Mooi werk van de AMREF doctors - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Mooi werk van de AMREF doctors - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Mooi werk van de AMREF doctors

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 Februari 2013 | Kenia, Kisumu

Songs of Praise tijdens de operaties, het geeft een bijznder sfeertje!
Twee dagen waarin zo’n 14 kinderen worden geholpen. Omdat deze keer de plastische chirurg hier is, zijn het grotendeels kinderen met hazenlipjes of brandwonden.
Vorig jaar heb ik de operaties gemist omdat ik ziek was, nu kan en mag ik weer over de schouders meekijken. Prachtig werk en interessant om te zien. (zie foto’s)
Zodra de operatie af is gelopen duikt de chirurg in zijn krant of gaat wat eten op de gang, met wat anderen ruim ik dan de rommel op en tot slot mob ik de vloer. Doe ik iets meer dan alleen maar toeschouwer zijn haha…

Eunice die altijd de sterilisatie ed. op zich nam, is wel aanwezig maar laat het meeste werk over aan Maurice een nieuwe collega. Eunice is opnieuw zwanger. Vorig jaar verloor ze haar baby. Nu lijkt het goed te gaan!
Vitalis de fysiotherapeut is deze week voor het laatst. Hij was vorig jaar uitgeroepen tot de beste fysiotherapeut van Kenia en heeft een baan aangeboden gekregen om op de universiteit colleges te geven. Natuurlijk een prachtige uitdaging, maar wat zullen we hem missen hier.

Vorige week vrijdag hebben we Pamela’s verjaardag gevierd. Een reuze gezellige avond met veel plezier. Toen ik half elf weg wilde moest er toch echt nog gedanst worden. Misschien niet zo’n slecht idee want ik plof van al het heerlijke eten en dan kan ik toch niet slapen. Een uur later loop ik grinnikend naar mijn huisje.

En opnieuw is het morgen alweer vrijdag. De dagen vliegen voorbij. ‘k Ben alweer halverwege mijn periode hier. Het kon niet anders vanwege de verkiezingen op 4 maart, maar het is werkelijk tekort.
Men hoopt en bidt dat de verkiezingen vreedzaam verlopen. De ellende van vijf jaar geleden zijn ze nog lang niet vergeten. Het is daarom dat de meeste werkers uit veiligheid overwegingen ervoor kiezen om naar hun familie te gaan tijdens deze periode. Helemaal gerust zijn ze er niet op! Ik ook niet, vandaar dat ik vandaag een ticket Kisumu – Nairobi ga halen voor de 1e van maart, zaterdagavond de 2e hoop ik dan weer te landen in IJsselmuiden. Maar eerst nog drie weekjes hier, er moet nog veel gedaan worden én… genoten!


  • 07 Februari 2013 - 08:39

    Marian:

    Komen hazelipjes en open gehemelten daar meer voor als in Nederland? Wat een verschil, wat een geluk voor de kids. Bijzonder.

  • 07 Februari 2013 - 10:10

    Christiana.:

    Ja ik kan me indenken dat je de tijd veel te kort vindt. Maar veiligheid is nummer een, daar je dan later weer terug kan komen.Van de week is Amelie geboren, dochter van Ferdinand en Lilliana. Een schoonheid, een snoepie een lieverdje. En wat ben ik dan blij dat alles goed is. En wat heb ik een bewondering voor die kinderen die zo dapper doorgaan en iets van hun leven maken ondanks......
    Gewelidig werk wordt daar gedaan en wat boeiend voor jou dat je er bij bent. Groetjes Christiana.

  • 08 Februari 2013 - 12:24

    Ineke Rop:

    Hoi hennie,

    Wat fijn van je te horen en al de verhalen van de mensen die ik ken te lezen. Vitalis die weg gaat. Wat zullen ze hem missen. Vanaf hier mis ik hem al.

    Eunice die weer zwanger is. geweldig. We bidden dat het goed met haar mag gaan.

    De verjaardag van Pamela. Wat een feestje. Ik zie je daaral zitten.
    Al die jongelui die zo veel leren.

    Jou bezigheden en de manier waarop je bezig bent. Geweldig.
    ik wens je nog een paar hele fijne weken toe.
    Liefs Ineke

  • 09 Februari 2013 - 10:26

    Jannetta :

    Heb eindelijk 6 verhalenvan je gelezen. Ik was door tijd gebrek echt een beetje achterop geraakt. Wat geweldig is het om daar mee te helpen en ter ondersteuning te kunnen zijn. Ik merk door de verhalen heen dat jij ,maar vooral de kinderen, erg genieten samen, ondanks alle lichamelijke en geestelijke achterstand. daar kunnen wij nog iets van leren.
    Jammer dat je er maar zo kort kunt zijn. maar veiligheid gaat toch echt voor alles. Ook ik merk dat de weken omvliegen door alles wat er gebeurt en wat je doet. Ik hoop dat je nog een paar super weken daar kunt hebben.
    Liefs van Arie en Jannetta

  • 09 Februari 2013 - 10:30

    Adry Bouta.:

    Een wereld van verschil door een operatie. Komt het daar meer voor dan in ons land?mooi om weer te horen dat je het nog steeds heel erg naar je zin hebt en geniet. Inderdaad de tijd gaat snel en er is nog zoveel te doen. Sterkte met alles en geniet maar van je kinderen en de zon.
    Liefs Adry

  • 16 Februari 2013 - 19:46

    Jo Van Heerde:

    Hallo Hennie . zo ik lees gaat het prima met je ,maar net zo schrijft is de tijd tekort.
    Maar ik wil je even een goede terug reis wensen,ik ben er weer maar zit nog niet zoveel aan de computer. alles is goed gegaan ben nu aan het revalideren maar we praten wel verder als terug bent Groetjes en veilige terug reis Jo van Heerde

  • 17 Februari 2013 - 22:38

    Klaas Kanis:

    Hallo Hennie,
    Ik kwam er achter dat ene Kok bij ons in de kerk kwam, ( Luctor et Emergo' in Oldebroek, waar we zelf al meer dan dertig jaar naar toe gaan. Het duurde niet lang dat ik erachter kwam dat het een broer van je is! Leuk om via je broer na (67-12 jaar= 55 jaar via deze weg weer contact te hebben. Op één contact na, waarna je mij spontaan je gedichtenbundel bij mij door de brievenbus hebt gedrukt! Vanmorgen je broer en schoonzus gesproken. Zodoende kan ik je nu dit berichtje sturen.
    Ik zal je vanaf nu gaan volgen. Voel het a.u.b niet als een hete adem in je nek.
    Prachtig werk wat je doet bij 'AMREF doctors' ( die ik al jaren lang volg en ondersteun) nou ja, dat vind ik een groett woord. Maar ze krijgen jaarlijks wel een steuntje, niet wetend dat ik mogleijk jou daar ook bij help.
    Ik wens je veel sterkte, zowel geestelijk als lichamelijk (je bent wél 67 jaar zoals ik) en een heel goede tijd daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 313147

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: