Het mooie werk - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Het mooie werk - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Het mooie werk

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 Oktober 2015 | Ghana, Hohoe


Ieder jaar krijgen de meisjes een jurk of een rok en topje. Het ene jaar een tweedehandsje uit Nederland het andere jaar maak ik hier iets voor ze .Twee van hen Ivy en Esenam komen op een dag bij me. “Bij school is een nieuwe stoffenkraam en we hebben mooie stof gezien en die kost 8 cedi per yard!” vertellen ze enthousiast. ‘k Stel voor om hen uit school te halen en samen eens te gaan kijken.
De dames weten exact wat ze willen en we zijn in een mum van tijd klaar. Voldaan komen we in House of Hope waar de stofjes natuurlijk weer geshowd moeten worden. Eens in de twee jaar zelf een stofje mogen kiezen en dan ook nog zelf bepalen wat je er van gemaakt wil hebben, daar dromen ze volgens mij het hele jaar over.

Ook de drie grote meisjes Esther, Juliana en Akpene willen daar de volgende dag weleens kijken. Esther en Juliana maken ook snel een keus. Akpene weet het nog niet. Haar neem ik wel een keer mee naar de markt in Hohoe.
Esther stelt voor om haar nieuwe jurk niet door Etornam de naaister te laten maken, maar om het samen te proberen “ Een goed idee Esther, gaan we doen!” Wat een geweldige uitdaging voor haar enne… voor mij en dat niet alleen voor het naaien!

Vorig jaar liet het naaiwerk van Etornam te wensen over. Omdat de kleding voor volwassenen op een speciale manier wordt gevoerd en ik het druk genoeg had, nam zij de groten voor haar rekening. Nu ‘k wel een beetje weet hoe het in zijn werk gaat, gaan we het gewoon proberen. Het resultaat laten we jullie tzt zien maar eerst de kleintjes.

Het hele spul zit na schooltijd weer eens bij mij binnen. Het lijkt ook hier wel herfst. Alleen de temperatuur blijft lekker. Iedere dag vallen er buien en dat kunnen behoorlijke stortregens zijn, zoals nu, gepaard met onweer. Valt zo’n stortregen op een blikken dak dan versta je elkaar echt niet meer, zo’n herrie. Dan maar zingen jongens. Alsof ze boven het lawaai uit willen komen. Prachtig! ‘k Zit met een brok in m’n keel en een opwellende traan in mijn ogen.

  • 13 Oktober 2015 - 11:52

    Hannie Schippers:

    Wat zullen de meiden blij zijn met hun nieuwe jurk! Zelf maakte ik m'n eerste overgooier toen ik 9 jaar was, ik weet dat nog goed! Wie weet, kan dat een mooi beroep worden. Groeten van Hannie S.

  • 13 Oktober 2015 - 16:06

    Bernedine:

    Hoi Hennie,
    Wat een leuke kleurrijke stofjes allemaal. Ik was vanmiddag ook in een stoffenwinkel om een zwarte lap voor Sjoerd te kopen. Hij wil graag een instopstrook aan zijn zwarte dekbedhoes, want hij is snachts steeds zijn deken kwijt. De eerste nachtvorst is hier weer geweest. Dus vanavond even een stukje naaien met de naaimachine, zodat ie vannacht niet wakker wordt. Ben benieuwd of Joep het lekker warm heeft in zijn Russische bedje. Hij appte dat het overdag best koud is in Sint Petersburg.
    Groetjes van Bernedine, Coen, Sjoerd en Anne.

  • 14 Oktober 2015 - 10:03

    Christiana:

    Met grote bewondering blijf ik tegen al jullie naaitalenten aankijken.
    Met veel moeite heb ik ooit een kussensloop genaaid, en toen was mijn naailust helemaal over, voor mijn hele leven. Maar ik geniet van jullie "scheppingen". En wat heerlijk om dan zo'n geweldig contact te hebben.
    Liefs

  • 14 Oktober 2015 - 11:29

    Bea:

    Hennie daar werd mij gevraagd als ze ook zuivere zijde kimono maken
    gr Bea.

  • 14 Oktober 2015 - 21:24

    Annelied :

    Ik ben verbaasd over de korte tijd tussen een lap stof halen en de jurk die trots wordt gedragen. Succes met Esther, ook als het haar niet lukt om te doen wat ze belooft.
    (Nu het bij jou droog is, hebben wij de regen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 313947

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: