Finished! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Finished! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Finished!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

22 December 2013 | Ghana, Kledjo

‘k Zit nog achter mijn bord met banku en pindasoep. Letterlijk en figuurlijk om je vingers bij af te likken. Toen er een keer weinig water voor handen was, heb ik het met een lepel gegeten, het was niet half zo lekker!
Banku slikker je het lekkerst op met je vingers, heerlijk!
Gifty komt binnen “Are you finished?” “Bijna”. Meestal krijg ik mijn portie niet op en dan eten één of meerdere kinderen de rest op al dan niet met graten en/of afgekloven botjes. Gifty heeft mazzel, op mijn bord staren een paar vissenogen mij aan. Een delicatesse voor de mensen hier, voor mij een gruwel! Ze eet het wijselijk op in mijn kamer, zou ze er mee naar buiten gaan dan betekent het dat ze het moet delen met anderen. Deze “heerlijke” vissenkoppen smult ze lekker zelf op en gelijk heeft ze!

Finished is ook eindelijk de watervoorziening. De afgelopen week is de Polytank geplaatst en wordt het water diep uit de grond opgepompt. Water genoeg nu om handen te wassen, te badderen, een wasje en het doorspoelen van de toiletten. Wat een luxe! (Dit kan helaas in Kenia niet omdat Nyabondo op een Tafelberg ligt!)

De nieuw meegebrachte dominosteentjes en strijkkralen die ik voor de vakantie had bewaard zijn een schot in de roos. Er wordt naar hartenlust mee gespeeld. Moe van al het spelen breng ik na de avondsluiting Francisca naar bed, ze laat zich lekker toestoppen. Buiten brult Jonathan alles aan elkaar. Hij staat in z’n blote bassie in het donker, niemand die zich om hem bekommert en dan ben 4 jaar! De groten zitten allemaal bij de tv. ‘k Pak hem op en nog voor ik hem in bed leg, slaapt hij als een roos op mijn arm!

Afgelopen week was het iedere dag iets plannen.
Twee keer naar de markt om vuurwerk te halen voor Kerstavond.
Een dag op de knieën om sieraden te maken met de meisjes.
De dag erna een herhaling maar dan met de jongens.
De voorraad stickers moest geknipt en verdeeld, de hulp van een stel meisjes was erg welkom, opnieuw een dag op de knieën.
Dan nog ijsjes maken voor zondag en 1e Kerstdag.
Tussen de bedrijven door verstelwerkjes, ritsen, knopen, elastiek, naadjes stikken, broeken of rokjes korter maken of nauwer, er valt altijd wel iets te repareren. Eenmaal finished krijg ik als dank een blij gezicht en een dikke knuffel!
House of Hope heeft kerstkoorts, kerstliedjes galmen over de compound, kerstslingers hangen, ballonnen opgeblazen en gistermorgen hebben een aantal jongens mijn kamer in kerstsfeer gebracht. Druk maar o zo gezellig!
Nu moeten alleen nog alle nieuwe kleren gestreken en dan zijn we echt finished voor de Kerst!
Samen met de kinderen en de mensen hier wens ik iedereen gezellige en gezegende dagen toe!


  • 22 December 2013 - 11:07

    Gaatske:

    Lieve Hennie,

    Wij wensen jou en de hele groep een prachtig kerstfeest, maar vooral een goed en hopelijk gezond 2014 toe.
    Had de kleine Jonathan straf, dat hij buiten moest staan? Heftig en dan wil je wat doen tegen die middeleeuwse methodes, maar dat zal af en toe best moeilijk voor je zijn. Je bent in ons hart!!!

    Liefs en tot de volgende keer,
    Gaatske

  • 22 December 2013 - 12:25

    :

    Bedankt voor het mooie verslag en foto's!
    Hele fijne kerstdagen voor jullie allemaal!

    Groetjes, Marleen

  • 22 December 2013 - 14:12

    Henny En Marjo:

    Geweldig Hennie, wat je allemaal doet en waar jullie samen van genieten. Ik zou graag even bij je om het hoekje willen kijken.
    We wensen jou ook fijne feestdagen en een warm en vreugdevol 2014. Lieve groetjes van ons.

  • 22 December 2013 - 19:10

    Marian:

    Weer genoten van je verhaal. Het is net of ik er een beetje bij ben ..... heerlijk. Wat een mooie kids, meiden en jongens. Wat ben ik blij dat jij je warmte zo goed aan hen kunt geven en er zelf rijker van wordt. Ga lekker zo verder Hennie!

  • 22 December 2013 - 21:53

    Menno:

    Je wordt al lekker Afrikaans door je eten met je vingers op te peuzelen.
    Bovendien merk ik uit je verhalen dat je een warme moeder kloek voor de kinders bent geworden.
    Ik hoop dat je daar een goede Kerst tegemoet gaat en een knallend uiteinde.
    Zo gauw je weer thuis bent in januari krijg je een telefoontje en delen we elkaars verhalen.
    Warme kerstknuffel,
    Menno

  • 22 December 2013 - 22:30

    Christiana:

    Jou en alle kinderen en leiding wensen wij een heerlijke Kerst toe met lekkere ijsjes, water in overvloed en de zekerheid dat de Heer is gekomen en nooit meer vertrekt.Geniet nog even, niet voor te stellen dat je daar weer weggaat, je hoort er gewoon, maar eigenlijk hier ook. Liefs


  • 23 December 2013 - 13:06

    Duurt:

    Tjonge, wat een mooi verslag van je wederwaardigheden, je hebt het er maar druk mee meid! En wat weer een mooie serie foto's, niet te kort, onwijs goed, apegaaf enz enz. We hopen dat je genoeg rust pakt voor jezelf, okay? Nou, gezellige feestdagen, veel plezier en een feestelijk en rustige(!) jaarwisseling. Tot horens en ziens.
    Duurt

  • 23 December 2013 - 15:38

    Hilde Wubs:

    Lieve Hennie.
    Ook bij jou is het kerst, en dank zij jou volgens mij nog veel meer dan dat. Ik wens je nog hele fijne dagen in Ghana en dan tot ziens,
    Groet, Hilde

  • 24 December 2013 - 11:32

    Elly Aling:

    Lieve Hennie,

    Goede kerstdagen en een goed nieuw (levens) jaar toegez=wenst.
    Fijn het opgewekte verslag te mogen lezen.
    Alle goeds toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 312934

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: