Bijzonder... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Bijzonder... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Bijzonder...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

11 Maart 2023 | Kenia, Kisumu

Heel bijzonder was het gisteren om via YouTube de herdenkingsdienst bij te wonen van Janet's vader. Zit je mijlen ver weg, maar 't was of ik erbij was. Onbegrijpelijk dat zo iets mogelijk is maar heel mooi dat het kon! Zijn humorvolle opmerkingen zullen zeer gemist worden.

Nu de ZATERDAG van vorige week. Niet om 8 uur klaar staan, heerlijk rustig 'n ontbijtje. Stroom was er niet maar… a knock on the door… “Hennie, hot water”, voor de deur staat één van de koks met een grote thermoskan heet water voor één kopje thee! 'k Ben er blij mee, want met de rest kan ik mooi een wasje doen. 'n Tijdje later is mijn huisje lekker gedweild, de was hangt te drogen en 'k verdwijn naar het naailokaal om de pannenlappen en tasjes af te werken. Afgelopen dinsdag waren de laatsten klaar en woensdag werd de hele stapel, door een zingende Florence en mij weggewerkt, terwijl Beatrice een begin maakte met de 120 lakens.

Ooit kreeg ik van een vriendin een enorme lap fiberfill mee, dit geeft een leuk effect bij het doorstik ken van de tasjes die van restjes stof zijn gemaakt. Een oude schoolvriendin gaf een stapel schouder tasjes van ongebleekt katoen mee. Die doen nu dienst als voering voor de grotere schoudertassen. Erg bruikbaar! Aan 't einde van de dag hangen 45 fleurige tasjes als blikvangers in mijn huisje. Fijn dat dat klaar is, want volgende week wil ik de dagen voor mijn vertrek (vrijdag) niet al te druk zijn.

Omdat ik drie dagen de maaltijd uit de keuken mag halen zie ik die jongens wat vaker om een praatje te maken, wat erg gezellig is en… er valt altijd wat te lachen. Wanneer ik op een dag terug ben uit Sondu is het theetijd. Hier geen koek of cake bij de thee maar een zoete aardappel, witbrood, bruine bonen met mais of zoals nu gekookte groene bananen waar kraak noch smaak aan zit. Duncan één van de koks houdt mij een bord voor “Because we love you!” groene bananen maar lekker op smaak gemaakt met tomaat en kruiden, Wow wat lief! Na de thee maar even weer bij de koks langs; “You made it with love, I have eaten it with love!” Er wordt smakelijk om gelachen.

Woensdagmorgen arriveerden de vier watertanks. Een voor een rollen ze de wagen af, als de sterke mannen ze op het dak tillen steekt Zr. Ludovena van blijdschap haar armen in de lucht “Hoera!” Wat zijn ze er blij mee! En... wat geweldig en bijzonder dat we dit voor ze kunnen doen!

Jerian haar WOW is omgeslagen in mineur. Haar vroegere sponsor heeft een ticket voor haar gekocht om half april drie weken naar Nederland te komen. Onlangs heeft ze een visum aangevraagd. Afgewezen! Door haar sponsor moet nu in Nederland een bezwaarschrift worden ingediend met een duidelijk verhaal en dat zij garant staat voor haar terugkeer, ook moet Jerian op de ambassade in Nairobi tekst en uitleg komen geven. Morgen zal ook ik een brief schrijven die ze mee kan nemen. Heel spannend voor haar maar 't komt vast goed. 'k Had net wat warme spulletjes voor haar gekocht, want voor ons is 20 graden heerlijk maar voor de Keniaan is het te koud.

Met de twee giften die nog binnenkwamen zijn we donderdag naar Kisumu geweest. Heel fijn! Hier door kan de voorraad stramien en wol nog wat worden aangevuld zodat de meisjes ook na mijn vertrek vloermatjes kunnen knopen. Voor Jafeth, die buiten de handwerkles om alleen maar knoopsgaten maakte, heb ik een ander karweitje gevonden. Ruim een half uur zit ik naast hem om de hem kruissteek te leren. Slowly by slowly! Nu lukt het en Jafeth is zo trots als een pauw! WOW!

Gistermiddag nog even gekeken bij een operatie waarbij een tumor aan de voet van een jongen werd verwijderd. Het zal in Kisumu verder onderzocht worden. Ook nog even bij Rachel gekeken. Tot de theepauze heeft ze de kleintjes, daarna helpt ze bij de bewegingstherapie door oefeningen en massage te doen bij bepaalde kinderen om hun spieren soepeler te maken, het gaat haar goed af.

En alweer is het ZATERDAG, eerst dit verhaal met de foto's plaatsen, dan mijn huisje ,wasje en voor bereidingen voor de party vanavond en om vijf uur weer met de jongelui naar de kerk. De vorige keer waren Bas en Sem ook mee en werd Sem bij het uitgaan omsingelt door een groep jongens, erg vermakelijk. Het is een goede gewoonte geworden om op mijn laatste zaterdagavond een party te organiseren, met als klapstuk van de avond de UNO competitie, Edwin, Benedict met Bas of Sem nemen het op tegen de dames Emily, Dina en mij. De voorgaande jaren waren de meisjes met hun slogan “We Will Win!” steeds de winnaars. Hoe het dit jaar uit gaat pakken? Het zal hoe dan ook een vrolijke boel worden met muziek, zang en dans! In 2019 was de laatste party, in 2020 werden de leerlingen vanwege corona naar huis gestuurd en moest ik halsoverkop terug. Vorig jaar mei had ik er absoluut de energie nog niet voor. Nu wel en… dat maakt het feestje voor mij extra bijzonder!!!


  • 11 Maart 2023 - 08:30

    Christiana :

    Hennie straks weer je andere leven in Holland, wat een verschillen!

    Maar jij bent dezelfde, de Heer is dezelfde, dus ook hier wordt het weer bruisend.

    Goede blijde

    afronding, liefs


  • 11 Maart 2023 - 09:33

    Henny En Marjo:

    Lieve Hennie, echt geweldig dat je dit allemaal kan doen en de energie daarvoor hebt.

    Warme groet van ons.


  • 11 Maart 2023 - 10:12

    Annette:

    Wat weer boeiend allemaal! Doet me terugverlangen naar onze plek in Kenia!

    en nu alweer bijna voorbij! Wat vliegt de tijd! Ik zou nog maar even blijven, want hier is het erg koud! Zelfs sneeuw gisteren!

    geniet nog even!!


  • 11 Maart 2023 - 17:09

    Zwartkop:

    Wie is Janet?

    tasjes, pannenlappen. Zijn die voor de verkoop? Nieuwe lakens. vloermatjes. Zijn er foto’s van ie 45 tasjes? Groene bananen met tomaat en kruiden. Because we love you! Hoe is het afgelopen in Nairobi en Jerian? De kruisteken leren blijkt een uitdaging. Nu is het partytime. Wanneer ga je vliegen? Hier heb je je winterjas en sjaal absoluut nog nodig.


  • 11 Maart 2023 - 23:24

    Eline Pippel:

    Wat een belevenissen weer deze week. Met als sluitstuk de party! Ik wens je nog een fijne week en een goede terugreis

    Tot gauw!

    Hartelijke groeten,

    Eline


  • 12 Maart 2023 - 10:36

    Ab En Nellie:

    Hallo geniet nog weekje van dat lieve volkje daar. En goede thuisreis.


  • 13 Maart 2023 - 12:42

    Adry Den Heyer:

    Het was weer een boeiend verslag en de foto’s een mooie illustratie. Dit alles geeft een mooi beeld van je werkzaamheden en de mensen die deze weken, en vermoedelijk ook daarna, belangrijk voor je zijn. Het zal niet eenvoudig zijn daarvan afscheid te nemen. Maar je bent weer een tijdlang een fijne steun geweest voor de bewoners. Met al die mooie herinneringen wens ik weer een veilige thuisreis, en ook weer zeer welkom ‘thuis’ , met hartelijke groet, Adry dH


  • 14 Maart 2023 - 18:23

    Jovan Heerde:

    Hallo ik heb genoten van je wat je weer geniet en kan genieten dat je het weer kan en de mensen daar gelukkig maakte .maar vind ook wel leuk dat ik straks weer een buurvrouw heb .ik wens je een veilige terug reis en welkom thuis dan heb je je tuin weer ha ha ha tot gauw gr jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 312427

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: