Een mooi volkje - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Een mooi volkje - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Een mooi volkje

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 November 2014 | Ghana, Kledjo

Na het enthousiaste ontvangst van zondag staat op maandag veel geregel op het programma. Met een moeder van 97 jaar in Nederland is het belangrijk bereikbaar te zijn. Corrie loopt gelukkig ook graag en we zijn al vroeg op stap naar Hohoe, vijf kilometer verderop. Geregeld worden we toegeroepen “You are welcome!” Een mooi volkje die Ghanezen. De simkaart voor de mobiel was redelijk snel geregeld. Dan op naar de bank. Alles is spotgoedkoop hier maar zonder cedi’s begin je niets. Tot slot de simkaart voor het modem om te kunnen internetten. Op het Vodafoonkantoortje zit Jacob de bediende achter een enorm bureau, een en al bereidwilligheid. Zijn geduld en de onze worden behoorlijk op de proef gesteld. Corrie zit schuin achter ons af en toe te knikkebollen. Als alles uiteindelijk werkt zijn we twee en een half uur verder. Met het modem van Jacob en de mijne in de la om na te laten kijken keren we zonder andere boodschappen terug naar House of Hope met de taxi. Negentig zakjes water van een halve liter in de achterbak. Want…drinken is een must.
Woensdag gaan we nogmaals op stap naar Hohoe voor fruit, naaispulletjes, stof voor kimono’s en een bezem. Nu brengen we gelijk de kleintjes naar school. Oef… een vermoeiende bezigheid. Het gaat tergend langzaam, geen wonder met slechte schoenen aan de voeten en geruzie om wie er naast mij mag lopen. In Hohoe kopen we drie cola en brengen die als dank voor alle moeite met het modem naar het Vodafoon kantoortje voor Jacob en zijn twee collega’s “Thanks a lot!” met veel plezier worden ze in ontvangst genomen.
Nu zijn de boodschappen snel geregeld en als we naar de markt lopen om bij mijn “ vaste” stoffenkraam naar stofjes te kijken worden we staande gehouden door een taxi. De jongeman vraagt of wij een zonnebril hebben laten liggen. Hij heeft ons de vorige keer naar het weeshuis gereden verteld hij en een zonnebril gevonden. Hij diept hem op uit zijn dashboard . Geweldig, de zonnebril die Corrie miste. Een mooi volkje die Ghanezen.

• 01 November 2014 - 23:01

Christiana:

Wat zijn mensen toch prachtig en wat een heerlijke stoffen kraam, zelfs ik zou naaineigingen krijgen.

• 02 November 2014 - 20:46

Theo:

Bedankt voor jullie mails, het lijkt mij een land en vooral mooie mensen.
    In putten was het gisteren en vandaag 20 graden en de volle dag zo'n.
    Vanochtend werd de dienst door de jeugd verzorgd, het was een hartverwarmende dienst en was tamelijk veel interactie tussen de gemeente leden. Wij wensen jullie een goede tijd en Gods zegen toe.
    Veel liefs en vriendelijke groet Theo en Marianne.

• 03 November 2014 - 10:42

Greet:

Om van te watertanden al die stofjes. Je hebt er bijna geen zakjes water voor nodig dat komt vanzelf in je mond. Succes met het naaien van de kimono`s.
    Liefs Frans en Greet1

• 03 November 2014 - 19:25

Gaatske:

Hai meiden,
    Wat een heerlijke acties allemaal, wou, dat ik de helft van jullie energie had, ging ik ook weer op pad, hoor.
    Jullie verslag werkt aanstekelijk.
    Als je de kimono voor Lauranne een cm of 15 korter kunt laten maken is dat helemaal prachtig, hoor.
    Lieve groeten van Huib en Gaatske