De naaiklas van de Vocational Traning , - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De naaiklas van de Vocational Traning , - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De naaiklas van de Vocational Traning ,

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

04 Februari 2016 | Ghana, Hohoe

”Joyce”, “Precent”. “Fidel”, “Present”. Zo gaat het nog even door, tot Perez alle 39 namen heeft opgenoemd. Zo’n 10 leerlingen zijn extern, de rest verblijft op het centrum.

Het is dinsdagmorgen acht uur bij de Vocational Training. De opleiding hier voor zwakbegaafde en/of lichamelijk gehandicapte kinderen. Iedere morgen hetzelfde ritueel, zang, het lezen van een Bijbelgedeelte, de presentielijst en tot slot de leraren die een woordje doen, Madam Betty lerares ‘Dress Making’, Madam Rose de lerares van de ‘Hairdressing’ en Perez en Salome beiden van de ‘Knittingklas’, of zoals vanmorgen Zuster Ludovena: “Doe je best vandaag, het is belangrijk om te leren en… zijn jullie blij dat Hennie er is?” vraagt ze, 39 gezichten draaien zich glunderend naar mij om “YES! YES! YES!” Om verlegen van te worden…

De Vocational heeft vier afdelingen; naaien, kappersopleiding, breien(met machine), en voor wat jongens het schoenmakersvak. Vandaag de naaiklas.
Deze heeft op dit moment acht leerlingen waarvan vier 1de jaars. De eerste beginselen van het patroon tekenen en het in elkaar zetten van een jurkje hebben ze net gehad en trots laten ze zien wat ze in elkaar hebben geflanst van cementzakken want… van stof is een te kostbare zaak.
Judy is een van de 2de jaars en draait al jaren mee. Ook haar ken ik vanaf het eerste begin. Alleen zij is niet gegroeid. Met haar misvormde lijfje kan ze wel alles en het is een pientere tante. ‘k Heb altijd heimelijk plezier als ik haar bezig zie. Ze heeft de leiding over alle interne meisjes en gezag… dat heeft ze! Judy’s wil is wet!
Ook bij de ochtendwijding heeft zij de touwtjes in handen. Leest het Bijbelgedeelte en met haar kromme handen slaat ze volleerd de tamboerijn. ’n Minderwaardigheidsgevoel? Dat woord kent ze niet eens! Haar moeder is naar Kericho verdwenen met wat oudere zussen om op de theeplantages te werken. Judy bleef achter bij haar vader waar ze volgens haar eigen zeggen “suffering” is tijdens de vakanties.

De dinsdag is voor de handwerkles. Een groepje is bezig met deurmatten op het stramien wat ik vorig jaar meebracht. Een nieuwe voorraad inclusief smyrnawol, komt prima van pas. Judy heeft zich enthousiast op het smyrnawerk gestort. Sommige meisjes hebben een borduurwerkje en ik krijg drie leerlingen toegewezen die moeten leren haken. De poncho die ik in het verzorgingshuis van mijn moeder had gekocht dient als voorbeeld. Na drie dinsdagen zweten, hebben twee het nu onder de knie. Bertilar heeft er de grootste moeite mee. Zolang je ernaast blijft zitten gaat het goed, bemoei ik me even met iemand anders dan gaat het mis. Maar de aanhouder wint en als het lukt is het een applausje waard. De gekregen bollen wol komen prima van pas.

Of alle ideetjes die ik in mijn ‘vrije tijd’ uitwerk, aanbod zullen komen is nog de vraag. Pannenlappen, onderzetters, tasjes voor mobieltjes, geld, een tablet of laptopje het is allemaal niet zo moeilijk en we hebben nog een mooi aantal weken te gaan. De poncho’s vallen in ieder geval in de smaak en deze week heeft Rose Marie 2de jaars een start gemaakt met het haken van een tas van plasticzakken die in reepjes worden geknipt. Ook zijn er twee babydekentjes in de maak, doorgestikt met borduursteekjes wat een leuk effect geeft. Evenals de doorgestikte kussenovertrekjes met fiber fill. Eind maart laten we zien wat er alzo tot stand is gebracht.

In Kisumu wordt nu berekent hoeveel goten met bijbehorende materialen er nodig zijn. Zodra de berekening klaar is kunnen we verder. ‘k Hoop dat we er eerdaags mee aan de slag kunnen, dan weet ik of er wat overblijft voor andere dingen. Zo kwam Pamela van de administratie gisteren bij mij “ Hennie wat doe je dit jaar met je budget?” “Eh… watervoorziening op St. Martin, hoezo?” vraag ik. “Nou ja, de kinderen hier hebben eigenlijk nieuwe weekeindkleding nodig.” Ja en zo blijf je hier aan de gang. Eerst de watervoorziening! Blijft er wat over dan kijken we verder. Voor de Vocational Training zijn vorige week al wel wat materialen plus een nieuw strijkijzer aangeschaft en ook voor de hairsalon is een klein bedrag gereserveerd. De rest moet echt nog maar even wachten!

• 04 Februari 2016 - 11:45

Henk:

Lieve Hennie,

Ik lees je verhalen weer met heel veel plezier. Ik wens je een hele fijne tijd daar in Kenia.

Liefs, Henk.

• 04 Februari 2016 - 13:02

Mooie werkjes hoor en leuk om weer mee te lezen! Groetjes, Marleen