Japanse kimono’s, jeans en sporthelden - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Japanse kimono’s, jeans en sporthelden - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Japanse kimono’s, jeans en sporthelden

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

16 December 2012 | Ghana, Kledjo

Dit weekeind is de laatste hand gelegd aan de in totaal 9 kimono’s. Met een zucht van verlichting! Hé hé… toch nog een hele klus na de 14 jurken. Het waren echt de laatste loodjes. De twee laatste meisjes die eraan moesten werken heb ik er met de haren bij moeten slepen. Best lastig met die kaal geschoren koppies, ha ha…! Nu ze vakantie hebben staat bijna de hele dag de tv aan en dat is allemaal even interessant.
Gladys wilde graag helpen, erg lief maar dat heb ik afgewimpeld. Het gaat erom dat de meisjes handigheid krijgen in het naaien en bovendien moeten ze hun nieuwe jurken voor volgend jaar zelf verdienen. Een middag of avond even geen tv kijken is geen ramp. Ze moeten er iets voor over hebben niet? Maar van harte ging het op het laatst niet. Mijn argument dat ze voor mij niet hoeven te naaien, maar dat het uiteindelijk voor hen zelf is, trok ze over de streep.

En dan denk je dat je klaar bent. De spijkerbroeken voor de tien kleinere jongens worden tevoorschijn gehaald. Vorig jaar kregen de groten voor het eerst een spijkerbroek. Dat leek de kleinen ook wel wat, dus had ik beloofd dat ze dit jaar een heuse jeans kregen. Irma, mijn thuiszorg adresje, heeft erg veel moeite gedaan om de (tweedehands) broeken bij elkaar te scharrelen. En… kijk ze nu eens een plezier hebben! Sommigen hebben er een extra T-shirt of korte broek bij. Wat een feest!
Helaas voor mij moeten er een paar ingekort worden, opnieuw achter de naaimachine dus.

Voor Francisca had ik nog een shirtje en bloesje, maar help… dat stond Jonathan niet aan. Hij wilde er ook een! Dat werd krijsen! Dan kom ik op het idee om van een lap overgebleven stof voor hem nog een echt African shirt te naaien. Twee uurtjes later stapt hij er parmantig mee rond. Een paar meisjes halen me over om van de zelfde stof ook een broek voor hem te maken. Wel ja… dat doen we dan ook nog maar even! En kijk hem nu eens als een pauw rondstappen in zijn nieuwe spullen. De mannelijke ijdelheid van de Afrikaanse mannen zit er nu al in, dat is duidelijk!

De grote jongens wilden dit jaar graag een sportshirt met lange mouwen. Ook dat is geregeld! Voor volgend jaar weten ze ook al wat ze willen; een African shirt door mij genaaid. Lijkt me ook erg leuk om dit voor ze te doen. Alhoewel… dan zal ik er wel een paar extra weekjes bij aan moeten knopen.

De modeshow van de kimono’s hebben we net gehad, een groot succes!
Als presentatrice benadruk ik voor iedereen nog eens, dat het aan het naaiteam (en de klanten natuurlijk) te danken is dat ze volgend jaar weer iets nieuws zullen hebben en vraag een extra applaus voor ze. Millicent en Grace die dit jaar voor het eerst meededen staan er wat verlegen bij. Maar wat hebben ze het goed gedaan!
Voor dit jaar is iedereen weer dik tevreden en dat is mooi om te zien.
En nu maar hopen dat het voor onze “klanten” ook okay is! Dan hebben we volgend jaar vast weer een volle orderportefeuille!
(De kwaliteit van de foto's valt tegen, maar ik had even teveel tegelijkertijd, sorry!)

  • 16 December 2012 - 21:41

    Maaike Moorman:

    Als er een 'like'-button had gestaan bij deze foto's, had ik daar op geklikt (en helemaal de laatste). Al die happy faces!
    Een mooie vorm van mini-micro krediet. Super om te zien wat je er allemaal voor elkaar krijgt.

  • 17 December 2012 - 11:17

    :

    Wow wat een mooie kimono's!!!! Heel leuk!!!
    Wat leuk die modeshow en wat fijn om al die blije gezichten te zien.
    Geef ze nog maar een extra dikke knuffel en bedankje van mij!

  • 17 December 2012 - 17:01

    Tineke Koens (moeder Van Marleen):

    Leuk hoor om al die blije koppies weer te zien. (na 8 maanden)
    Ik ben benieuwd hoe de kimono er in het echt eruit ziet, op de foto is hij al mooi!
    Groetjes aan de kids en super bedankt!

  • 18 December 2012 - 22:33

    Corrie Stam:

    Beste Henny,
    We hebben de foto's bekeken, leuke dingen heb je ervan
    Gemaakt!
    We wensen jou een heel goede kerst en vooral veel succes met alles wat je doet.
    En vooral voor het nieuwe jaar een gezond en succesvolle tijd!
    Met vriendelijke groet, Henk en Corrie stam.

  • 19 December 2012 - 12:33

    Agnes:

    Dag Hennie,

    Wat zijn de kimono's mooi geworden, vooral de mijne vind ik prachtig! Dank aan de dames en aan jou en fijne kerst gewenst. Liefs van Agnes

  • 20 December 2012 - 13:20

    Jo Van Heerde:

    Hallo Hennie
    Zo even een berichtje uit IJsselmuiden .
    Ja je word bedankt voor je felicitatie. Het is zaterdag .
    Je bent erg druk geweest zie ik wel ,wat een prachtige kimonos .
    gaat het verder met jou weer goed ?
    en ik snap nou waarom je in de winter vertrekt hoor.ha ha.

    Wij wense n je hele Fijne Feestdagen toe en heel Gezond 2013
    Groetjes Jo

  • 21 December 2012 - 15:17

    Henri:

    Hoi Hennie,
    Leuk die kimono's! Heeft er nog niemand gereageerd met de vraag of je kleine Jonathan mee wil nemen naar NL? Geniet nog even van je laatste weekjes daar en alvast fijne kerstdagen gewenst! Groet, Henri.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 313932

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: