'n Brok in mijn keel en een traan in mijn oog! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu 'n Brok in mijn keel en een traan in mijn oog! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

'n Brok in mijn keel en een traan in mijn oog!

Blijf op de hoogte en volg Hennie

27 December 2012 | Ghana, Kledjo

Het is alweer woensdagmiddag 2e kerstdag maar hier doen ze daar niet aan. Alle kinderen lopen weer in hun oude kloffie, bij de keuken wordt hard gewerkt aan de maaltijden en ik… ? Ik maak mijn huisje aan kant. Veel gaat er in grote plastic tassen voor volgend jaar. Dat scheelt gezeul!

Zondag was ik op mijn stoepje omringt door een stel kinderen. ‘k Stel de vraag of het goed is dat ik volgend jaar 1 of 2 weken langer kom in verband met de te maken Ghanese shirts voor de jongens. Verontwaardiging alom! “No problem, you can stay for 6 years!” roept er één overmoedig.
‘s Avonds mocht ik de avondsluiting doen. Als onderwerp koos ik LICHT en DUISTERNIS! Gewapend met verschillende “lichtbronnen” heb ik deels in het pikkedonker mijn speech gehouden. Muisstil waren ze, maar ook hilariteit wanneer ik de groten een spiegel voorhoud. Ze weten precies waar ik het over heb.

Het vuurwerk op de avond voor kerst was, met dank aan Corrie en papa Wim een knalfeest. Leuk om hen via de telefoon te bedanken met een “engelen” koor. Ver weg maar op zo’n moment heel dichtbij.
Ook nog maar eens een bedankje voor iedereen die ervoor hebben gezorgd dat ik met meer dan 40 kilo aan spulletjes deze kant op kon. Een deel is uitgedeeld, de rest blijft achter voor volgend jaar. Namens de kinderen ook hartelijk dank voor alle traktaties die ik kon kopen. Ze zijn ze weinig gewend! Ieder snoepje was een feest

Kerstmorgen; in optocht naar de dienst! De vorige dag heb ik 2 uur staan strijken, maar nu zien ze er prachtig uit en doen uitbundig mee in de dienst met veel zang en dans. ’s Middags is er een heerlijke maaltijd die voor de verandering buiten plaatsvindt. Een waterijsje toe en nog eens wat lekkers tussendoor, het kan niet op vandaag! Kerstfeest 2012 is geslaagd!

Vanmorgen om half 7 stond Gladys onder mijn raam. Ze wilde afscheid nemen. Even een weekje uit de drukte. Ik kan me dat goed voorstellen. We omhelzen elkaar met een “See you next year!” Een vrouw van weinig woorden, maar we liggen elkaar wel, voelen elkaar wel aan.
Francisca en Jonathan zijn uit hun doen nu Gladys weg is. Veel gehuil! Moeder Vivian heeft er genoeg van en dreigt met haar rietje. Lucie kan Francisca nog net oppakken en haar in bescherming nemen. Dit gaat haar te ver en zij geeft op haar beurt Vivian een grote mond. De dames zijn het duidelijk niet eens.

Het is een week waarin ik iedere dag wel even een brok in mijn keel heb en mijn ogen wat branden. Wat zal ik ze weer missen enne… zij mij!

Zaterdag ga ik heerlijk naar de kust voor de broodnodige rust! Lekker onder de palmbomen wat lezen vanaf mijn e-reader (wat een uitvinding!), wandelen en zwemmen en dan donderdagavond weer richting Nederland, om van de stilte thuis te genieten, iedereen even weer zien en dan op naar Kenia. Heel anders maar ook erg mooi om te doen. (Mag ik nog even jullie aandacht nog even vestigen op de Kerstactie voor Kenia?)

Hierbij wens ik iedereen alvast een goede en gezellige jaarwisseling!
En voor 2013 een gezond en gezegend Nieuwjaar!

Liefs Hennie

  • 27 December 2012 - 14:42

    Gaatske:

    Ha Hennie,
    Wat gaat de tijd dan opeens snel voorbij, hoor. We wensen je de rust toe, die je nodig hebt en hopen je ook weer hier te mogen begroeten binnenkort. Je hebt in Holland weinig tijd weten we, dus vooral: houd het rustig!! Alles aan iedereen vertellen kan toch niet, dan ga je over de kop en dat mag niet gebeuren, hoor.
    Liefs van Gaatske

  • 27 December 2012 - 17:37

    Marian:

    En dan is het alweer voorbij hè Hennie. Nogmaals bedankt voor het delen. Wat heerlijk hoe je hen ook kunt verrijken met lampen en spiegels. Het zal ze bij blijven hoor! Top dat je het engelenkoor voor Corrie en Wim hebt laten zingen via de mobiel. Kom nu ff tot rust voordat je weer volop in Kenia aan de slag gaat lieve Hennie :) !!

  • 27 December 2012 - 19:45

    Ineke Rop:

    Goede reis terug Hennie.
    En kom even eerst lekker tot rust aan de kust.
    Groet jes Ineke

  • 28 December 2012 - 21:37

    Christiana:

    Hai Hennie,
    Goede reis en voor straks welkpm thuis.
    De temperatuur zal even wennen zijn, maar ook hier zijn er velen die ervan genieten om je weer te zien en te horen. Tot gauw.

  • 29 December 2012 - 01:07

    Marjo Snoek:

    Lieve Hennie,
    Geniet er nog even lekker van. Dank je wel voor de prachtige verhalen. We wensen je een goede terug reis en natuurlijk ook een gezegend en vreugdevol 2013.

  • 30 December 2012 - 12:33

    Leneke:

    Hoi Hennie,
    zie dat je reis al weer bijna aan het einde is. Je hebt weer veel kinderen blij gemaakt, warmte en liefde gegeven. De kinderen zullen je missen, het lichtpuntje aan het einde van het jaar is volgens mij Hennie. Goede reis terug en tot snel.


  • 02 Januari 2013 - 00:43

    Daniel:

    Hallo Hennie. Leuk om je verslag te lezen! Hier in Australie ook alles goed. Grappig om te zien dat hier ook mensen uit Arika zijn. Soms zijn ze moeilijk te onderscheiden van Aboriginal people. (Aboriginals).
    Maar ik denk dat Afrikanen nog net iets knapper zijn. Groeten vanuit Australie (adelaide). Daniel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 313440

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: