Zondag…feestdag - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Zondag…feestdag - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Zondag…feestdag

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 November 2014 | Ghana, Kledjo

De compound gonst van opgewonden geluiden. Iedereen is druk bezig om hun werk af te krijgen voor we naar de kerk gaan. Daarna omkleden. want … op de mooiste dag van de week doe je je allermooiste kleren aan. Wanneer Corrie en ik met een paar kleintjes bij de kerk aankomen is de dienst al begonnen. De Heer wordt geprezen met zang en dans, even lijken alle zorgen vergeten. Hier wordt een feestje gevierd en waarom ook niet. We feesten van harte mee! De jeugd en dat zijn er nogal wat, verdwijnt naar hun eigen samenkomst. We hebben mazzel, er is iemand die de preek vertaald van het Ewe naar het Engels. De kern is; Zet een stap in geloof, net als Abraham en je zult gezegend zijn, ook bij de volgende stappen die je zet. Als de dienst is afgelopen gaat het feest nog even door. Iemand zet een dicht geknoopt laken op de grond met daarin allerlei tweedehands petten, mutsen en hoedjes. Met veel plezier eigent iedereen zich iets toe en keert al dan niet met een warme muts op huiswaarts.
Ook in House of Hoop gaat het feest nog even verder. Na de lunch kunnen ze bijna niet wachten tot de waterijsjes worden uitgedeeld. Ondanks dat de stroom vannacht uitviel zijn de meeste ijsjes gelukkig nog bevroren. De rest van de middag is het erg gezellig, er is tijd voor een spelletje, een kleurplaat en wat meisjes zijn druk met een haakwerkje. Zo af en toe komt er iemand aanzetten met een kapot schooluniform of ik die voor morgen nog maken kan. En die rugzak ook? En… heb je ook lijm want de zool van mijn schoen zit los. Het lukt allemaal en met een “Thank you Hennie” en een brede smile verdwijnen ze weer.
Francisca kookt haar eigen ‘fried rice’ van bloemetjes en steengruis, terwijl een stel jongens een feestje maakt van het verplichte hout hakken. Na de avondmaaltijd kijken we op mijn laptopje naar foto’s van vorig jaar. Ze genieten. Tot slot zingen we voor de telefoon “Happy birthsday “ voor papa Wim, de man van Corrie. Zijn verjaardag wordt hier ook een beetje gevierd! Een feestelijke afsluiting van een feestelijke dag!

• 09 November 2014 - 17:30

Elly Aling:

Ha Hennie,
    wat een aktiviteiten allemaal weer met enthousiasme. Veel vrolijke gezichten en veel mensen hebben dubbele pret met dit alles.
    Hier staat je zonnige narcis nog te stralen (we zijn weer in Den Haag).
    Veel succes met alles wat je handen beginnen........ het zal allemaal weer uitstekend voor elkaar komen.