Hobbels… én zonnestraaltjes! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Hobbels… én zonnestraaltjes! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Hobbels… én zonnestraaltjes!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

11 Januari 2020 | Kenia, Kisumu


Op oudejaarsdag nam ik afscheid van de kinderen van House of Hope. “Ah Hennie... d'not go, Henn ie please stay…!” Alle kinderen een knuffel en dan toch de taxi in, zwaaiend rennen ze mee. “Tot volgend jaar!” Mijn Ghanese THUIS even inruilen voor THUIS in Nederland. De eerste hobbel was de trotro naar Accra die niet vol wilde worden. Drie uren geduld oefenen… een record. Op zich nog geen ramp,maar mijn vlucht ging vroeg op de avond en pech onderweg is hier niet ondenkbaar. Dan kom je toch een beetje in de stress. Rond elf uur ging het gelukkig opeens snel en konden we rijden.

Thuis in een grauw en grijs IJsselmuiden ligt op tafel een stapel nieuwjaarskaartjes, zonnestraaltjes! Daarna op naar Terwolde waar bijna de voltallige familie bij elkaar is. Fijn om iedereen even te zien en te spreken. Diezelfde avond en de volgende morgen is zo goed als alles gepakt voor Kenia. Mooi klaar! Dan komen de koude rillingen, een flinke verkoudheid volgt en zet een dikke streep door al mijn plannetjes. Vier wel héél stille en saaie dagen volgen. Bank, bed, boek en tussendoor toch ook wat noodzakelijke dingetjes afhandelen. Op die manier thuis was, zacht uitgedrukt, geen succes! Dinsdag was gelukkig de verhoging weg en kon ik dik ingepakt naar de kapper en nog even wat boodschapjes doen.Nog steeds verkouden maar blij met het herstel ben'k de volgende dag onderweg naar mijn THUIS in Kenia. Daar waar ik, zoals ik het weleens uitdruk, leef tot in alle haarvaten van mijn bestaan. Huub Oosterhuis verwoordde het zo: Een tijd van leven om met velen
brood en ademtocht te delen
wie niet geeft om zelfbehoud,
leven vindt hij honderdvoud.
'k Zie verlangend uit naar de 'rijke' maanden in het revalidatiecentrum.

In Nairobi moet ik op de luchthaven een visum voor drie maanden zien te krijgen. Gelukkig valt die hobbel mee, want voor je het weet geven ze er een voor een maand en moet je voor verlenging flink dokken en heb je een hoop gedoe. Dan is het wachten op de koffers, met z'n allen op naar 'vermiste bagage'. Bekende gezichten, ook zij zaten al vroeg op Schiphol bij de Boarding Gate. Gelukkig wordt uiteindelijk de vermiste container gevonden en ben ik heel opgelucht als ik mijn bagage zie komen. Bij het hotel geef ik de taxichauffeur zijn geld en als ik bij de balie van het hotel sta komt ie naar me toe. “Deze Keniaanse shillings zijn waardeloos,” de baliemedewerkster knikt. De afgelopen zomer zijn er nieuwe 1000 ksh biljetten uitgekomen. Wat ik in april had meegenomen is niet meer bruikbaar! Even later zit ik weer in de taxi op weg naar een bank voor 'nieuw' geld. Na het kopen van de busticket voor de volgende dag, neem ik de volgende hobbel en stuiter een bank binnen om de oude biljetten in te leveren tegen nieuwe. Mooi niet! Gaat u naar de Centrale Bank van Kenia. “Sorry mevrouw u had ze vóór 1 oktober moeten inleveren!“ Uiteindelijk vraag ik de bankdirecteur te spreken. Hij luistert gewillig, maar…ieder land heeft z'n eigen wetten en de biljetten konden vier maanden lang worden ingeleverd en die tijd is OM! Wet is wet! Het huilen staat me nader dan het lachen. Een deel is privé, het andere deel is een potje van de afgelopen jaren, daar gingen de restanten van de giften in voor 'onvoorziene omstandigheden'. In mijn maag zit een knoop! Geld wat door de papierversnipperaar kan! Hoe is dit mogelijk? “Tja er zijn mensen die kleinere maar ook grotere bedragen dan het uwe kwijt zijn!” merkt hij droogjes op. Wat afschuwelijk! 'k Bedenk later dat ik ooit oude dollarbiljetten heb kunnen inleveren bij een GWK, een sprankje hoop! Nu moet de knop om, maar 't valt me zwaar. 'k Laat het stukje van Huub O. nog maar eens op me inwerken en dat helpt een beetje…een minder luxe belegd broodje is ook te delen! Op het centrum hoor ik nog schrijnender verhalen, bang voor de overheid durft niemand te protesteren. Wat een wereld!
Hier is het nog vakantie, de zonnestraaltjes van kinderen komen maandag. Verwarmend is het ontvangst van de werkers hier. Judy, mijn oogappeltje zit mij met een smal muizensnoetjes in een capuchon op te wachten. Dit ziet er niet goed uit! Er komt viezigheid uit haar borst en ze heeft ondanks de diclofinac veel rugpijn en ligt bijna de hele dag op bed. Volgende week hoor ik meer! 'k Maak me zorgen!

Tot op heden zijn er al een mooi aantal giften binnengekomen, nogmaals onze hartelijk dank hiervoor. De komende week gaan we kijken wat er mogelijk is.
Uiteraard is een bijdrage alsnog van harte welkom! Bondo Kids te Zwolle (aftrekbaar) NL92 RABO 0397370830 Wel graag voor alle duidelijkheid mijn naam vermelden aub.
of H. Berends-Kok te IJsselmuiden - NL37 SNSB 0909 9721 09

'n Warme groet uit zonnig Kenia waar de 'dancing road' naar het centrum toe wel héél veel hobbels heeft! Liefs Hennie

  • 11 Januari 2020 - 20:00

    Marjo:

    Heel veel sterkte Hennie . Koester je in de liefde van al diegenen die van je houden.
    We bidden dat je ondanks tegenslagen kan zijn wie je bent. En ook voor Judy. Lieve groetjes , Henny en Marjo

  • 11 Januari 2020 - 20:03

    Nellie Timmerman:

    Hallo Hennie Wat sneu dat je ziek bent geworden op de thuisbasis. Dikke pech en dan ook nog verlopen geld......... wat een raar systeem bij ons kun je zulk geld jaren omruilen. Maar ja lands eer lands wijs..... hopelijk heb je er toch fijne tijd en knapt Judy weer op. Liefs van ons

  • 11 Januari 2020 - 21:16

    Christiana:

    Lieve Hennie,
    Wat een hobbels, maar je neemt ze geweldig. Een hobbel is pas onoverkomelijk als je hem niet neemt. En gelukkig zonnestraaltjes zijn gratis en niet af te pakken en jij hebt ze. Als je weer thuis komt in april hoop ik je het minder goede thuis van afgelopen januari een beetje te vergoeden. Fijne tijd hoor.

  • 11 Januari 2020 - 21:21

    Klazien Wierbos:

    Hennie,
    goed dat je de moed erin houdt maar wat een afknapper met dat geld. Opeens worden ze "wettisch".
    Dat "leven in honderdvoud" is prachtig gezegd.

    Jammer, dat je ziek was in IJsselmuiden, anders hadden we elkaar nog even kunnen zien in Levensbron.
    Heel veel plezier en arbeidsvreugde wens ik je toe in Kenia.
    Lieve groet van Klazien.

  • 11 Januari 2020 - 22:17

    Jo Van Heerde:

    Hallo wat een ergernis aan het begin .maar jou kennende kom je er wel uit .maar wat naar van judy ik hoop dat er wat gedaan kan worden dat ze niet zo'n pijn heeft .ik hoop dat er weer veel van geniet .gr jo

  • 12 Januari 2020 - 19:38

    Corrie Steenbergen:

    Hennie we maken wat extra's over hoor.

  • 13 Januari 2020 - 09:25

    Elly Aling:

    Hennie, Wat een hobbels heb je al moeten nemen in de korte afgelopen periode(n).
    Behoorlijke tegenslagen. Je weet inmiddels de "natuurlijke hobbels" maar zoveel op zo korte termijn.....
    Brrr Veel sterkte en..... tóch idee (neen niet dat alleen) maar dat het na dit alles goed komt. En daar... geloof jij ook vást in!!
    Lieve groet,

  • 15 Januari 2020 - 11:56

    Gert:

    Pff, wat een gedoe! Maar je blijft zo te lezen de moed er in houden! Sterkte daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Vol verwachting....

Geven maakt rijk!

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2022

Gezelligheid alom

25 Mei 2022

Veel in korte tijd...

20 Mei 2022

Foto's

19 Mei 2022

Verrassingen

15 Mei 2022

Heel bijzonder!
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 312584

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: