Vrouwen in Kenia - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Vrouwen in Kenia - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Vrouwen in Kenia

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

09 Maart 2019 | Kenia, Sondu


Het gonst van de geruchten bij de vocational, één van de meisjes zou zwanger zijn. 'k Steek mijn licht op bij een paar housemothers en vraag of het klopt. “Ja dat kan, ze is nu met Beatrice voor onderzoek naar het hospitaaltje aan de overkant.”. “Dat zou niet zo mooi zijn!” stel ik. Er wordt wat lacherig op gereageerd “It's nature, de hormonen werken nu eenmaal!” Wát natuur, wát hormonen, denk ik. Het is een meervoudig gehandicapt meisje, zittend in een rolstoel met een verstand van een zesjarige en het wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld.
Nu komt het in Kenia wel vaker voor dat zwakbegaafde meisjes al dan niet met een lichamelijke handicap zwanger zijn omdat de ouders dat willen. Een meisje moet nu eenmaal kinderen baren want die zullen voor haar zorgen als ze ouder wordt en de ouders dat niet meer kunnen. Vorig jaar gingen hier nog twee zwakbegaafde meisjes weg, waarvan de ouders op zoek waren naar een man voor hun dochter, de één enorm spastisch, de ander lopend met twee krukken.
Later doe ik navraag bij Zr. Ludovena. “Ja, ze is inderdaad zwanger, nee niet omdat de ouders dit willen, maar iemand heeft zich in de kerstvakantie aan haar vergrepen.” Onbegrijpelijk! Voor het meiske een ramp, haar kun je niets verwijten,voor de ouders een extra belasting en mogelijk een schuldgevoel. Zij lieten haar alleen thuis! Diezelfde week doet zich een gelegenheid voor om over dit onderwerp met de meisjes in gesprek te gaan. Op de avond van de avondsluiting is er geen elektra en de generator laat het afweten, het hele terrein is pikkiedonker en de jongens komen om die reden niet opdagen. Het bewuste meisje is er niet bij, zij ligt al in bed. Bij een zwak licht van het zonnepaneeltje zit ik met de meisjes in hun eetzaal en 'k mag een woordje doen. Niet eenvoudig! Wat en hoe vertel je het één en ander?'k Doe mijn best 'je lijf is van jou' laat je niet inpalmen! Wees ervan bewust dat je zwanger kunt raken en vraag jezelf af “Is dat wat ik echt wil?'' Je mag altijd nee zeggen! Misschien was het allemaal wat krakkemikkig maar de bedoeling van mijn relaas wordt begrepen en daar gaat het om. Voor de meisjes die geen Engels verstaan heb ik de anderen gevraagd er met hen over te praten op hun kamers. Of het werkt? I hope so! Beter iets dan niets!

Vrouwen hebben het niet gemakkelijk in Afrika. De mannen zijn vaak veeleisend en de zorg voor de kinderen en het huishouden komt op hen neer. Veel vrouwen kiezen er wel voor om kinderen te krijgen maar hoeven niet zo nodig een man. Eunice is één van hen. Afgelopen week ben ik een dagje bij haar geweest om wat orde op zaken te stellen. Alle kleding, lakens en dekens hebben we gesorteerd en in tassen of dozen gedaan, een hele klus want alles lag door elkaar. Tussendoor hebben we heel wat afgekletst terwijl haar zussen bezig waren om ons van eten te voorzien. Een gezellige dag en wat had ik een mazzel bij de reis. Heen 2 uur en 15 min, terug 2 uur en 20 min. Met een beetje pech was het beide keren 3 uur geweest. Voor april gaan we het zeker nog een keer herhalen.
Ondertussen ligt Penina nog steeds in het mortuarium. Zonder testament, wat hier ook niet erg gangbaar is, dikke ellende. Wanneer de begrafenis zal zijn? Beide families vechten het nu uit in de rechtbank.

Internationale vrouwendag, dit jaar mét de mannen haha..! Een gezamenlijke lunch met soda's en als toetje cake en vers gebrande pinda's. Een speech van Ludovena en Pamela, daarna mag ik. 'k Zit de mannen een beetje te stangen “Doe één keer in de week iets aardigs voor je vrouw, help haar of kook eens een keertje, je zult zien het komt je huwelijk ten goede!” Praat je over dit soort zaken dan heb je gegarandeerd de aandacht én... veel plezier. 'k Vertel dat mijn zoon kookt als zijn vrouw werkt en Bente en Yannick(twee vrijwilligers die stage lopen voor hun opleiding psycho motorische therapie) vertellen ook dat zij om beurten koken. In Afrika werken de vrouwen zich uit de naad voor hun kinderen en kleinkinderen, terwijl de meeste mannen werken voor hun eigen(sterke) drankje, motor of garderobe .De dames zijn het helemaal met me eens en aan beide kanten wordt er hartelijk gelachen. Na de toespraken zijn er de jaarlijkse presentjes. Voor de mannen een verzameling petten van mijn buurman die geweldig in de smaak vallen en goed gemutst gaan ze weer aan het werk. Dan hebben wij vrouwen het rijk alleen en kan het feest echt beginnen, voor hen had ik overal rokken opgescharreld. Als iedereen er een heeft is het tijd voor muziek en dans. Bente zweept de boel extra op en we hebben nog een vrolijk half uurtje voordat iedereen weer aan het werk moet of huiswaarts keert. Int. Vrouwendag 2019 was een mooi vrouwenfeest met hopelijk een lesje voor de mannen! Haha….

  • 09 Maart 2019 - 06:31

    Christa:

    Gisteren belde ik naar Sr. Ludovena. Ze begon direct met Happy Womens day. Even daarna kreeg ik Jim aan de telefoon en ik zei: happy womens day. Hij lachte hartelijk en zei "ja, we zijn uitgenodigd door de vrouwen en Hennie gaf nog een speech"
    Kijk dat is blijven hangen!!! (toen wist ik nog niet wat je gesproken had, volgende keer zal ik hem vragen of hij al een keer gekookt heeft :-) )




  • 09 Maart 2019 - 06:41

    Riko Douma:

    Mooi, hoe jij elke keer weer op situaties inspeelt/inhaakt.
    Een fijne en barmhartige hulpverleenster. Super!

  • 09 Maart 2019 - 10:52

    Gaatske:

    Opvoeding is de basis voor alles. En ja, het achterwege blijven daarvan, daar vecht je dan tegen.
    Toch, het zijn druppeltjes, maar druppels kunnen samen een golf maken uiteindelijk. See you en sterkte met alles.
    Kus van ons

  • 10 Maart 2019 - 11:52

    Christiana:

    Wat staat die blauw paarse jurk je prachtig Hennie. Mijn eerste reactie op het zwanger zijn van dat zwakbegaafde meisje was, kun je geen voorbehoedsmiddelen uitdelen, maar dat is vast te simpel gedacht. Erg vind ik dit soort dingen.

  • 11 Maart 2019 - 10:05

    Géke Post:

    Hallo Hennie, wat een verhaal over dat zwangere meisje. Het raakte me zo, omdat ik zolang gewerkt heb met jonge mensen met een beperking. En wat is dat hier dan allemaal goed geregeld.
    Geweldig dat je daar op ingehaakt hebt met een lach en, denk ik, een traan in je hart. Hart. groet Géke

  • 11 Maart 2019 - 14:46

    Hannie Schippers:

    Wat is het weer een ontroerend stukje Hennie . zowel het droevige als het blijde nieuws ! Een hartelijke groet van ons ! Hannie s.

  • 14 Maart 2019 - 17:49

    Minne:

    Hallo Hennie, het valt me op dat op één van de "tafelfoto's" het merendeel van de mannen eennkale kop hebben; is dat een natuurlijke "afwijking" of vinden ze dat prettig/stoer/weet ik wat? Groet, Minne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Sondu

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 312364

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: