De jongens en een tijdelijk afscheid - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De jongens en een tijdelijk afscheid - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De jongens en een tijdelijk afscheid

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

05 December 2013 | Ghana, Kledjo

Dankzij het nieuwe gebouw hebben de groten en de kleintjes hun eigen slaapzaal. Met name voor de kleine jongens is dit een verademing. Niet meer het gecommandeer van de groten met het bijbehorende geschreeuw en hun straffen. Nu ze hun eigen onderkomen hebben, zitten ze vaak gezellig bij elkaar of knutselen wat voor de allerkleinsten. Toen ik deze week een kijkje ging nemen lag Jonathan al te slapen. Hij heeft geen omslagdoek en toen ik opperde dat dat misschien een beetje koud zou zijn vannacht, bood Atsu aan om hem bij hem in bed te nemen. “Dat is warmer!” Een echte lieverd!
Voor mij een reden om eens na te gaan wie een omslagdoek nodig heeft.
Zijn tweeling broer Etse is nu de grootste van de zaal en heeft zo’n beetje de leiding. Een rol die hem prima past! Het gaat ook erg goed met hem.
Van David kan ik dat nog niet zeggen. Hij krijgt nog vaak een uitbrander al is dit nu minder dan in het verleden. Vaak loopt hij nog rond met een gezichtje van ‘wat kan mij het allemaal schelen, als ik toch niets goed doe’. Terwijl de meesten spontaan komen om een keer geknuffeld te worden, zoek ik hem juist expres op omdat ik weet dat hem dat goed doet. Zijn gezichtje licht dan even op hij komt dan ook even lekker tegen me aanstaan. Terwijl hij heel slim is op school, is hij niet zo slim als de anderen in het ontduiken en voorkomen van straffen. Hij ziet dat niet en voelt het ook niet aan, banjert overal doorheen, met alle gevolgen van dien.

Aanstaande zaterdag neem ik even een pauze en vertrek ik naar Accra om Rebecca (vriendin van mijn voormalige schoonzoon Henk V.) te bezoeken. Op maandag reis ik dan met mijn laptopje en E-reader verder naar het idyllische plekje Ada Foa voor een korte vakantie. Even op adem komen, want als ik terug kom hebben de kinderen kerstvakantie en dat worden nog intensieve laatste weken.

Gelukkig is, op het afwerken van sommige kimono’s na, het naaiwerk klaar. Sebastian, Jeff, Bless en Thomas kunnen met Kerst en Second day (de viering van nieuwjaarsdag op de 2de januari) schitteren in hun blitse pakken.
“Je wordt bewonderd met zo’n mooi pak aan!” verteld Sebastian terwijl de anderen er glunderend bij staan. “Door wie?” vraag ik “Door de meisjes?” Gillend van het lachen stuiven ze weg!

  • 05 December 2013 - 13:22

    Ineke Rop:

    Hoi Hennie,

    Vandaag is het Sinterklas. Voor jou wsl geen pakje in de schoorsteen. Of het moet al zijn al de lieve reacties die je daar krijgt. Hier gaat het stormen vanmiddag. Het hele land lijkt voorbereid. Ik blijf maar lekker thuis en zal het vanuit het raam maar bekijken. De Sint zal wel van het dak geblazen worden maar de cadeautjes regen zal er niet minder om zijn. gek hé.

    Heel veel plezier op 'vakantie' Geniet er maar lekker van.
    Liefs Ineke

  • 05 December 2013 - 13:28

    Marian:

    Wat heerlijk dat je ook ff tijd voor jezelf neemt Hennie. Goed van je! En nu al alle outfits voor de boys af zeg! Grandioos en wat zien ze er vet uit.

  • 05 December 2013 - 16:41

    Duurt En Mariet:

    Hé Hennie! Wat een leuke serie foto's met die trotse dragers van de nieuwe kleding, een feest om te zien. Verder wensen we je een fijne vakantie daar aan de kust. En nu wat rust in je kop hoor! Die heeft het behoorlijk voor z'n kiezen gehad dunkt me. . .
    From Heerde, with love.
    Mariet en Duurt.

  • 06 December 2013 - 01:24

    :

    Prachtige mannen!

    Geniet van de korte vakantie!

  • 06 December 2013 - 16:36

    Elly Aling:

    Ha Hennie,

    Fijne rustpauze en geniet volop.
    Goed hoor een korte pauze.
    R u s t . . .

    Als het je schikt Hennie wil je dan een foto zenden met het naaistertje die werkt aan de kimono voor Gerda? Kan ik het haar toezenden.

    Alle goeds toegewenst.

  • 07 December 2013 - 00:05

    Henny En Marjo:

    Een goede reis naar Ada Foa. Kom lekker tot rust en geniet ervan ! Liefs van ons.


  • 17 December 2013 - 10:28

    Jo Van Heerde:

    hallo Hennie zo even nog een berichtje uit ijsselmuiden het is vochtig vandaag .maar verder is het goed enalles rustig naast ons die buurvrouw heb je niets geen last van Ha ha .wij wensen jullie een gezegende kerst en een goed 2014 . tot horens .jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 312640

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: