Leuke laatste loodjes - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Leuke laatste loodjes - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Leuke laatste loodjes

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

19 Maart 2016 | Ghana, Hohoe


Door zijn goede resultaten kan Nelson naar de universiteit. Dat brengt voor mij op de valreep, naast alle andere dingetjes die afgewerkt moeten worden, nog veel geregel met zich mee. Samen gaan we een middag naar Sondu voor een koffer, wat nieuwe kleren, schoenen en sandalen.
Op St. Martin heb ik twee leraren bereid gevonden om Nelson te begeleiden. Allereerst moet hij een gehandicaptenpas aanvragen en samen met Maurice (zelf gehandicapt) gaat hij een dag naar Kisumu om dat te regelen. Die pas moet hem helpen een plekje op de Kenyatta Universiteit in Nairobi te krijgen die bekend staat voor zijn goede faciliteiten voor gehandicapten. In het tweede jaar kan hij naar alle waarschijnlijkheid een beurs krijgen. Door daar zijn studie te doen, kan hij bijna zeker zijn van een baan als hij klaar is en bovendien betalen geregistreerde gehandicapten later geen belasting. Voor gehandicapten is alles aardig goed geregeld in Kenia.
Een dag later gaat Nelson alleen naar Kisumu. Hij moet een bankaccount openen en een visa-card aanvragen. Ook zijn er pasfoto’s nodig voor de gehandicaptenpas. Hij is er de hele dag mee onder de pannen.

Zodra Nelson weg is, is het showtime. Alle werkjes die de meisjes de afgelopen weken hebben gemaakt moeten geshowd worden en ze hebben bepaald niet stilgezeten. Een hele serie poncho’s waar hier naar alle waarschijnlijkheid wel een markt voor is. Een aantal gerecyclede tassen van plasticzakken voor verkoop in Nederland. Een serie originele Keniase boodschappenmandjes, Judy met haar smyrnakleed, de pannenlappen, het babydekentje, de mutsen (Kenianen zijn koukleumen) en de deurmatten. Wat is er een werk verzet en wat zijn ze trots op de resultaten en… terecht!

Mooi is het om te zien hoe meisjes in twee a drie jaar tijd groeien en meer zelfvertrouwen krijgen. Een goed voorbeeld is Christien. Twee jaar geleden was het een verlegen en bedeesd meisje, Engels sprak ze en verstond ze niet, lezen kan ze amper. Het eerste jaar heeft ze over moeten doen, maar nu is ze leuk aan het naaien en haar poncho wordt prachtig ook al gaat het langzaam, het lukt! Ze kijkt nu veel vrijer de wereld in en waar hulp nodig is staat Christien klaar om een handje te helpen. Een prachtige metamorfose!

Op woensdagavond laat stappen Nelson en leraar John in de nachtbus naar Nairobi om op de universiteit een kijkje te nemen, navraag te doen naar alle zakelijke toestanden en of Nelson zich kan aanmelden voor een bepaalde studie.
Vrijdag is er een vermoeide Nelson terug. Zowel heen als terug hebben ze de nachtbus genomen. Enthousiast vertelt hij: “ ‘k Kan al in mei beginnen en ‘k ga een lerarenopleiding geschiedenis en godsdienstwetenschappen doen. Het is daar enorm groot, een stad op zich en binnen de poort rijden er taxi’s waar ik als gehandicapte gratis gebruik van kan maken. De maaltijden kosten erg weinig en ‘k hoef daar nooit in een rij te staan want gehandicapten hebben overal voorrang! En Mr John wil mij als hij kan tzt wel begeleiden als ik er in mei heen ga.” En zo ratelt hij nog even door, heerlijk te zien dat hij er zoveel zin in heeft. Mijn account op de Kenyan Commercial Bank komt nu onverwachts goed van pas en maandag gaan we daar wat zaakjes regelen. Maar eerst vanmiddag naar de hairsalon, de meisjes willen mijn haar doen. Ze mogen lekker aan mijn haar frunniken vanmiddag.
Vanavond hebben we alvast de traditionele afscheidspartij met de leerlingen van de vocational, waar ook de inmiddels traditionele UNO competitie tussen de boys en de girls zal plaatsvinden. Edwin zorgt voor goede dansmuziek, ik voor de soda’s en wat lekkers, de stemming zit er al de hele week in. Het wordt vast een spetterende avond waarbij we niet nadenken over het feit dat het vanwege mijn afscheid is, want daar heeft niemand incl. ikzelf nog geen zin in.

  • 19 Maart 2016 - 09:14

    Gaatske:

    Ha Hennie,
    Neem jij boodschappenmanden mee? Dan mag je voor mij een lila of blauwe oid meenemen.
    Ik hoor het wel van je.
    Veel plezier met afronden, hoor. XX Gaatske

  • 19 Maart 2016 - 14:05

    Henk:

    Lieve Hennie,

    Mede gefeliciteerd voor deze prachtige ontwikkelingen. Geniet van het feest. En alvast een hele fijne terugreis toegewenst,

    Big hug,

    Henk

  • 19 Maart 2016 - 14:12

    Menno:

    Hoi Hennie,
    Net terug van een vakantie (het hoe en wat hoor je later live wel) heb ik jou mailtjes doorgenomen. Zo te horen kun je elk moment iets onverwachts meemaken. Volgens mij is het daar een heel verrassend leven. Fijn te horen dat een Nelson mooie toekomstverwachtingen heeft en Christien zo mooi uit de verf komt. Wil je alsjeblieft die Afrikaanse hairlook meenemen naar Ijsselmuiden. Ik ben er reuze benieuwd naar!
    Dikke, dikke Hollandse knuffel, Menno

  • 19 Maart 2016 - 14:12

    Menno:

    Hoi Hennie,
    Net terug van een vakantie (het hoe en wat hoor je later live wel) heb ik jou mailtjes doorgenomen. Zo te horen kun je elk moment iets onverwachts meemaken. Volgens mij is het daar een heel verrassend leven. Fijn te horen dat een Nelson mooie toekomstverwachtingen heeft en Christien zo mooi uit de verf komt. Wil je alsjeblieft die Afrikaanse hairlook meenemen naar Ijsselmuiden. Ik ben er reuze benieuwd naar!
    Dikke, dikke Hollandse knuffel, Menno

  • 20 Maart 2016 - 09:40

    Leneke :

    Hoi Hennie, wat fijn te lezen dat er weer zulke mooie ontwikkelingen zijn . Nelson naar de universiteit. Je hebt mooi werk gedaan maar ook zelf geniet je volop. Geniet van de laatste weken en alvast een goede terugreis. Je bent een rijk gezegend mens Door vooral jezelf te zijn. Dikke kus
    Groetjes leneke

  • 20 Maart 2016 - 19:36

    Christiana:

    Lieve Hennie,
    Het afscheidsfeest zit er vast al op en ik hoop dat je genoten hebt, ook in de wetenschap dat je vast volgend jaar weer terug bent.
    Wat hebben jullie veel gemaakt, het lijkt wel het resultaat van een heel jaar.
    Ik ben benieuwd naar jouw Afrikaan look, ik ben van de week naar een Turkse kapster geweest, heerlijk. Hoewel eigenlijk niemand het heeft opgemerkt, voel ik me er lekker bij.
    Hele goede terugvlucht gewenst en wij staan hier met onze armen open.
    Ook Marry mist je en ziet uit naar "gauw".liefs.

    L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 987
Totaal aantal bezoekers 312540

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: