Leren is leuk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Leren is leuk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Leren is leuk!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

30 Januari 2014 | Kenia, Nairobi

De computerlessen zijn in volle gang. Twee keer in de week bij de meisjes
in opleiding op het centrum en voornamelijk in het weekeind op St. Martin
al kunnen we hier niet volop bezig. Twee computers werken niet en drie
muizen zijn verdwenen. Mijn laptopje erbij en een extra muis van het
centrum en... we kunnen toch met vier leerlingen aan de slag.

In een hoek zit Gradus met een paar jongens. Zij proberen met de
'movie-maker' een film te maken van foto's en video's. Gradus, zittend in
een rolstoel met een lijfje van niks maar met een koppie en het mondje op
de goede plek, heeft de leiding. Hij gelooft in zijn product want nog vóór
er iets gepresteerd is verschijnt er met grote letters:

A PRODUCTION OF HENNIE EN GRADUS. Prachtig! Ik laat ze maar lekker prutsen en wie weet komt er nog een keer een film uitrollen. Ze steken er altijd wat van op. Leren is leuk en zeker als het iets is waar ze thuis de
mogelijkheden niet voor hebben.

Wat mij altijd weer opvalt is dat de kinderen hier zo graag naar school
gaan. Soms wordt dat uitgebuit door de leraren. Hoe meer punten de kinderen halen bij het eindexamen des te meer aanzien krijgt de school. Daarom wordt het hele weekeind door les gegeven.

De meisjes die zondagmiddag hun computerbeurt hadden, werden door een medeleerling geroepen voor de les. Leren is leuk, maar computerles nu is net even leuker. Ze komen in opstand, gaan niet en blijven rustig bezig! Heimelijk heb ik plezier, goed zo meiden dit is óók belangrijk! Laat de leraar zelf maar komen dan zal ik een goed woordje voor jullie doen. Maar wie er komt? Geen leraar, die ziet de bui van veraf hangen! En de meiden? Zij leren lekker door maar dan voor de verandering achter de computer!

De handwerkles is ook van start gegaan en de eerste dingetjes voor de
verkoop van Bondo Kids zijn gemaakt. Voor de nieuwelingen Everline en
Christina is iets nieuws leren een uitdaging. De kadotasjes waar al een
aantal van klaar zijn, vinden ze helemaal geweldig en ze willen er ook wel
één voor zichzelf. 'k Vind het prima, materialen en tijd genoeg want ik ben
bovendien gevraagd om ook op donderdagmorgen les te geven. Die morgen gaan we besteden aan het naaien van oa de pennenetuitjes. Ruth en Mary (op dit moment ziek) zijn de enigen voor het naaiwerk. De eerste vier zijn voor Christa van Bondo Kids en uiteraard één voor haarzelf.

Van de oude garde is er alleen nog Judy, zij doet breiwerk met de machine, maar haken en borduren is haar grote hobby. Met haar kromme vingertjes krijgt ze het toch altijd keurig voor elkaar. Betty de lerares heeft nu de rol van leerling en ze laat me lekker de juf uithangen die het erg leuk vindt om de meiden iets nieuws te leren!

• 02 Februari 2014 - 20:15

Christiana:

Je hebt lerarenbloed, dat heb ik altijd al geproefd. Het leuke is dat ik andere dingen van jou heb geleerden die zijn me nog waardevoller dan pennenetuitjes en kimono's. Pak je ook af en toe een relax uurtje?
    groetjes.

• 04 Februari 2014 - 12:47

Elly:

Ha Hennie,

Jij weer aan "de arbeid" alof je nooit bent weggeweest. Zo bemerk ik je verslagen.
    Al loopt het niet altijd op rolletjes..... je slaat je er toch maar mooi door heen.

Zojuist Agnes (met rode konen van het fietsen) de kimono voor Gerda bezorgd. Zij werkt hier niet hèèl ver vandaan. (Den Haag uiteraard).
    Voor Gerda natuurljk een verrassing alhoewel ik inmiddels wel een foto haar heb doorgezonden van de naaister.
    Zij gaat begin volgende week op vakantie en hoopt de kimono mee te nemen voor kleine loopeindjes aldaar.
    Als ik haar vraag een bedrag van 35,-- euro te betalen op bankrekening nr
    NL92RABO0397370830 tnv Bondokids komt het dan op het juiste adres?
    Als dat niet goed is dan graag vermelding van juist bedrag èn bankrekening.
    Ik hoor graag verder en wens je alle goeds,
    lieve groet en succes met alles,
    Elly uit een zeer zonnig Den Haag.