Het leven in House of Hope - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Het leven in House of Hope - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Het leven in House of Hope

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

07 Oktober 2015 | Ghana, Hohoe


Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle blijk van meeleven via deze site ,de mail of andere wijze. Het is altijd heel fijn en bemoedigend iets van het thuisfront te horen. Thanks a lot!

‘k Zit in duisternis mijn verhaal te schrijven, op de grond liggen Gifty en Victoria te kletsen. Ze zoeken graag mijn gezelschap ook al zeg ik geen woord. ‘k Was net in de douche vanavond en … oeps het licht ging weer eens uit. Op de tast verder, ach en dat lukt ook! Het is net luxe kamperen hier. Koude douches, de was met de hand, geen koffie of thee ‘k drink alleen water (gezond he?), geen tv, regelmatig geen stroom, maar… ook geen ramen te zemen, geen afwas en huishouden, wel mijn eten op een presenteerblaadje. Een luxe die me wel bevalt. Wel heel veel naaiwerk op de naaitafel maar dat is geen moeite.

Vanmorgen half vijf ging de bel, teken voor de kinderen om op te staan, ik draai me nog lekker even om. Half zeven is vroeg genoeg. De kinderen hebben dan hun taken al gedaan. Helpen in de keuken, het doen de afwas van de vorige avond, de compound vegen en slaapzalen netjes maken.
Moeder Fayxstine heeft de wind eronder en mijn eerste indruk is dat ze het goed doet. Geen geschreeuw en gemopper, ze loopt de hele dag te zingen. Voor zover ik kan zien hebben de kinderen haar nu ook geaccepteerd. July de kookster en Bless haar hulp zijn minder tevreden “ Fayxstine not good!” zeggen ze. Wat niet goed is daar kom ik niet achter want beiden spreken geen Engels.
Vier van de oudste kinderen Bless, Etornam, Jeff en Sebastiaan zijn nu weg. Zij gaan naar een internaat voor de Secondaryschool en moeten nu in de vakanties naar hun familie. Dit kunnen een oom, tante of oma zijn. Een hele omschakeling voor ze. Pearl heeft Jeff regelmatig aan de telefoon met de klacht dat zijn oom hem aan zijn lot overlaat. Het is bij de Ghanese wet verboden de kinderen nog langer te houden, iets wat Beth de oprichtster voor ogen had. Hen hier houden tot ze voor zichzelf kunnen zorgen. Jammer dat dat nu niet blijkt te kunnen. Wel mogen ze, wanneer de familie er mee akkoord gaat en de kinderen het willen, doorleren en zal hun studie betaald worden door de sponsors uit Amerika.
Ondertussen hebben de vier hier een lege plek achtergelaten. Zij waren de oudsten en namen vaak de leiding. Bless was de oudste (14 jr) toen Corrie en ik hier acht jaar geleden kwamen, de anderen twaalf jaar. Van puber hebben we hen zien opgroeien tot volwassen mensen, heel bijzonder en mooi. Je hoopt en bidt dat ze hun draai kunnen vinden bij hun families. Hopelijk komen ze de komende jaren in de kerstvakanties nog eens aanwaaien zodat ik ze nog wat kan volgen.

Zo nu en dan vraag ik aan een van de kinderen die de komende jaren House of Hope moeten verlaten hoe zij dat vinden. Ze trekken allemaal een naar gezicht en dat kan ik me goed voorstellen. Ze zitten hier ongeveer 8 jaar of langer en hebben het goed wat eten, drinken, kleding en behuizing betreft. De “luxe” van hier zullen de meesten bij hun families ongetwijfeld missen.

  • 08 Oktober 2015 - 20:47

    Hannie Schippers:

    Hennie ,het ziet er gezellig en tevreden uit! Groetjes Hannie s.

  • 09 Oktober 2015 - 14:19

    Christiana:

    Ik vrees dat ik me drie maanden niet zou douchen als ik het moet redden met een koude douche, maar het houdt je wel gezond hoor Hennie. Trouwens de hele omgeving daar is vitamines voor je hart. Veel liefde en veel werk. Ik wens het je toe tot je 100 bent en dan zien we wel weer. Liefs Christiana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 313960

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: