Regen? Zegen! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Regen? Zegen! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Regen? Zegen!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 Februari 2019 | Kenia, Sondu


“Hennie… you are welcome!” Eugene komt met zijn manke pootje naar mij toe gehobbeld. Hij doet mij denken aan mijn vader die ook mank was. Na een jaar rondhangen, nadat z'n vader hem hier had achtergelaten, mocht hij nu eindelijk naar school. Zodra ik de poort van St. Martin binnenkom, komt hij stralend op mij af. Wat is het hier genieten voor hem! Hij is een vaste bezoeker van het computerlokaaltje. Eigenlijk zijn de lessen voor de ouderen maar als er een computer even vrij is, zit hij erachter. 'k Laat het oogluikend toe. 'k Heb een zwak voor hem en hij weet dat zodra ouderen komen, hij z'n plekje moet afstaan.

De eerste weken viel hier zo af en toe een buitje, nu is het overdag erg heet. Dit heeft tot gevolg dat het enorm stoffig is en 'k heb weer een zakdoek voor mijn neus en een omslagdoek om als ik in het weekend naar de school ga. Overal laat zich de droogte nu gelden. Het water in de tanks raakt op, mensen en kinderen zeulen met emmers en jerrycans. Bij de vier scholen rond het centrum moeten kinderen vrijdags water meebrengen voor de schoonmaak en de grote jongens van de Nyabondo Highschool hier in de buurt moeten hun waswater uit een poeltje te halen. De ondergrondse water- opslag met pomp op St. Martin staat droog en het regenwater wat nog in de tanks zit wordt gereserveerd voor de keuken en drinkwater. Een paar keer per dag rijdt een piki piki met 4 jerrycans water van hier naar de school. Water; hét grote probleem! De onvermijdelijke vraag kwam dan ook weer op mij af “ Hennie kun jij ons helpen aan drie tanks voor de slaapzalen en keuken van St. George? “

De jongens hebben net pauze en 'k neem een kijkje in hun nieuwe slaapzaal, 25 bedden, 3 stapelbedden en een aantal matrassen op de grond daar moeten de ruim 50 jongens het meedoen. Onvoorstelbaar! Bij de meisjes idem dito! De aankoop van een aantal stapelbedden is ook geen overbodige luxe. Zo valt er heel wat af te wegen en te berekenen. Als ik zondagsavonds 5 uur klaar ben met de lessen komen net een stel waterdragers terug. Twee keer per dag moeten ze naar een poeltje 10 min. verderop voor bad- en waswater. 'k Loop met wat meisjes mee om te kijken. Een idyllisch plekje met troebel water! En… wat een gesjouw! Van een mooie gift van een kerk in Kampen besluit ik twee tanks van 10.000 liter te kopen, een voor de keuken en een voor drink- en waswater voor de jongelui, de goten zijn er gelukkig al.De 20 setjes sportkleding komen er in ieder geval ook, de volgende 20 setjes voor de special klas (kinderen met autisme) en een derde tank moeten maar wachten tot volgend jaar. Ook Eunice moet geholpen worden met haar huisje en de andere vrijwilligster is blij met iedere hulp. Het is dan ook een megaproject en alles valt duurder uit dan in eerste instantie was begroot. Ook daar zal in een later stadium een watertank moeten komen. Enfin... dankzij de regen van mooie bijdragen kan veel worden gedaan en daar is iedereen blij mee!

Bij mijn vorige verhaal liet ik een foto zien van een kindje met onvolgroeide beentjes. De volgende dag kwam ik er achter dat het het zoontje is van Emily. Emily ken ik al elf jaar, ze ging hier naar school en was helemaal gek van de computer. Op kosten van Bondo Kids kon ze een vervolgopleiding doen maar raakte ongewenst zwanger. Het kindje bleek dezelfde afwijking te hebben als zijzelf. Emily heeft nl. twee protheses en haar zoontje zal deze in de toekomst ws ook nodig hebben. Heel sneu! Emily hoopt haar studie weer op te pakken zodra Anthony van de borstvoeding af is. Haar moeder zal dan de zorg voor het kindje op zich nemen.

Zoals wij in Nederland na de winter verlangen naar de zon, verlangt iedereen hier naar regen. De hitte kan helaas nog wel een aantal weken aanhouden. Op het centrum is er nog genoeg water, maar met een slaapzaal vol met patiënten die hier nog een aantal dagen moeten blijven gaat het erg hard. Naast mijn toilet staat een emmer voor mijn bad- en waswater. Water daar ben je zuinig op!
Werklui zijn inmiddels bij de school begonnen om een fundament te maken voor de twee nieuwe watertanks, 10.000 liter is een enorm gewicht en de ondergrond moet stevig en vlak zijn. Wie weet zitten de tanks vóór april vol, 'k zie al net zo verlangend uit naar een flinke plensbui als de mensen hier haha….! Regen? Zegen! Niemand zul je horen mopperen!






  • 07 Februari 2019 - 06:35

    Ingrid Van Tricht:

    Gisteren zei ik nog tegen Gerrit-Jan, het mag van mij koud zijn vriezen, sneeuwen, maar die regen vind ik niets. Ik zal wat jullie kant opsturen ha ha .
    Laten we hopen dat het snel gaat regen, want jullie kunnen dan dansen in de regen moeten wij hier niet doen, want dan heb je gelijk een griep.
    Groetjes Ingrid

  • 07 Februari 2019 - 13:21

    Christiana:

    Wat een feest dat je daar zo goed kan doen. Wat zal je daar van genieten. Wij zijn hier aan het genieten van elk zonnestraaltje en ikzelf ben een beetje aan het opknappen van een dotterbehandeling waarbij twee stents zijn geplaatst. Ik hoop weer een jonge meid te worden.
    Trouwens genoten van de foto’s. Liefs

  • 10 Februari 2019 - 16:08

    Klazien Wierbos:

    Hennie,
    wat een energie en moeite om aan een beetje water te komen. Soms schaam ik me voor al het gerief dat wij hier hebben en waar we niet blij genoeg mee zijn. Ik betrap mezelf daar nogal eens op.
    Veel dank voor je blijmoedige rapportages!
    Hartelijke groet, Klazien.

  • 11 Februari 2019 - 06:37

    G Post-Gillot:

    Hallo Hennie,
    Letterlijk en figuurlijk wat een wereld van verschil. Bekijk de foto"s van het wassen en hoor mijn wasmachine draaien en het mooie schone water weer instromen om te spoelen. Ik zeg niets meer.....

  • 24 Februari 2019 - 09:41

    Rita:

    Hoi hennie wat een mooi werk doe je en wat maak je zo veel mee prachtig om te lezen wat wonen wij dan in weelde gr rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Sondu

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 312625

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: