Naderend afscheid - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Naderend afscheid - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Naderend afscheid

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

12 November 2015 | Ghana, Hohoe


Na mijn uitje is mijn kamer iedere dag ‘de zoete inval’. Alsof er gedacht wordt; ‘het kan nu nog!’ Op de valreep krijg ik nog een partij verstelwerk. Als ultimatum had ik dinsdag aangehouden. Gisteren was alles klaar en voor ze uit school kwamen had ik de machines geolied en opgeborgen. De rest van de middag lig ik met de kleintjes buiten alle puzzels nog een keer te maken. Over elke puzzel die klaar is gaat een vochtige doek en wordt alvast opgeborgen in een grote tas voor volgend jaar. Stukje bij beetje nemen we zo de komende dagen afscheid. Een afscheidsritueel waar ik tot zaterdag zeker de kleintjes bij betrek.

Vandaag verhuizen de nieuwe kleren voor de Kerst naar Beth haar kamer. Zij blijft tot begin januari en voor de kinderen wel fijn dat ze nog een aanspreekpunt hebben. Vanavond mag ik de avondsluiting verzorgen en vrijdagavond tot slot feestelijke sterretjes voor de kleintjes en een pakje lucifers voor de groten om een ‘vreugde’ vuur te maken. Want een jaar is zo maar weer om toch…?

Van de plechtige belofte aan Pearl om voortaan in de dining te eten, is niets terechtgekomen. Iedereen heeft door zijn of haar hand op te steken dit moeten beloven. Een keer zag ik Mensah met zijn bord onderweg naar de dining. Zat de deur op slot! Er wordt weer overal gegeten behalve in de dining en de restjes worden als altijd onder het bed bewaard. Als ik het al niet dacht!

Lieve mensen, dit was voorlopig mijn laatste update uit House of Hope. Het altijd spontane “Hennie THANK YOU!” wil ik graag delen met iedereen die op welke wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd om de kinderen (en mij) hier zeven onvergetelijke weken te bezorgen. De kleding, sieraden, kralen, loombandjes, pennen, wol, cellotape, de potloden, de schriften, de tassen, de ijsjes, de snoepjes en koekjes en niet te vergeten de grote hoeveelheid tubetjes ‘strong glue’ om de schoenen te lappen, het was allemaal mogelijk mede dankzij jullie!
Daarom voor iedereen “ THANK YOU, THANK YOU, VERY MUCH!”
Via deze site hebben we jullie hopelijk een kijkje kunnen geven in het leven van de kinderen van House of Hope in Ghana. Een heerlijk stel waar ik zaterdag met moeite afscheid van zal nemen.
Zodra mijn plannen voor Kenia rond zijn, laat ik je dit via deze site weten.
’n Warme groet ook namens de kinderen, Hennie

  • 12 November 2015 - 21:15

    Leen Keur:

    Je laatste verhaaltje gelezen en uit het geheel concluderende dat je weer een mooie tijd gehad hebt.Goede thuisreis toegewenst en tot binnenkort.Ook de groeten van Els en ook van mij en dus welkom thuis.


  • 13 November 2015 - 09:29

    Hilde Wubs:

    Hallo Hennie.
    Alvast een van harte welkom thuis in Nederland. Wat een blijde gezichten heb ik weer op de foto's gezien. Sterkte bij het afscheid nemen.
    Lieve groet, Hilde

  • 13 November 2015 - 10:21

    Brunhild:

    Hoi Hennie,
    Wat vliegt de tijd!! Ik zie je nog zo op de camping bezig met het inpakken van je spullen en de tent om op de fiets huiswaarts te gaan en bijna te vertrekken naar Ghana... En nu kom je alweer bijna terug! Mooi om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Sterkte met afscheid nemen en een goede reis naar huis!
    Lieve groetjes Brunhild

  • 14 November 2015 - 12:12

    Jannetta:

    Hoi Hennie,

    Ik heb genoten van je verhalen en wat vliegt de tijd om. Heerlijk om te zien hoe waardevol jij daar kan zijn. Hier kunnen de kinderen weer een hele tijd op teren. Sterkte met afscheid nemen en een goed terugreis. Geniet nog volop van de laatste dagen.
    Lieve groet ook van Arie.

  • 14 November 2015 - 19:24

    Adry Bouta:

    Hoi Hennie, dank voor je verslagen, zodat ik je hebt kunnen volgen. Het is weer bijna zover, sterkte met het afscheid nemen en weet dat je weer het nodige achterlaat
    warme groet adry

  • 15 November 2015 - 21:10

    :

    Wat een prachtige foto's weer en wat een mooi werk:)
    Welkom terug in Nederland!
    Groeten Marleen

  • 16 November 2015 - 18:29

    Annelied :

    Zelfs hier in Nederland krijg je het gevoel de kinderen te kennen. De tijd is weer om, afscheid en weer tot ziens; na al die jaren ben je een deel van hun leven geworden, en dat blijft. Ik denk ook de veiligheid en het weten 'ik mag er zijn'. Zo essentieel in een leven.

  • 19 November 2015 - 09:39

    Christiana:

    Lieve Hennie,
    Waarschijnlijk geniet je nu alweer van de echte Hollandse regenbuien, ook hier in Nederland vliegt de tijd, daardoor heb ik pas vandaag je laatste mail gelezen. Wat heb jij , maar ook de kinderen en volwassenen van jouw Zijn daar genoten.
    Ik bel je, misschien kunnen we toch nog even een klein beetje koffie drinken, desnoods in de stad als je bij je moeder bent geweest. Maar neem de tijd en rust om hier te acclimatiseren. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 314000

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: