Vele handen… - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Vele handen… - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Vele handen…

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 November 2014 | Ghana, Kledjo

Daar zit je dan, twee handnaaimachines plus een elektrische (die ik nu tot mijn beschikking heb omdat moeder Vivian en Lucie weg zijn) en… geen van drieën doet het. Eentje was al stuk toen we arriveerden, de tweede begaf het vanmorgen vroeg en als er geen elektra is dan heb je dus niks. Veel werk ligt te wachten en ik beperk me noodgedwongen tot het knippen van patronen en het spelden.
Beth de Amerikaanse oprichtster die een paar dagen na ons arriveerde informeert bij onze nieuwe buurtjes of zij iemand weten voor de reparatie van de machines . Het is een jong gezinnetje wat afgelopen jaar een huisje heeft gebouwd net achter de muur van House of Hope. Een stel met gouden handen, zij is naaister en haar man Kenti-wever. “ O… we komen wel even “ is hun antwoord. En ja hoor, tegen zessen zijn ze er, met nog een vriend. Als na een minuut of tien het licht aanspringt gaat er over de hele compound een luid gejuich op. De beide mannen buigen zich met vaardige handen over de machines terwijl de jonge vrouw met een baby op de rug toekijkt. Een half uurtje later werkt alles weer. Van een beloning willen ze niets weten, jij helpt hier en dat is prachtig, dit is onze bijdrage. Met de belofte dat ik een keer naar hun werk kom kijken nemen we hartelijk afscheid.
Veel is er gedaan de afgelopen twee weken. Heerlijk dat Corrie ook een handje kan helpen met het repareren van de schooluniformen en kleding. Hierdoor kan ik mij bezig houden met de begeleiding van de kinderen als ze aan het naaien zijn en het maken van de “African dresses” voor de grote jongens. Het resultaat is geweldig! Hoe blij ze ermee zijn is bijna niet te beschrijven. Volgens mij zien ze zichzelf al flaneren met Kerst en op Second Day ( 2 januari) dan wordt het Nieuwe Jaar hier in Kledjo gevierd met een festival.
Vincent, Etse en Grace hebben geholpen met de eerste kimono’s. Ze glunderen want het is goed voor een kleine 300 cedi’s, bestemd voor nieuwe kleding volgend jaar. Een aantal kimono’s ligt al geknipt te wachten op bereidwillige handen en die zijn er genoeg! Maar eerst gaan Corrie en ik maandag een paar dagen heerlijk op stap om iets meer van Ghana te ontdekken.

  • 07 November 2014 - 21:08

    Gerrit:

    Een mooie verzameling foto's, leuke en blije gezichten.
    En zo zie je maar weer, een goede buur is soms beter dan een verre vriend.

  • 08 November 2014 - 15:17

    Duurt:

    Veel plezier op jullie reisje door Ghana, geniet ervan. En wat mooi dat die kerel de boel repareerde en het allemaal weer van stroom voorzag, gouwe handjes hoor! Groeten aan the two of you.

  • 09 November 2014 - 16:04

    Menno:

    Hoi Hennie,

    Fijn dat je verder kunt nu de naaimachines weer in orde zijn. Toch wel makkelijk dat je zo handig met die dingen om kunt gaan. Ik zou eigenlijk ook bij je in de leer moeten om m'n kapotte kleding zelf te kunnen repareren. Ik besteed het nu uit aan een Iraniër die er ook wat van kan.
    Leuk om met Corrie Ghana te verkennen. Geniet er van en doe haar alsjeblieft de groeten.
    Zelf ben ik in Oostenrijk in de sneeuw een paar dagen vast te komen zitten terwijl jij daar waarschijnlijk met zomertemperaturen te maken hebt.
    Zorg goed voor jezelf!!!!

    Liefs
    Menno

  • 09 November 2014 - 19:14

    Christiana:

    Van harte super fijne dagen toegewenst, daarna heb je weer extra plezier in de naaimachines, ik blijf het bewonderen, de draad in de naald doen vond ik al een opgave. Maar de resultaten zijn geweldig, we hebben hier nog steeds heerlijke zonneschijn. Liefs

  • 09 November 2014 - 19:22

    Hannie S.:

    Hallo Corrie en Hennie,wat zijn de jongens volwassen geworden zeg . Prachtige stofjes en kleding waar je mee voor de dag kan komen. Wat zullen ze er blij mee zijn! Een geruststelling dat onze Heer met en bij jullie is en hier bij ons ook. vriendelijke groeten van ons.

  • 09 November 2014 - 20:57

    Jo Van Heerde:

    Hallo hennie ik lees dat je begint met vallenen opstaan ,maar jou kennende niet voor een gatgevangen .hier gaat het goed defisio slaat goed aan alleen moet ik geduld hebben .en moet er voor naarDeventer..ik hou je nu bij en lllees je verslagen .groetjes van ons .

  • 10 November 2014 - 11:36

    Hilde Wubs:

    Hallo Hennie.
    Wat is de kimono prachtig geworden. Echt leuk om dat zo op een foto te zien. Gelukkig doen de naaimachines het weer. Succes met alles en fijne vakantiedagen samen met corrie.
    Groet, Hilde

  • 13 November 2014 - 12:43

    Brunhild:

    Hallo Hennie en Corrie,

    Wat goed om even wat te lezen en jullie op de foto te zien. En 'mijn' kimono ziet er goed uit!! Erg leuk dat ik zo mijn steentje bij kan dragen. Fijn dat jullie het goed hebben en dat de kinderen genieten van jullie gezelschap. Nog fijne dagen daar samen!!

    Groeten Brunhild

  • 15 November 2014 - 16:48

    Marry:

    Lieve dames,

    Even een berichtje uit de Trekschuit.
    Hoe is het bij jullie? Ik ben inmiddels aardig gewend. Hoop dat het bij jullie ook zo is.
    Gods zegen op het werk in Ghana.
    bye,bye,
    jullie Marry

  • 16 November 2014 - 23:48

    Loes:

    Hallo Hennie. Wat een mooie kleuren heeft "mijn kimono" super dat ik straks een hand made kimono uit Ghana heb,het is ook fijn om die blijde gezichten te zien.
    Groeten van Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 313274

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: