Veranderingen in Nyabondo - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Veranderingen in Nyabondo - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Veranderingen in Nyabondo

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

26 Januari 2013 | Kenia, Kisumu

Gezien het vorige verhaal, zal het duidelijk zijn dat het hier heel anders is dan in beslotenheid van House of Hope in Ghana. Daar was ik hoofdzakelijk bezig mét en voor de dertig kinderen en een handjevol personeel.
Hier op het centrum en St. Martin zijn meer dan honderd kinderen. Dan nog eens veertig man personeel incl. de leraren van school. Aanzienlijk meer dus! Toch liggen mijn werkzaamheden op hetzelfde vlak. In House of Hope probeer ik de meisjes door de naailessen iets mee te geven voor later. Hier gebeurt eigenlijk hetzelfde dmv computerlessen en handwerklessen. Het is zo belangrijk hun interesse te wekken en te laten ontdekken wat ze wél kunnen!

Op een morgen ben ik al vroeg uit de veren. Drie kinderen verhuizen naar St. Martin, Judy, Brian en Jafeth. De vorige dag waren al vier grote jongens en een ander meisje Coretti verhuisd voor ik er erg in had. Maar Judy vertelt het in geuren en kleuren en ze wil graag dat ik ’s avonds nog een keer kom met de kinderbijbel. Ze vindt het prachtig om de andere meisjes voor te lezen. Verstandelijk is zij één van de besten hier. Als we uiteindelijk elkaar slllaaplllekkelll wensen, vraagt ze of ik haar de volgende morgen uit kom zwaaien. Och die lieverd, natuurlijk kom ik zwaaien. Zonder ontbijt ben ik er al vroeg, ‘k help met hun pap en even later sta ik het drietal, wat voorgoed vertrekt, uitbundig uit te zwaaien. Grote veranderingen hier, van het oude garde blijft maar weinig over. Binnenkort een invasie van nieuwe kinderen met een meervoudige handicap.

Het water uit het grote regenreservoir waar mijn kranen op aangesloten zijn is op. Bij de pomp sta ik nu mijn wasje te doen. “Goodmorning!” Naast mij staat Mozes. Wat een verrassing, Mozes was één van mijn eerste computerstudenten vier jaar geleden. Wat leuk om hem, uitgegroeid tot “man”, weer te zien. Hij ging in Mombassa naar het voortgezet onderwijs, maar de verre reis is een groot bezwaar. Samen met Emily en Jerian zal hij nu naar de nieuw opgerichte Hihgschool van St. Martin. Wie weet komen er nog meer oude bekenden van de eerste jaren! Dat zou wel heel erg leuk zijn!

“The tea is ready!” Edgar de nieuwe arts steekt zijn hoofd door mijn geopende deur. “Ik kom!” Druk als ik was met het merken van alle nieuwe inkopen van de vorige dag is de morgen om gevlogen. Het is alweer kwart voor elf en dan drinken we met het personeel zoete melkthee met twee bananen, twee sneetjes droog wittebrood of een handvol pinda’s! Altijd een gezellig gebeuren. Deze morgen loop ik met de zeventig jarige chauffeur James op. Vorig jaar viel de begrafenis van zijn tweede vrouw op mijn eerste dag hier. Een vreemd binnenkomen. Ik vraag naar zijn familie. “Sinds vijf maanden ben ik weer getrouwd.” verteld hij met een tevreden gezicht. “Mijn enige vrouw die van de drie nog in leven is doet niets voor me, dat was erg moeilijk. Met deze nieuwe vrouw (45 jaar) heb ik het goed.”
“Fijn James, het is je van harte gegund!”


  • 26 Januari 2013 - 21:29

    Christy:

    Ik ben zeer benieuwd naar de high school, leuk om Emily te zien en jerrian. Ik hoop dat je me nog een foto van Moses kan sturen, want hij word ook gesponsord.. Wat fijn dat hij ook naar St. Martin high school kan... Tjonge en wat een verandering voor Brian en japhet... En wat stoer voor ze! Nu horen ze echt bij de grotere... Leuk hoor...
    En wat een slanke dame die Pamela!

    Bedankt voor je mooie verhalen!

    Groeten van Mark en Christa

  • 27 Januari 2013 - 22:44

    Christiana:

    Hai Hennie,
    Heerlijk om je verhalen te lezen en wat geweldig dat de kinderen iets leren om mee aan het werk te komen.Wat zal hun eigenwaarde toenemen en wat zal jij daardoor weer extra genieten. Blijf ook lekker je wandelingen lopen hoor, heerlijk om te ontspannen en te denken.
    We komen net uit Vlissingen, bij mijn zus geweest en super genoten van een wilde zee en een wit besneeuwd strand. Je hebt het schaatsen hier wel gemist, maar schaatsen kun je later nog wel als je echt een oud vrouwtje wordt. Liefs Christiana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 313988

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: