijk gespeeld kon worden. Twee maanden lang zijn er oplossingen bedacht voor kleine en grote probleempjes. Twee maanden lang werden de kinderen 'gezien'! En twee maanden lang heb ik van hen mogen genieten en iets van Gods Liefde uit mogen dragen! Het was geven en ontvangen! Hoe mooi om te doen!!! Eén van de laatste dagen vond ik op een bed in mijn 'kamer' met krijt “GOD IS GOOD” gekalkt. Toch nog een brok… ook bij het afscheid ontkom ik er niet aan. Als laatste Christy, ze stond stilletjes tegen mijn deur. Als ik mijn armen om haar heen sla, begint ze te huilen en ook bij mijn brok komen de tranen. Dan maar even door de tranen heen naar elkaar lachen, de rest staat er stilletjes bij! Altijd stond ze voor mij klaar, zo'n mooie meid. Die moeder weet niet wat ze mist!

Vanaf de luchthaven bij Accra een gezegend en gezond 2019 gewenst! Thuis ben ik alleen mobiel bereikbaar. Heb je het niet dan kun je hem via mijn gmail opvragen. 'k Zet het liever niet op deze site. Op woensdag 9 jan. a.s. hoop ik voor bijna 3 maanden naar Kenia te gaan, iets heel anders maar juist daarom een prachtig vooruitzicht! Maar eerst zal ik velen van jullie nog even zien denk ik, ook een leuk vooruitzicht!!!
Heb je “Oog voor Kenia” gelezen? Een gift is nog steeds welkom en 'k laat je tzt zien wat er mee is gedaan! Dat kun de niet van alle giften zeggen. Hier geen strijkstok! Mooier kan het niet!
NL92 RABO 0397370830 tnv Bondo Kids te Zwolle (aftrekbaar)
of
NL37 SNSB 0909 9721 09 tnv H. Berends-Kok, IJsselmuiden

  • 31 December 2018 - 15:46

    Annelie:

    Hoi Hennie,
    Het was fijn met jou en je belevenissen mee te kunnen leven.
    Goeie reis terug .. en een Zalig Nieuwjaar..
    Annelie

  • 31 December 2018 - 17:31

    Trienke:

    Veel Heil en Zegen voor 2019

  • 01 Januari 2019 - 08:09

    Albert Van Ome Hendrik:

    Hallo Hennie van uit Kampen een gezond 2019
    En we zien elkaar weer op de Kökkies dag
    Groetn Ab&Tineke.

  • 01 Januari 2019 - 11:23

    Bernadette:

    Hennie een gezegend 2019 gewenst, hartelijke groet Bernadet

  • 02 Januari 2019 - 12:11

    Christiana:

    Het was geven en ontvangen, mooi he, dat wens ik je ook toe voor het komende jaar dat je in staat blijft om te geven en om te ontvangen. Goede reis.

  • 08 Januari 2019 - 18:05

    Henk:

    Lieve Hennie,

    Ontroerend om te lezen. Hele goede reis naar Kenia morgen.

    Liefs,

    Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 312938

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: