'n Vrolijk Pasen en 'n vrolijk slot! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu 'n Vrolijk Pasen en 'n vrolijk slot! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

'n Vrolijk Pasen en 'n vrolijk slot!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

04 April 2018 | Kenia, Kisumu


Sister Ludovena komt net uit de vroege mis en we maken een praatje “Happy Easter! The 'father' invited us for lunch,you can go with us, I'll get you at one!” Een uurtje later vertrek ik eerst met de jongelui naar de kerk. 'n Vrolijke dienst met zang en dans. Om één uur “Hennie we go!” Een twintigtal broeders, zusters en schoolleiders zijn uitgenodigd. Het gaat er vrolijk aan toe! Na de lunch een bespreking; o.a. de microfoons werken niet altijd goed, voor rolstoelers is de shrine niet toegankelijk, het dak lekt en het pad naar de kerk zou eigenlijk betegeld moeten worden, enz enz. Leuk om dit zo eens mee te maken.

Wie ongetwijfeld ook een 'Happy Easter' heeft gehad is Quinter, een oud leerling van de breiklas. Zaterdag zocht ik haar op in Kendu Bay. Haar ouders overleden jong aan aids en als jongste werd ze opgevangen door een kinderloze tante. Een pientere meid maar wel met twee heel 'slechte' benen. Een breimachine is er nooit gekomen, te duur! Hier op het centrum leerde ze oa ook mandjes vlechten en nu probeert ze daar iets mee te verdienen tenminste... als er geld is voor een rol. Ze zit me stralend op te wachten en na een soda samen op de piki piki naar haar huis, een afgelegen plek. De lunch heeft ze 's morgens al gemaakt en staat klaar. Thuis kruipt ze rond op haar knieën, dat gaat gemakkelijker. Tante is naar een dienst van de Zevende Dags Adventisten. “ 'k Vind het zo moeilijk om iedere keer te vragen als ik iets nodig ben! 'k Zou een business willen starten maar hier komen geen klanten. De huur van een huisje in Kendu waar ik zou kunnen werken is niet haalbaar.” vertelt ze. Ter plekke besluit ik haar te helpen met het kopen van een aantal rollen, dan maar een kastje voor de ziekenzaal minder. Kendu Bay is een gat in de markt. Ze kan dan thuis aan de slag en eens per week met de mandjes naar de markt. Als ik haar dit plannetje vertel zit ze bijna te huilen! Vanmorgen wachtte ik haar op in Sondu, het materiaal is niet te koop in Kendu, dus maakt ze de hele reis hier heen. Met de zware vracht van acht rollen maakt ze blij en dankbaar de terugreis. Tante bedankt mij voor de telefoon en Quinter vertelt nog eens hoe blij ze is en dat ze hard zal werken!

Paasmaandag moet ik echt gaan schoonmaken en pakken, dinsdag nog met Edwin naar Kisumu. We hebben wat zaken te bespreken. Dankzij het geweldige meeleven met Judy kan ik voor de komende vier chemo behandelingen, waarvan er twee betaald moeten worden, genoeg achterlaten. Ook voor benzinekosten, medicijnen, yoghurt, fruit, opnieuw een jaar ziekenkostenverzekering en de extra scan na de chemo is genoeg. Wat overblijft staat op mijn Keniaanse bankrekening. Edwin krijgt het pasje en kan zo nodig geld pinnen als er onvoorziene uitgaven zijn. Lieve mensen 'k kan niet in woorden uitdrukken hoe blij ik ben. En Judy….? Ze voelt zich als een prinsesje in de watten gelegd, dankt God en iedereen die haar helpt! Haar eerste poncho is klaar en ze fantaseert bij voorbaat al hoeveel ze er op de markt voor kan vragen.

Voor de bui losbarst kijk ik nog even bij St Martin. Het pad is mooi geworden en ze zijn het nog aan het afwerken. De nieuwe tank staat nog niet op z'n plek en de aansluitingen van de tanks hier op het centrum is ook nog niet klaar. Het is niet anders. Alles zal voor het weekeind wel klaarkomen. De keus van de kastjes voor de ziekenzaal is gemaakt 5 blauwe en 1 witte.

We hebben met al het personeel een late theepauze met mandazies en de nodige speeches en... er wordt heerlijk gelachen, als ik bij mijn speech wat gebeurtenissen opsom van de afgelopen maanden liggen ze helemaal in een deuk. Met een mooie lap stof als dank van de school besluiten we de morgen. 's Middags nog een verlate vrouwendag viering met een warme maaltijd en mijn traditionele cadeautjes uit Nederland. Dit jaar trommeltjes ed. die geweldig in de smaak vallen. Nu kreeg ik als blijk van dank een mooie Afrikaanse omslagdoek.Een leuke blijk van waardering!

Mijn vijf maanden Afrika zitten er weer op. 'k Kijk met een goed gevoel terug op de tijd in Ghana en de heftige en toch ook wel heel bijzondere periode hier. Voor Judy zou ik willen blijven tot de laatste chemo. Ze is stilletjes en heeft moeite met mijn vertrek. Dicht tegen elkaar haar zitten we een poosjes onze tranen te beheersen. Bij Edwin laat ik geld achter voor haar mobieltje zodat ze ééns in de drie á vier weken een keertje kan bellen. Dat troost haar een beetje en persoonlijk vindt ik het fijn om van haar zelf te horen hoe het gaat. Ook Nederland trekt weer, de (klein)kinderen, familie en vrienden weer zien is ook iets waar ik erg naar uitkijk. Bovendien gaat dochter Karin begin mei verhuizen van Utrecht naar Amersfoort en een paar extra handen zal ze goed kunnen gebruiken. Voor nu wil ik iedereen enorm bedanken voor al het meeleven, binnenkort zal ik de meesten van jullie wel zien! Allemaal een fijne zomer gewenst en zijn er ontwikkelingen wat Judy betreft, dan horen jullie dat via 'waarbenjij'! Warme groetjes en tot spoedig ziens Hennie.

  • 04 April 2018 - 20:37

    Annelie:

    Hoi Hennie, Wat een ervaringen heb je weer opgedaan.. en anderen laten delen in al je acties en medeleven. Top !
    Ik wens je een heel goede terugreis, en wie weet zie ik je 'n keertje in Amersfoort of Leusden..
    Groetjes,

    Annelie

  • 05 April 2018 - 09:17

    Corrie:

    Lieve Hennie, wat is er veel gebeurd de afgelopen maanden. Best lastig om te vertrekken, maar, ik mis je!
    Dus welkom thuis.
    Corrie

  • 05 April 2018 - 09:43

    Christiana:

    Hoi Hennie, hele goede terugreis gewenst, weet je welkom bij velen. En wat AFRICA betreft, het is geen afscheid maar een tot ziens. Je hebt er geleefd en liefgehad en dat geeft altijd feest. Liefs Christiana

  • 05 April 2018 - 12:41

    Klazien Wierbos:

    Hennie,
    wat een hartverwarmende verslagen; deze laatste in het bijzonder. Jammer, dat je niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn!
    Ik verheug me erop je binnenkort weer te zien.
    Goede terugreis gewenst en alvast een fijne zomer in Nederland (lijkt er nog niet op vandaag).
    Hartelijke groet, Klazien.

  • 05 April 2018 - 22:26

    Adry:

    Het is bij jou niet saai, weer het nodige meegemaakt/beleefd.
    Je heb een hele fijne, goede tijd gehad, dat kan niemand je afnemen.Maar afscheid nemen , alles weer achterlaten, dat is
    moeilijk, het liefst zou je ze allemaal in je tas stoppen en meenemen Sterkte en een goede terugreis.Tot gauw..

  • 09 April 2018 - 10:42

    Henk:

    Lieve Hennie,

    Allereerst welkom terug in Nederland. Wanneer ik in Kampen kom zou ik het een eer vinden om samen met jou ons inmiddels traditionele Hema ontbijt te nuttigen.
    Elke keer wanneer ik je verhalen lees raak ik ontroerd. Ontroerd door je medemenselijkheid en je opmerkingsgave, ontroerd ook door je grenzeloze emphatie en liefde die je in staat stellen om voor zoveel mensen iets te betekenen. Ontroerd ten slotte vooral ook door de impact die jouw handelen heeft op het leven van zoveel mensen.

    Big hug,

    Henk.

  • 09 April 2018 - 14:59

    Menno:

    Hoi Hennie,

    Steeds weer valt me op hoe je aanwezigheid daar door de volwassenen en ik denk vooral door de kinderen gewaardeerd wordt.
    Voor hen hoop ik van harte dat je het nog een poosje vol kan houden!

    Knuffel,

    Menno

  • 15 April 2018 - 18:48

    Jannetta:

    Heerlijk om al je verhalen te lezen. Wat kun jij voor velen een zegen zijn. Wat is er in al die jaren al veel gebeurd. Ik hoop dat je een goed terugreis hebt en wens je een hele fijne tijd in Nederland. gr. Arie en Jannetta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 1745
Totaal aantal bezoekers 312444

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: