Hoe gaat het? - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Hoe gaat het? - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Hoe gaat het?

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

22 December 2012 | Ghana, Kledjo

Wanneer ik ’s morgens te voorschijn kom, wordt ik door de kinderen begroet met “Goedemorgen, hoe gaat het?” Mijn antwoord is steevast “Het gaat goed!”.

Met wie het ook erg goed gaat is Etse. Een jaar of wat geleden was hij de zondebok van moeder Liesbeth. Hij deed ook wel dingen die niet deugden, maar hij werd ook van dingen beschuldigd waar hij part nog deel aan had. Resultaat; een moeilijk jongen!
En kijk nou! Zijn gezicht is een stuk opener, hij kijkt me aan, groet mij en wil ook maar wat graag bij tijd en wijle even mijn arm voelen. Vorig jaar ging hij mij en andere volwassenen uit de weg. Hij jatte soms dingetjes mee van mijn kamer, kreeg dan wel een berisping, maar echt boos ben ik nooit geweest. Hoewel hij vorig jaar vlak voor mijn vertrek nog wat batterijtjes achterover drukte, ben ik hem even open en spontaan tegemoet getreden als alle anderen. En nu? Hij is echt een leuke joch aan het worden!

Met moeder Gladys gaat het even niet zo goed. Gisteravond heeft de vriendin van Tori, Janey afscheid genomen met een danceparty. Gladys haar kamer grenst aan de eetzaal en Gladys was van ellende maar buiten gaan zitten met een doek om voor de kou. Zelf deed ik niet mee, ik was moe en ben naar mijn kamer gegaan. Toen ik haar vanmorgen goedemorgen wenste, was ze helemaal niet te spreken.
De jongens mogen ’s avonds hun kunstige schietapparaatjes niet meer gebruiken, het maakt teveel lawaai, het stoort haar. Vanavond dus niet de fel begeerde zes lucifers voor iedereen. Jammer! Wel laat ik haar weten dat het vuurwerk (wat bommetjes, pijltjes en sterretjes) al gekocht is en dat feest op kerstavond wel door gaat. Schoorvoetend stemt ze in.

Wie ook met het verkeerde been uit bed is gestapt is moeder Vivian. Ze doet haar was en dochter Nadinja krijgt er verbaal behoorlijk van langs. De rest van de morgen kan er voor niemand een goed woordje af. Dat ze niet alleen over House of Hope maar ook over Nadinja en Natanja met ijzeren hand regeert is duidelijk. De meisjes lopen met gesloten gezichtjes rond en schreeuwen om aandacht op een manier waar ik slecht tegen kan.

Onlangs heb ik de kerstrapporten van de kinderen gezien. Wat ik een paar jaar geleden al vermoede, is dat Daniël en David uitblinkers zijn op school. Evenals Vincent en Ivy. Bless, 19 jaar en groep 7 v/d basisschool doet het ook erg goed! Met Gifty gaat het niet zo goed, meer daar over later.

Voor nu gezegende kerstdagen toegewenst en tot horens!

  • 22 December 2012 - 10:12

    Bea:

    Ik heb de mail doorgestuurd naar Berlinde zal ze leuk vinden ook een gezegende kerstdagen toe gewenst

  • 22 December 2012 - 13:44

    Tineke Koens:

    Beste Hennie,
    Opvoeden in Afrika gaat nu eenmaal anders, daar kan je niet 1, 2, 3, wat aan veranderen. maar alles wat je nu al doet en gedaan hebt zullen de kinderen nooit vergeten. Ik vind het nogal wat. Ik weet niet of ik het zolang zou volhouden.
    En wat het vuurwerk betreft, maak er op kerstavond maar een knalfeest van! Wat vinden kinderen nu mooier dan vuurwerk. Maar wel een eind uit de buurt van de gebouwen en houdt het veilig.
    Merry Christmas voor iedereen.

  • 22 December 2012 - 16:01

    Christiana:

    Hai Hennie, Gods zegen, geluk en gezondheid toegewenst voor de Kerstdagen en ook voor 2013. En jou kennende weet ik dat alles wat je ontvangt , dat je dat weer heerlijk verder geeft. Wat is het leven waardevol he! liefs christiana.

  • 23 December 2012 - 18:13

    Sabine En Gerard:

    Hallo Hennie!
    Mocht je momenteel geen gelegenheid hebben om je mail te bekijken, ook hier even een reactie van ons.
    Fijn voor je om te zien dat Etse zich zo mooi heeft ontwikkeld! Gaat het met de dames weer wat beter?
    Ach ja, we hebben allemaal wel eens een mindere dag hè. Zo te lezen wordt het Kerstfeest bij jullie een
    knalfeest. Hier zijn ze al druk met acties bezig (o.a. ook op scholenl) om de kinderen te waarschuwen voor illegaal vuurwerk en tips te geven hoe je vuurwerk veilig afsteekt. Ook hier verheugen ze zich erop, maar zullen toch nog even moeten wachten tot oudejaarsavond.
    We wensen jullie een gezellig Kerstfeest en een heel goed, gezond en gelukkig 2013!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 315188

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: