Aanstekelijk enthousiasme (2) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Aanstekelijk enthousiasme (2) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Aanstekelijk enthousiasme (2)

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

27 Februari 2015 | Kenia, Kisumu

De opleiding ‘ dressmaking’ heeft tot nu toe 6 leerlingen. Christine doet het voor het tweede jaar, bij haar gaat het erg langzaam. Met de handwerkles maakt ze leuke vorderingen en ze glimt als ik haar een pluimpje geef. Rosemary komt iedere dag, zij woont in de buurt en Judy is klaar met de breiopleiding en mag nu het naaien proberen. Dan zijn er nog drie jongens Justin, een handige knul , Peter komt van buiten en Brian. Hij komt van St. Martin, kon niet goed meekomen daar en gaat nu dit proberen. Een gezellig groepje leerlingen voor Betty.

Als ik op een morgen daar kom om mijn kleren te strijken, zitten ze allemaal rond de tafel met de hand miniatuur jurkjes te maken. In het verleden deden ze dat met krantenpapier. Nu gebruiken ze gewassen cementzakken. Dit materiaal is sterker dan papier en werkt prettiger. Al met al erg primitief maar de leerlingen zijn enthousiast bezig.

Van mijn idee om tasjes te maken is nog niets gekomen. Met het echte naaiwerk is nog geen start gemaakt. Misschien lukt het in de laatste weken nog en anders volgend jaar maar. Vorig jaar waren er gevorderde leerlingen en met hen heb ik diverse leuke dingen genaaid voor de verkoop. Helaas is dat groepje vertrokken. Wel ben ik met een paar meisjes begonnen om kaarten te maken. In een uurtje hebben ze al een aardig resultaat en dat maakt dat ze met veel plezier bezig zijn.

Met veel enthousiasme is deze week een begin gemaakt met het maken van mandjes en placemats (nieuw idee). Op de foto’s kun je de kleuren en patroontjes zien. Mijn ervaring is dat in Nederland de meeste mensen iets effens willen of tweekleurig. Ze zijn op maat en in kleur te bestellen evenals de placemats. Heb je interesse, mail dan de kleur(en) en de ongeveer gewenste maat even door.

Placemats per stuk 1,95 euro / 4 st. voor 7,50 euro
Mandjes 4 maten vanaf 4,95 tot 7,95
Opbergmandjes voor ondergoed, speelgoed of frutseltjes vanaf 2,95 tot 4,95

De meisjes maken ze graag voor je en voor hen is het een prima oefening en…jij hebt een origineel cadeautje. Van de opbrengst kunnen we volgend jaar weer nieuwe materialen kopen.

Dinsdag vroeg Betty mij of ik op vrijdagmorgen ook wil komen, de weken vliegen en de tijd dringt. Ook uitbreiding van de handwerkles dus. Het gaan nog een aantal drukke weken worden zo, maar ‘k heb het reuze naar mijn zin hier, hun enthousiasme geeft mij energie en tussen de bedrijvigheden door pak ik mijn rustmomentjes.

“ Dank je wel voor je prediking, it was nice!” Zr. Ludovena staat naast me in de kring bij de begroeting. Wekelijks wordt ik nu gevraagd om ’s morgens in de medical een stukje lezen, korte meditatie en gebed. Op een kalender staat het Bijbelgedeelte van die dag. Gelukkig tref ik het met de stukjes, daar valt wel wat over te zeggen en… ? Een ander geluid doet luisteren, dat geldt voor hen maar… zeker ook voor mij!

  • 27 Februari 2015 - 17:34

    Bea:

    die zwarte met rode biesjes mag je wel voor mij doen die afmeting is ook wel goed

  • 27 Februari 2015 - 20:44

    Hannie Schippers:

    Dat ziet er vrolijk uit Hennie. Neem voor mij ook een mandje mee , maakt niet uit wat voor kleur. Nog een paar weken dan kan je weer een bruine boterham met kaas eten, dat verveelt nooit. Zorg goed voor jezelf en heb het goed met de kinders daar. Hartelijke groeten van Hannie S.

  • 27 Februari 2015 - 21:27

    Christiana:

    Leuk Hennie,
    Heb je ook een soort beige kleur en dan aan een kant een bruine rand? Dan wil ik daar graag 8 placemats van. Je weet hier in huize van de Velde gaat altijd alles in het groot.
    Heerlijk dat je daar ook gedachtes door kan geven. Het is weer eten en gegeten worden.
    Geniet ze

  • 28 Februari 2015 - 19:41

    Jo Van Heerde :

    Halo Hennie wat een creatieve mensen zeg petje af wat jullie doen ik graag twee mandjes die mint klleur graag .de tijd gaat snel he .de narcissen bloeien nog niet hoor groetjes jo


  • 02 Maart 2015 - 18:28

    Jop Vanheerde:

    Hiio Hennie ik bedoelde opbergmandjes,doe er maar 4 stuks kleur maakt niet uit .groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 313292

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: