Stralende ogen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Stralende ogen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Stralende ogen

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

29 Januari 2015 | Kenia, Kisumu

“Mzungu (de blanke) is back, mzungu is back”. Drie jochies komen naar mij toe gehold. Bij de hutjes zit Emily, een meisje met een verstandelijke beperking. ‘k Ben op weg naar St. Martin voor de computerles, een half uurtje lopen van het centrum. Vorig jaar ging ik vaak even bij deze familie langs. Ook nu ga ik even de compound op om een stralende Emily een hand te geven. ‘k Heb nog nooit een woord van haar gehoord, maar haar ogen spreken des te meer.
Ook op St. Martin stralende ogen, daar zijn de computerlessen weer van start gegaan. Onder leiding van Edwin hebben ze niet stil gezeten, Emily weet hoe ze een Power Point presentatie moet maken en Dolphin is net met Exel begonnen. Mooi om de vorderingen te zien. Twee grote jongens John en Edwin Omondi willen wel een handje helpen, zij weten onderhand meer van computers af dan ik. John ziet het wel zitten om computerleraar te worden. Mooi hé? Zonder sponsorgeld uit Nederland zou hij amper een computer hebben gezien. Dankzij jullie bijdragen hebben veel kinderen hier een toekomst perspectief gekregen. Een van de beeldschermen heeft het begeven, we gaan binnenkort een nieuwe aanschaffen. Dit is zo waardevol!
Na het ene buitje is er verder geen regen gevallen. Ouma , een behendig joch stond vorig jaar in het ondergrondse waterbassin het laatste water te scheppen, nu zit hij bovenop de tank van 10.000 liter die we vorig jaar konden plaatsen. Met een slang proberen ze het laatste restje wat niet via de pomp gaat, eruit te krijgen. Een flinke regenbui en hij zit vol, de pomp kan het niet bijhouden en de tank stroomt over. In overleg is nu besloten een extra tank van maar liefst 24.000 liter ernaast te plaatsen. Een flinke aanvulling die ook weer heel wat ogen doen glinsteren.
Wie ook terug is ,is Betty. Ze was de hele week afwezig vanwege twee begrafenissen. ‘k Heb de tijd benut om ideetjes te ontwikkelen voor het haken, het naaien van de diverse tasjes en het maken van kaarten.
Dinsdagmorgen ben ik op haar verzoek van start gegaan met de handwerkles. Dankzij een hele rol grof stramien die ik kreeg van een wandelvriendin uit Den Haag is het gemakkelijk werken. Niet iedereen heeft een fijne motoriek. Even lijkt het of ik terug ben in House of Hope. “Hennie, Hennie…”. Van alle kanten wordt er een beroep op mij gedaan. Dat het leren van de kruissteek in de smaak valt merken we als er pauze is, de meesten gaan gewoon door. Judy gaat een muts haken, zij kent de kruissteek al. Als om half een de bel voor de lunch gaat duurt het tot kwart voor een voordat iedereen zijn werkje heeft ingeleverd . Justin laat met een stralend gezicht zijn werk zien. ’t Was leuk om hem vol toewijding aan het werk te zien. Een succesvolle morgen! Even later zit ik moe maar voldaan aan de chili con carne.

• 30 Januari 2015 - 09:12

Gerrit:

Mooie foto's, mooi verslag.

• 30 Januari 2015 - 12:13

Hannie S.:

Hoi Hennie, hoe kom je toch aan die leuke patroontjes van b,v de mutsen? Het ziet er vrolijk uit ,wat je al niet in een ochtend kan [m]haken, knap hoor! groeten van mij.

• 01 Februari 2015 - 19:17

Ineke Rop:

Hoi Hennie,
    Ondertussen ben ik weer een beetje in rustig vaarwater.
    Volg je verhalen.
    Fijn al die bekende koppies te zien.
    Heel veel werk plezier toegewenst.
    Ineke

• 03 Februari 2015 - 22:38

Adry:

Hoi Hennie, je komt aan en je bent weer thuis, wat mooi. Je aktiviteiten gaan meteen weer beginnen en zo te lezen loopt het weer als van ouds. Als jij er niet bent, blijven de meisjes doorgaan met bijv. hqaken etc en de jongens? met de compouters? Ja het vervoer blijft een spannende aangelegenheid
    Sterkte en veel plezier met je kinderen en de leiding. Liefs Adry

• 08 Februari 2015 - 10:49

Leneke:

Hoi Hennie, de foto's zeggen zoveel. De koppies spreken voor zich, hoe leuk kan borduren en haken zijn. Volgens mij Hennie ben je een echte juf die met geduld en liefde alle kinderen op hun eigen niveau helpt en het beste bij de kinderen naar boven haalt. Veel lieve groeten Leneke