Even stilstaan… - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Even stilstaan… - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Even stilstaan…

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

26 Oktober 2019 | Nederland, IJsselmuiden

Voor al mijn familie, vrienden en kennissen,

De afwasmachine draait, in de wasmachine zit nog een was, de zak van de bladzuiger zit vol, net als mijn groenbak en de koffers voor Ghana. Het voorste deel van mijn tuin is ontmantelt en ligt er leeg bij. Nu tussen alle bedrijvigheid door 'even stilstaan' bij mijn aanstaande vertrek naar de kinderen van House of Hope. Hoe zou het zijn met ze? 'k Verlang ernaar iedereen weer te zien. Het is bijna zover, dinsdagmorgen vertrek ik voor de twaalfde keer en woensdagmiddag hoop ik ze allemaal weer in mijn armen te kunnen sluiten. Vol verwachting kijk ik uit naar wat de komende twee maanden mij én hen zal brengen.

De afgelopen 7 maanden thuis zijn omgevlogen, mede door (bijna) iedereen weer 'even' te zien, het werk in mijn vernieuwde tuin alsook het nieuwe vrijwilligerswerk waar ik in april mee kon beginnen bij Stichting “Ont-moet” in Kampen en de “Weggeefschuur” Kampen/ IJsselmuiden. Hierdoor heb ik veel nieuwe mooie mensen ontmoet die op hun beurt 'even stilstaan' bij en zich inzetten voor hun medemens in Kampen en omgeving. Erg leerzaam en gezellig! Geven doet Leven!
Om energie op te doen voor de drukke voorbereidingsweken, ging ik begin september weer met een bus vol enthousiaste wandelaars naar Oostenrijk. Iedere dag de wandelschoenen aan en op pad om zo af en toe 'even stil te staan' bij al het overweldigende natuurschoon! Net als vorige week nog even genieten tijdens een herfstwandeling bij Dieren. Altijd heerlijk om nog iets van de herfst op te snuiven!

Een paar weken geleden was ik iets aan het zoeken op het internet en kwam een wel heel bijzonder gedicht tegen.

Franciscaanse zegenbede

Moge God ons zegenen met ongemak bij gemakkelijke antwoorden, halve waarheden en oppervlakkige verhoudingen, zodat we diep vanuit ons hart mogen leven.

Moge God ons zegenen met boosheid bij onrechtvaardigheid, onderdrukking en uitbuiting van Gods schepselen, zodat we mogen werken aan rechtvaardigheid, vrijheid en vrede.

Moge God ons zegenen met tranen voor hen die lijden aan pijn, verwerping, honger en oorlog, zodat we onze handen kunnen uitstrekken om hen te troosten en om hun pijn in vreugde te veranderen.

En moge God ons zegenen met genoeg dwaasheid om te geloven dat we een verschil kunnen maken in de wereld, zodat wij kunnen doen waarvan anderen zeggen dat het niet gedaan kan worden.

Wat mij betreft iets om 'even bij stil te staan'.
Hoe en waar ook ter wereld, we mogen en kunnen het verschil maken!
Mooi is het te zien en te horen dat er 'genoeg' dwazen zijn die 'even stilstaan' en zich met de beperkte middelen die ze ter beschikking hebben iets 'doen'!

De komende twee maanden hoop ik er te ZIJN voor de kinderen en mensen in Ghana. 'Even stilstaan' bij hun leventje en zo nodig een eindje op hun weg mee te wandelen. Wekelijks zal ik daar een verslagje met foto's van te doen via deze site.

Lieve mensen, 'k wens jullie alle goeds toe en bij deze nog eens bedankt voor al jullie meeleven in welke vorm dan ook. Tot horens, lieve groet Hennie

• 26 Oktober 2019 - 20:46

Christiana:

Hennie, wat heerlijk dat we even er voor elkaar konden zijn in de afgelopen tijd.
    Fijn dat je weer even het verschil kunt maken. Gods zegen en Zijn gezindheid gewenst en vooral dat je hierzelf intens van kunt genieten. Hele goede reis en tot horens . De komende maand gaan wij voor 10 dagen naar Benidorm. Al een beetje jouw richting uit. Liefs

• 27 Oktober 2019 - 09:03

Bea:

wat is de tuin mooi geworden een goede reis en veel plezier daar. gr Bea.

• 27 Oktober 2019 - 12:41

Greet Westerveld:

Wat hebben we een leuke dag gehad in het Haagse. Weer bijgepraat en fijn contact!
    Goede reis en we denken aan je. Liefs Maaike en Greet.

• 28 Oktober 2019 - 13:02

Betsy:

Hennie, we hebben elkaar (jammer genoeg) niet gezien deze zomer. Hopelijk volgend jaar weer een familiedag. Wij wensen je een hele goede reis en een heerlijke tijd bij "jouw" kinderen. Lieve groet van ons

• 28 Oktober 2019 - 13:48

Elly Aing:

Lieve Hennie,
    .... Duidelijk..... "je bent er klaar voor". He-le-maal!!
    Op dit tijdstip vermoedelijk de koffers eindelijk én bijna dicht; met wellicht nog vage gedachten.... dit nog... of dit...?
    Natuurlijk is de hollandse tijd weer omgevlogen en dat zal vermoedlelijk met alle aktiviteiten in Ghana deze periode die je daar bent niet anders zijn.
    Wensen je een goede reis, mooi verblijf daar... maar.... dat zal best héél goed lukken.
    Volg je verder nav je berichten.
    Alle goeds en een lieve groet van ons, Henk en Elly

• 29 Oktober 2019 - 17:05

Marjo:

Lieve Hennie , we wensen je een hele goede tijd in Ghana. Fijn dat we er weer een beetje bij mogen zijn.
    Lieve groetjes van ons.

• 29 Oktober 2019 - 20:29

Henk:

Lieve Hennie,

Goede reis en heel veel plezier gewenst. Doe ze allemaal de groeten.

Liefs,

Henk.

• 29 Oktober 2019 - 20:29

Henk:

Lieve Hennie,

Goede reis en heel veel plezier gewenst. Doe ze allemaal de groeten.

Liefs,

Henk.

• 30 Oktober 2019 - 13:39

Jannetta:

Lieve hennie,
    wat fijn om te lezen dat je weer hebt bijgetankt en je tuin is prachtig aan het worden. Nu ga je weer naar Ghana alweer voor de 12 de keer. Times fly......ik wens je heelveel plezier en goed Gods zegen daar. Jij verricht daar prachtig werk en geeft de kinderen moed en plezier. Heerlijk om te doen!!!Liefs Jannetta