Verwendagen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Verwendagen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Verwendagen!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 Februari 2014 | Kenia, Nairobi

Deze week slecht één verhaaltje, er valt veel meer te vertellen hoor,
maar deze week was ik erg druk met de meisjes en zelf wilde ik graag
wat dingen afmaken.
Volgende week heb ik in ieder geval "kinderen in de picture!" Het is
alleen de vraag of er foto's bij geplaatst kunnen worden want dat
geeft op dit moment helaas weer problemen. Bij het verhaal "Leuk om te
horen!" kunnen jullie foto's vinden van de vorige week. 'k Heb de
helpdesk van waarbenjij gevraagd ze op de goede plek te zetten, maar
tot op heden is dit niet gebeurd. Warme groet voor alle trouwe
"volgers!" En een bedankje aan Roel die vanwege verbindingsproblemen
dit verhaal plaatst vanuit Terwolde.

Woensdag, marktdag in Sondu! 'k Heb wat boodschappen te doen en het is
heerlijk om me weer fit te voelen. Afgelopen weekeind heb ik St.
Martin laten schieten wegens een flinke verkoudheid. Nu gaat het weer!
Het zonnetje schijnt volop, een lekker windje erbij, heerlijk!
Op St. Martin is de watertank klaar. De afvoerpijpen liggen allemaal
ondergronds, over de hele lengte van het gebouw en de zijkant. Een
hele klus maar voor zover ik het kan bekijken, ziet alles er degelijk
uit. De pijpen bij de tank zijn zelfs beschermd door een hoop
prikkeldraad. De pomp zal eerdaags geplaatst worden en dan komt er
hopelijk regen. De rekening van de architect ligt nog bij zr. Ludovena
op het bureau. Daar passen we later wel een mouw aan. Nu eerst andere
zaken.

Het nieuwe guesthuis is bijna onderdak. Mooi op tijd, want binnenkort
hoopt/verwacht men de eerste buien. Het oude gebouw was met z'n
golvende 1e verdieping eigenlijk "onbewoonbaar verklaard". Bondo Kids
spant zich in voor dit nieuwe onderkomen om vrijwilligers en de mensen
van Amref Flying Docters een goede behuizing te geven. 'n Mooi gebaar!

Dit weekeind kon ik mooi mijn boekhouding goed op orde brengen. Hier
werk ik met potjes en met het potje van het computerproject kan er met
een beetje wijs beleid een nieuwe computer komen voor de kinderen plus
een voor de leraren. Met Willis het hoofd van de Secondary School heb
ik een goed gesprek gehad over wie er verantwoordelijk is en waarvoor.
'k Heb duidelijk aangegeven dat als er zich weer problemen voordoen,
ik volgend jaar zal stoppen met het computerproject daar.
Zr. Ludovena zal hier ook nog wel een schepje bovenop doen. Sister
heeft het gezag wat geen enkele vrouw hier heeft haha...

Het geld van een onverwachte extra bijdrage heb ik vanmorgen een
prachtige bestemming gegeven. Eén van de nieuwe meisjes Everline kan
niet lopen maar heeft gouden handen. Zij beheerst de kunst van het
manden vlechten en Betty de lerares kwam op het idee dat Everline dit
haar en de anderen wel kan leren. Het probleem was en is dan altijd;
waar halen we geld voor het materiaal vandaan om te starten? Loopt het
een keer dan verdient het zichzelf wel weer terug.
Nou dat kon ik nu mooi doen en 's middags krijgen we al de eerste les.
Wat een verwendag voor de meiden hier, ze zijn dol enthousiast en niet
in de laatste plaats Everline. Ze kwam hier en moet van alles nog
leren op het naaigebied. Nu is ze opeens 'our teacher'. Goed voor haar
zelfvertrouwen!

De kleuterklas van St. Martin had deze week ook een verwendag! 'k Had
een donatie met de aantekening; Doe er iets mee voor de kinderen! De
kinderen hier hadden al een bowlingspel gekregen en de nodige snoep.
Nu was de kleuterklas aan de beurt. Voor alle 45 kinderen een potlood,
een voorraad wasco krijtjes, puntenslijpers en voor het hele jaar
door, iedere week voor alle kinderen een kopie uit een leerboek voor
kleuters. Edwin's kopieerapparaat stond rood gloeiend, ook voor hem
goede zaken. Tot slot gekleurd schoolkrijt voor meester Maurice en juf
Eunice met hun hulpje. Mooi al die nieuwsgierige glunderende koppies.
Als dank wordt ik door het hele stel toegezongen. 'k Beloof nog op
zoek te gaan voor wat plastic doosjes voor de wasco krijtjes. Ze
kunnen een jaar vooruit, prachtig het leek wel Sinterklaas!

Na een intensief weekje, waar ik opnieuw geen tijd had om bij de
operaties een kijkje te nemen, laat ik mij morgen heerlijk verwennen
in de kapsalon, lekker aan mijn haar en mijn voeten laten frunniken.
Iets waar de meisjes hier naar uitkijken want een blanke heeft zacht
haar en een zacht velletje haha...

  • 28 Februari 2014 - 09:22

    Leneke:

    Hoi Hennie, geweldig om te lezen wat er allemaal weer gebeurt op veel vlakken. watertank, mandenvlechten, potloden, geweldig. Je hebt zeker een frunnikmoment verdient voor jou zachte haartjes ha ha. Ook het serieuze gesprek over de computers gaat je goed af. Hennie nog een goede tijd de komende weken. Groetjes Leneke

  • 28 Februari 2014 - 10:51

    Arend:

    Hoi zus,
    Het zou toch jammer zijn dat het computerproject gaat stoppen?
    Kun je me op de hoogte brengen van de problemen die zich voordoen? Hardware, software, verbindingen...
    'Stuk' kent vele varianten... Mogelijk kan ik 'helpdesk op afstand' spelen. Er zijn veel mogelijkheden...
    Veel plezier daar in je laatste hele maand!
    Ineke en Arend

  • 28 Februari 2014 - 11:51

    Hilde Wubs:

    Ha, Hennie, wat heerlijk om de kinderen zo te verwennen. Ik zie het gewoon voor me. Hier vinden het zo normaal om van alles te hebben voor kleuren en knutselen maar daar is het feest! Die manden lijkt me niet alleen leuk maar daar kan je ook hele praktische dingen mee doen.
    Groet, Hilde

  • 28 Februari 2014 - 15:37

    Menno:

    Heerlijk lijkt het me om je bij de kapper aan je voeten te laten friemelen. Hier krijg ik bij de kapper alleen een hoofdmassage maar aan voeten beginnen ze niet. Ik wist niet dat je in een warm Afrikaans land verkouden kan worden. Hier is het gewoon lente, een maand te vroeg. Dus wanneer je weer terug bent staat je prachtige tuin vast vol in de bloei! Beginnen je vingers al te jeuken?!!!
    Geniet van al het goede werk!
    Lieve groet,
    Menno

  • 02 Maart 2014 - 14:19

    Tineke Koens:

    Ik sta versteld van de creativiteit die al die weken via je site naar ons toe komt. Zo zie je maar weer dat je met weinig veel kan bereiken. Al is er altijd wel iemand , zoals jij, nodig die de boel aanstuurt. Het is te hopen dat je gedrevenheid ook op de mensen daar overslaat. Zodat er net zoveel activiteit is ook als jij weer in Nederland bent.
    Maar als ik zie wat je allemaal doet is een verwendagje geen overbodige luxe. Geniet ervan!
    Voor mij ben je in een woord: GEWELDIG
    Groet Tineke

  • 04 Maart 2014 - 11:37

    Duurt:

    Hé Hennie! We waren het hele weekend weg, vandaar de wat late reactie. Wat een mooi verhaal van je en dan die prachtige foto's erbij. Nou maar hopen dat het gaat regenen, dan kan de tank vollopen...En dan jouw zachte velletje...Het zal inmiddels wel plaats hebben gevonden. Veel plezier en tot horens. Hartelijk gegroet, Mariet en Duurt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 312442

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: