We pray! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu We pray! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

We pray!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

21 Februari 2014 | Kenia, Nairobi

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.
De laatste weken ben ik iedere dinsdag en donderdag de hele dag in het naailokaal om met de meisjes te naaien of te handwerken. Het zijn er in totaal maar vijf, maar er wordt veel werk verzet. Met een tas vol spulletjes wandel ik aan het eind van de middag tevreden huiswaarts. Donkere wolken pakken zich samen, toch valt er hoegenaamd nog steeds geen regen.

Dat er ook donkere wolken hangen boven de werkzaamheden hier weet ik dan nog niet, maar daar kom ik snel achter. Eerst loop ik Pamela tegen het lijf. Ben, de computerman kan één van de lescomputers niet meer maken, een tegenvaller
Eigenlijk moet er een computer komen voor de leraren en daar had ik min of meer het geld voor opzij gezet, of twee computers nu haalbaar zijn?

Kennedy, de architect die de werkzaamheden rond de watertank en het in aanbouw zijn de guesthouse coördineert is gearriveerd. Met Ludovena en hem zal ik een gesprek hebben over de vorderingen van de werkzaamheden. Wat mij met name interesseert zijn de laatste kosten. Zodra ik weet wat die zijn kan ik gaan nadenken over de computers en nog wat andere dingetjes.
Ook hier een tegenvaller! Om het water weg te kunnen sluizen uit de tank (die naar verwachting bij de eerste de beste plensbui over zal stromen) naar het grote ondergrondse reservoir is een pomp nodig, die was niet ingecalculeerd bij de prijsopgaaf. “We pray!” zegt sister. Zij bid voor geld, ik bid voor rust! Want tot slot komt de architect ook nog met zijn declaratie. Ook niet ingecalculeerd!
“Slechts benzinekosten” zegt hij. Nou ja, zijn auto rijdt blijkbaar op sterke drank. Daarbij komen nog wat dingetjes waar ik vraagtekens bij heb en de vinger niet achterkrijg. Allemaal geldzaken waar ik eigenlijk niet mee bezig wil zijn, toch hoort het erbij al is het de minst leuke kant. Okay, sister bid om geld en ik ga ’s avonds lekker zingen met de meiden over “Believe and Peace”. Zaterdagavond hebben ze ahw de zangleiding in de kerkdienst en ze vroegen mij mee te komen naar de dienst en mee te oefenen. We jubelen er heerlijk op los ook al ken ik de Luo taal niet, ‘k zing wel mee op mijn eigen manier! De volgende morgen heb ik een berichtje, 100 euro gestort…… Voldoende voor de pomp plus aanleg ed.

Een avond later zing ik bij de kleine meisjes, ook één groot feest! Na afloop een snoepje voor de schorre kelen en ze hebben een topavond! We sluiten af met Papegaaitje leef je nog, ejadeja. Een gelach en gegil als ik de zaal rond vlieg om ze allemaal te poefen. Heerlijk! ‘k Zit nog even bij ze op bed om uit te puffen en dan komt Joyce uit haar hoekje, Hennie pray! Een goed idee Joyce, een bedankje is wel op zijn plek!

  • 21 Februari 2014 - 15:32

    Duurt:

    Hoi Hennie!
    Bedankt voor je spontane berichtgeving. Dat je het allemaal zo goed uithoudt. . .fantastisch! En met het geld komt het ook allemaal in orde denk ik, mooi hoor! Ook even een ander ellendig bericht, tenzij je het al weet. Beert Volkers is gister overleden...een klap in ons gezicht. Dinsdag is de begrafenis. De laatste maanden is het hem waarschijnlijk te zwaar gevallen. Rot hoor! We verliezen in hem een goede vriend, een vriend van God. Nou, tot horens of ziens. Veel liefs van Mariet en Duurt.

  • 21 Februari 2014 - 18:12

    Hilde Wubs:

    Hallo Hennie, wat een verhalen. Ik merk dat het westerse systeem nou toch niet heeft losgelaten. Stel je voor een paar uur zitten "niksen" dat is pas jammer van je tijd. Toch om dan te merken hoeveel het betekent dat je van je tijd en je aandacht geeft. Ik vindt het geweldig.
    Groetjes, Hilde

  • 22 Februari 2014 - 19:50

    Marian:

    Ik zat te grinniken toen ik je "zag" rondvliegen om te poeffen hahahahaha. Geweldig joh. Fijn dat het geld er gekomen is ....... wonderlijk.

  • 24 Februari 2014 - 13:56

    Hoi Hennie,:

    Zo gebeurt dat dus, heerlijk blijven zingen en dan is er ineens 100 euro erbij!!!
    Ik proefde trouwens direct een nieuwe kandidaat voor het gemeente koortje, hartelijk welkom hoor.
    Het weekend hebben we genoten in Vlissingen, uren aan het strand gesjouwd.
    Moeilijk het overlijden van Beert, vooral voor zijn vrouw en kinderen, maar ook wij in de gemeente missen een uniek, bijzonder mens die zo echt zichzelf was. Eigenlijk kun je niemand missen. Maar ik ben me ook sterk bewust dat hij nu gelukkig is en dat hij voor velen een hele duidelijke vingeraanwijzing naar God was.
    Geniet jij daar lekker, vooral van het i-ja d-ea poef. heerlijk, liefs !!!

  • 24 Februari 2014 - 13:58

    Christiana,:

    Foutje! het vorige was van mijn hand, maar dat had je waarschijnlijk wel herkend.Christiana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 312953

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: