Het gaat goed! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Het gaat goed! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Het gaat goed!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

20 Oktober 2015 | Ghana, Hohoe


De volgende dag moet ik naar Hohoe nodig wat naaispulletjes en drinkwater halen, maar ‘k sta voor een vergrendelde poort. Na enig zoeken vind ik mother Fayxstine onder de douche. “Sorry sorry, ik zal even meelopen dan kan ik hem gelijk weer op slot doen.” Ze mompelt iets over Juliet en vreemde mannen. Nou ja volgens mij doet ze dit om opnieuw weglopen van Juliet te voorkomen, maar of dit nou de methode is? Terug staan we met de taxi met veel getoeter weer voor de dichte poort. Erg handig is dit niet allemaal.

Eindelijk zijn na drie weken alle naaimachines weer in bedrijf. Van de drie deed het er eentje. Met als gevolg dat de meisjes niet aan naaien toekwamen. De machine die wel werkte hield ik angstvallig voor mijzelf, maar vanaf nu mogen zij ook weer een handje helpen en kunnen we ook een begin maken met de kimono’s.

Nu de regens over zijn zie ik de kinderen hier ’s avonds niet meer. Ze hangen rond bij de speeltoestellen en de keuken. Bernard doet zijn was en een stelletje jongens zijn op een houtskoolvuurtje maïs aan het roosteren. Het gaat goed met ze en hebben het gezellig met elkaar. Ze dragen kleding van elkaar, gebruiken elkaars schooltassen en delen moeiteloos voedsel wat over is. Voor een beetje persoonlijke aandacht komen ze naar mij toe. Het kleinste wondje schijnt pas goed te helen als ze hier zijn geweest. Een ontsmettingsmiddel en soms een pleister doen wonderen.

Wanneer ik op een middag op mijn knieën een patroon lig te tekenen op stof, komt Mensah binnen met een bundeltje kleren in zijn hand. “You are busy?” “Ja ‘k ben druk maar kan ik iets voor je doen?” Beschroomd laat hij drie blouses zien, gekregen uit een zak tweedehands spullen van mother Fayxstine. “Kun jij ze kleiner maken? De mouwen zijn te wijd en de blouses zijn te lang.” Dat kan prima maar ‘k vraag hem wel om nog even geduld te hebben tot ook de kleding voor de grote meisjes klaar is. Dat is geen probleem en de blouses belanden in de doos ‘TO DO’.

Zondag danst Godsway mee in de kerk. Het is voor het eerst dat ik dit zie en ‘k krijg weer eens een brok in m’n keel. Twee jaar geleden was hij erg down, van zijn familie is er niemand die ook maar een beetje naar hem omkijkt. Daarbij is het geen studiebol, op school ging niet alles vanzelf. Hij kwam de laatste weken al erg ontspannen over en nu ik hem zo uit vrije wil bezig zie in de kerk ben ik erg blij voor hem. Het gaat goed met hem, fijn!

Volgend jaar voorjaar is het 8 jaar geleden dat we met z’n allen naar Accra gingen om daar Pasen te vieren in de kerk van moeder Liesbeth. Henk Visschers (m’n ex schoonzoon) had een bus gecharterd van de MMT busmaatschappij in Accra waar hij toen werkte. Deze gebeurtenis en Mr. Henk staan bij de oudste kinderen nog vers in hun geheugen. Daarom een foto van alle ukkies van toen die mij nu bijna allemaal over het hoofd kijken. Van allemaal een speciale en hartelijke groet voor Mr. Henk!
Henk je ziet het. Het gaat goed met ze!

  • 20 Oktober 2015 - 11:12

    Jo Van Heerde:

    Hallo hennie mooie foto's en verhalen je hebt het er druk mee ,maar wel dankbaar werk je geniet weer helemaal .prachtig dat je zo kan vertellen over het geloof .en we er allen kracht uit putten .gr jo

  • 21 Oktober 2015 - 09:58

    Corrie:

    Ha Hennie en kinderen.
    Ik zit te genieten van alle verhalen en de foto's. Wat hebben we samen ook veel beleefd he? Om nooit te vergeten. Om jullie nooit te vergeten!

  • 21 Oktober 2015 - 14:33

    :

    Ach als ik de verhalen lees en al die prachtige koppies zie mis ik Ghana echt hoor!

  • 22 Oktober 2015 - 21:36

    Mr. Henk:

    Wat ontroerend. Het voelt als 2 levens geleden. Maar ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Dank je wel lieve Hennie, een grote knuffel voor each and every one. En zeker ook voor jou. X

  • 23 Oktober 2015 - 19:39

    Menno:

    Fijn dat je oog hebt voor de ontspannenheid van dat dansende joch. Je bent volgens mij een belangrijke moederkloek voor die kinderen.
    Super om zo heerlijk praktisch bezig te zijn en ik weet zeker dat je goedheid in de toekomst van die kinderen zaait!
    Knuffel, Menno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 313270

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: